Modellen overeenkomst met gemeente?

Auteur Topic: Modellen overeenkomst met gemeente?  (gelezen 2073 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Gepost op: 3 januari 2007, 21:30:01
Wat is er aan overeenkomsten met gemeenten? En wat voldoet?

Ik denk dat de 2 succesvolle opties die van Den Haag en die van Bloemendaal zijn.
Zie voor wat er in Bloemendaal is vastgelegd: http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/srk/documenten/Verhouding%20gemeente%20VBR%20Besluit%20bijlagen%20en%20foto.doc Ook te bereiken via: http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/srk daar is verder ook de overeenkomst van de IJRB met de gemeente Velsen te vinden. Interessant en toelichting op de mogelijkheden is daarbij de tekst van de RN workshop Strandwachttaak.

De gemeente Bloemendaal heeft overigens inmiddels een uitstekende Strandnota uitgebracht, met veel aandacht voor veiligheid daarbij verder bouwend op het collegebesluit en het convenant met reddingsbrigade Bloemendaal.

Luc schreef eerder: "Als ik zie hoe moeilijk sommige brigades het op lokaal niveau hebben in relatie tot hun subsidieverstrekker/opdrachtgever, dan kunnen we daar denk ik wel een rol spelen door de desbetreffende gemeente modellen aan te reiken hoe andere gemeenten het georganiseerd hebben. Daar denken we momenteel over na."
Ik denk dat dit bij uitstek een taak van RN (samen met het VNG) is en dat de veiligheid in de kustzone en vooral de lokale brigades hiermee forse stappen vooruit kunnen maken.

Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

LucDietz

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2007, 01:10:29
Klopt Koen, eigenlijk valt het onder het kopje lobby, ook onderdeel van mijn portefeuille. Wellicht is het een aardige gedachte om een soort boekje te gaan maken waarin verschillende reddingsbrigade - en gemeentebesturen aan het woord komen hoe zij de zaken geregeld hebben.

Hoe het ook zij, je zult zien dat we op termijn niet meer onder een subsidieregeling vallen, maar een soort prestatiecontract met gemeenten of veiligheidsregio's hebben. In de kostenberekeningen die nu gemaakt worden tbv de pilotregio's, worden alle kosten opgenomen die een regio moet maken om reddingsbrigades te faciliteren en daarmee in te kunnen zetten. Brigades die deel willen nemen aan de RVR binnen hun regio, worden met open armen ontvangen en kunnen op regionale schaal meedenken en meebesturen hoe de reddingsbrigade-dienstverlening er uit moet gaan zien en worden daarmee vanuit die regionale pot van geld voorzien. Daar staan dan uiteraard wel verplichtingen tegenover die verglijkbaar zijn met een vrijwillige brandweer. Je kunt dan denken aan een opkomstplicht bij oefeningen, opleidingen, inzetsnelheid en onderlinge samenwerking. Ook reddingsbrigades zonder bewakings- of rampentaak kunnen hierin participeren en bijvoorbeeld opleidingen voor hun rekening nemen of mensen leveren die in ploegen van buurbrigades deelnemen.

Wij denken dat over enkele jaren de reddingsbrigades regionaal georganiseerd en gefaciliteerd worden, alleen dat er per regio verschillen kunnen zijn over de exacte invulling. Zo kun je je voorstellen dat de regio waar de drie noordelijke provincies in vallen, anders met de taken omgaat en met een andere intensiteit handelt dan kustregio's.

Tot die tijd roepen wij gemeenten en brigades op om een begin te maken met de professionalisering en niet te wachten tot hun regio 'aan de beurt komt'.

Luc

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2007, 12:07:35
Klinkt allemaal heel mooi maar ik ken ook situaties waar er weinig aanwas van nieuwe leden is (en niet alleen bij de reddingsbrigade) en leegloop doordat oudere leden door andere verplichtingen minder tijd hebben. Zodoende moeten er elk jaar meer mensen van buiten aangetrokken worden om enigzins in de bewakingstaak te kunnen voorzien. Volgend punt is echter dat je niet gek veel hebt te bieden wat in verhouding staat tot de gewenste professionaliteit.
Zoals al eerder is aangegeven zou het mogelijk een taak van RedNed kunnen zijn om in de verdeling van de krachten langs de nederlandse kust een rol te spelen. Waarom niet (zoals ik ook op bijeenkomsten heb aangegeven) vanuit RedNed een inventarisatie m.b.t. de verschillende vergoedingsregelingen die er nu worden gehanteerd. En daarmee bedoel ik dus ook de faciliteiten in natura die geboden worden aan inhuurkrachten.
Het lijkt me ook niet wenselijk om door een in verhouding tot je vaste ploeg erg riante regeling voor mensen van elders op den duur te komen tot een brigade die geen autochtonen meer kent. Met alleen korte termijn inhuurkrachten is de kans namelijk groot dat de (gezamelijke) geoefendheid in het geding komt.
Mogelijk is t.a.v. de bewakingstaak in beperkte mate ook een uitwisseling met buitenlandse krachten mogelijk zoals ook in de Gemenebest landen gebeurt?

Kees  8)

LucDietz

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2007, 16:46:54
Uniformiteit in vergoeding is denk ik essentieel. Nu zie je dat die vergoeding er al wel is bij rambestrijding, maar niet bij de uitoefening van de reguliere taken. Ik verwacht echter dat dit uiteindelijk ook binnen de RVR een plek krijgt op basis van landelijke richtlijnen.

Luc

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2007, 22:41:49
Wij zijn niet zo van de vergoedingen. Je moet er lol in hebben en natuurlijk ook goede faciliteiten hebben.

De brandweer betaalt haar vrijwilligers veel, dus dat is geen onkostenvergoeding meer maar gewoon betaald.
Opvallend dat de brandweer desalniettemin klaagt over een tekort aan vrijwilligers.

Een aantrekkelijk en aansprekend imago zijn volgens mij belangrijker dan de vergoeding.
En als ietwat suffe gemeenteafdeling, wat de brandweer vaak is, heb je minder mogelijkheden dan als autonome brigade aan het strand.

In onze overeenkomst met de gemeente wordt dan ook niet over geld gesproken.
Er staat "het bestuur van de brigade is verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de strandwachttaak" en verder "de gemeente ondersteunt de brigade"  Mocht er financieel een probleem ontstaan dan is op basis daarvan uiteraard een geprek over de financiering logisch.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2007, 21:44:46
Het grote voordeel van een standaard overeenkomst is dat hierin ook de verplichting van de gemeente in komt te staan.
In alle topics lees ik wel wat de brigades allemaal moeten doen, kunnen, etc. Maar ik zie nergens staan wat voor verplichting een gemeente heeft, die uiteindelijk verantwoordelijk is.

Ik ben dus ook groot voorstander van een standaard overeenkomst langs de kust. :D

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2007, 23:39:14
Onze overeenkomst staat bol van de verplichtingen die de gemeente heeft jegens ons.
Natuurlijk netjes verwerkt in de tekst en fraai verwoord want afschrikken is snel gebeurd.
Ook een reden om niet al te veel over geld te zeggen.