Het is al eerder aangegeven dat het opzetten van een particuliere dienst niet zomaar kan. Wettelijke vereisten en normen liggen ten grondslag aan een ambulancedienst. Daarnaast is er het vergunningensysteem, waar je niet zomaar voor in aanmerking komt.
Zelfs een bedrijf als Falck zal zich niet zomaar op de Nederlandse markt begeven. Het bleek voor hen makkelijker om een Belgische ambulance over te nemen.
Om een misverstand uit de weg te ruimen: ook aan B vervoer worden eisen gesteld. Het idee dat twee EHBO-ers voldoende zijn is een misvatting. B-vervoer wil alleen maar zeggen dat het om vervoer gaat waarvoor een tijd afgesproken is. Binnen deze groep zit een groot aandeel van patiënten die intensieve zorg nodig kunnen hebben. Zorg die absoluut niet door een EHBO-er gegeven kan worden. Ik denk b.v. aan kankerpatiënten met infusen, patiënt post operatief die pijn medicatie per injectie nodig hebben, etc.
Dat het niet altijd een niveau 5 verpleegkundige hoeft te zijn is een geheel andere discussie, maar EHBO is een te laag niveau voor B vervoer.
De kans dat je dus een ambulancedienst kan opzetten is nagenoeg afwezig. De kans dat je je in kan kopen schat ik in als heeeel klein. De regering wil graag een paar grote diensten overhouden, daarbinnen is geen plaats meer voor “kleintjes”.
De zogenaamde expansiedrift van ambulancediensten hebben alles te maken met de vorming van veiligheidsregio’s. Bovendien kunnen zaken als inkoop, opleiding en spreiding dan beter gecoördineerd worden en werkt het efficiënter.
Ik denk dat je een grotere kans maakt in België, waar het makkelijker is om een ambulancedienst te beginnen. En indien je voldoet aan de eisen kan je ook nog aangesloten worden bij de dienst 100 (spoedvervoer).
Uiteraard kan je proberen je op de markt van het zittende ziekenvervoer te begeven, maar ik ben bang dat je dan ruzie krijgt met de taxiboeren.