TS 2007

Auteur Topic: TS 2007  (gelezen 12888 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2007, 23:35:35
Ik zou ipv de combinatie TS/HW opteren voor een deftige HW met een on board bluspomp, watertankje en een dubble manschappen cabine zodoende je ook op dit voertuig met zen zessen  zit (dus ook een bevelvoerder derbij). Op deze manier kan dit voertuig volledig zelfstandig werken en hebben we direct wat meer volk op de plaats van interventie. En de HW moet geen voeding krijgen van de TS want de HW heeft zelf een pomp en een tankje om te kunnen beginnen.
Op deze manier kan je de mensen van de HW belasten met de eventuele redding van slactoffers of de back-up van de TS. Een beetje op zen amerikaans dus.

ffemt19

Ps: In België rijden al enkele van die HW rond met dubbele cabine en bluspomp.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2007, 00:25:32
Mijn persoonlijke menig hierover is dat je juiste opstelplaats voor een ts, vaak verschilt van de juiste opstelplaats van een hw.. In dit opzicht zie ik problemen, want het opbouwen en afbreken van het aflegsysteem, de waterwinning of de hw neemt altijd tijd in beslag. Een factor wat hier wel zeker niet mag ontbreken, is dat bij bijvoorbeeld een binnenbrand, wel een snelle redding kan worden uitgevoerd vanaf bovenverdiepingen, maar waarschijnlijk zal de hw/ts dan na de redding weer verplaatst moeten worden, door de kleine vlucht (korte arm) die een ts/hw maar heeft en die hitte die de hittestraling op een voertuig zal uitoefenen.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2007, 13:15:12
Ik zou ipv de combinatie TS/HW opteren voor een deftige HW met een on board bluspomp, watertankje en een dubble manschappen cabine zodoende je ook op dit voertuig met zen zessen  zit (dus ook een bevelvoerder derbij). Op deze manier kan dit voertuig volledig zelfstandig werken en hebben we direct wat meer volk op de plaats van interventie. En de HW moet geen voeding krijgen van de TS want de HW heeft zelf een pomp en een tankje om te kunnen beginnen.
Op deze manier kan je de mensen van de HW belasten met de eventuele redding van slactoffers of de back-up van de TS. Een beetje op zen amerikaans dus.

ffemt19

Ps: In België rijden al enkele van die HW rond met dubbele cabine en bluspomp.
een tankje? het gemiddelde waterkanon vn een hw vraagt 2000 liter per minut geloof ik... dus aan een tankje heb je niets... of je moet het gaan gebruiken voor binnenbranden etc... maarja dan heb je t zelfde als TS/HW combi ;)


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2007, 13:40:45
een tankje? het gemiddelde waterkanon vn een hw vraagt 2000 liter per minut geloof ik... dus aan een tankje heb je niets... of je moet het gaan gebruiken voor binnenbranden etc... maarja dan heb je t zelfde als TS/HW combi ;)

Hoe vaak gebruik je bij een binnenbrand een waterkanon? een tank voor alleen 1 a 2 HD stralen zou misschien wel wat wezen ???
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2007, 19:47:49
jah maar dan zit je dus gewoon te denken aan een TS/HW ... dus ik zie het verschil niet eerlijk gezegt?


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2007, 21:21:03
jah maar dan zit je dus gewoon te denken aan een TS/HW ... dus ik zie het verschil niet eerlijk gezegt?

Ik heb meer iets in me hoofd van een civiele versie van de HW van brandweer Schiphol, maar persoonlijk denk ik niet dat zoziets het gaat worden 'in de toekomst'.
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #26 Gepost op: 27 januari 2007, 11:17:09
jah maar dan zit je dus gewoon te denken aan een TS/HW ... dus ik zie het verschil niet eerlijk gezegt?

Hier alvast een link naar de site van een Belgisch korps die zoeen wagen zoals ik beschrijf in dienst heeft.

http://www.brandweerzwevegem.be/Hoogtewerker%20Vema%20brandweer%20Zwevegem.htm

Dus je ziet, het is perfect mogelijk en is toch geen combinatie TS/HW maar eerder een HW met een pomp en wat blusmateriaal zodoende ze toch zelfstandig kunnen werken op een brand zonder van een andere pomp afhankelijk te zijn.

Ik vind persoonlijk dit een zeer goed concenpt.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2007, 13:22:30
Hier alvast een link naar de site van een Belgisch korps die zoeen wagen zoals ik beschrijf in dienst heeft.

http://www.brandweerzwevegem.be/Hoogtewerker%20Vema%20brandweer%20Zwevegem.htm

Dus je ziet, het is perfect mogelijk en is toch geen combinatie TS/HW maar eerder een HW met een pomp en wat blusmateriaal zodoende ze toch zelfstandig kunnen werken op een brand zonder van een andere pomp afhankelijk te zijn.

Ik vind persoonlijk dit een zeer goed concenpt.

ffemt19

Dat ziet er idd erg mooi (en Amerikaans) uit :o  
Ben ik benieuwd naar de verhoudingen tussen HW en TS? Wie is ondergeschikt/ondersteunend aan wie, aangezien ze beide een bevelvoerder aan boord hebben.
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2007, 13:23:23
Maar dan krijg je eigenlijk een HW of AL met blusmiddelen aanvullend. Wat ik bedoelde is een TS met hoogwerker aan vullend. Dat is een wezenlijk verschil. En voor bepaalde zaken zul je alsnog een HW moeten laten komen, omdat dat met een combi TS niet kan (te weinig bereik bijv.)

Maar met bijvoorbeeld de storm van vorige week, zou zo'n combi TS dan veel meer situaties zelf kunnen afhandelen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2007, 15:13:51
Dat ziet er idd erg mooi (en Amerikaans) uit :o  
Ben ik benieuwd naar de verhoudingen tussen HW en TS? Wie is ondergeschikt/ondersteunend aan wie, aangezien ze beide een bevelvoerder aan boord hebben.

Werking in België is dan net weer iets anders dan in Nederland. Ik weet dan ook niet op welke manier men daar werkt.

Maar ik veronderstel dat deze wagen volledig op zijn eigen kan werken en dus ook volledig zelfstandig en rechtstreeks afhangt van de OVD net zoals elke autopomp.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't