Fatsoenlijke werk en rusttijden lijkt logisch, maar wat als er in de pauze van een evenement een incident plaats vind.. (of komt dat alleen bij ons voor...)
En daarna de races direct weer beginnen.. Omdat de eerste hulp organisatie nog niet klaar is en de ambulance net van terrein is, maar deze club nog niet gegeten heeft, kan het evenement niet doorgaan... Of gaan we in donker door..
Bij uitzondering kan dit zeker voorkomen, echter regeren is vooruitzien, wanneer je als planner vermoedt dat je het niet binnen de normen voor arbeids en rusttijden gaat halen dan zet je een tweede ploeg in waarbij de ene ploeg de eerste helft doet en de andere ploeg de andere helft.
Of je houdt mensen achter de hand voor aflossing.
Juist dit soort zaken maken het verschil tussen een proffesionele organisatie en de hobyisten die door zich niet aan werktijden storen en geen vergoedingen betalen en daardoor onder de prijs kunnen werken.
Wat ik niet snap is als er veel tijd in een opleiding gaat zitten, dat je dan een vrijwilligersvergoeding wilt hebben ?, Je kiest zelf om deel te nemen, je krijgt een uitgebreide opleiding, (wij steken ruim 100 tot 200 uur in opleidingen aan medewerkers per persoon per jaar) En dat is relatief veel.. Dan wil je wilt nog een vergoeding voor het feit dat je zelf tijd steekt in je eigen ontwikkeling ? Dat vind ik vreemd..
Vrijwillig is niet vrijblijvend, dat geldt zeker voor de vrijwilliger maar ook voor de werkgever/organisator.
Ook naar mijn mening mag je een werknemer die vrijwillg zijn taak uitvoert en daar flink veel uren is steekt best een vergoeding geven, je hebt het dan niet over salaris maar over bijvoorbeeld over enkele euro's per uur. De organisaties waar ik als vrijwilliger voor werk doen dat ook.
Vrijwillig is niet hetzelfde als gratis. Opleidingen kosten inderdaad geld maar goed opgeleide mensen leveren ook geld op.
Als het goed is betaalt dit zichzelf terug.
Ik denk dat de tijd dat je vrijwilligers voor nop kunt laten werken zonder eten, drinken en rekening te houden met de rust- en arbeidstijden langzamerhand achter ons komen te liggen. Zeker als andere mensen binnen die zelfde organisatie er wel aan verdienen.
Daar waar zowel organisatie als vrijwilliger afzien van elke vorm van vergoeding is dat ook goed natuurlijk, maar het is, in ieder geval in mijn visie, niet meer vanzelfsprekend.
Jacques