Wanneer particuliere beveiligingsbedrijven het opsporingsonderzoek over gaan nemen, want daar komt dit op neer, dan komen we toch echt in de problemen. Strafvordering (waaronder opsporing) gebeurt op basis van de wet, zie artikel 1 van het Wetboek van Strafvordering. Daarvoor worden opsporingsambtenaren aangewezen (141 Sv) en dan moeten dus al die beveiligers BOA's worden. Praktische belemmering maar wel van groot belang. Ik zie eerder mogelijkheden op het gebied van bijvoorbeeld het assisteren bij ongevallen met alleen materiële schade, omdat het dan niet meer gaat om een overheidstaak strikt genomen. Uiteraard moet dan bij enige verdenking van een strafbaar feit alsnog de politie t.p. komen maar dat is te doen denk ik. Dat filtert al veel uit. Stadstoezicht en parkeercontrole is ook prima mogelijk. Zolang ze dan maar de wettelijke status van toezichthouder hebben (met het oog op de toekomstige bestuurlijke boete). Al met al zie ik wat haken en ogen en blijf ik van mening dat de oplossing van het probleem van de overbelasting van de politie niet ligt in het overhevelen van takelen aan particuliere bedrijven.
overhevelen van taken niet.. maar ik denk dat beveiligers wel kunnen helpen de werkdruk te verlichten op het moment dat het in een bepaald gebied teveel word.. dat de MKP kan besluiten de hulp van beveiligers in te roepen voor inderdaad niet bij de wet voorbehouden taken.
wat ik overigens een goed initiatief is dat er beveiligingsbedrijven zijn (ik ken er in ieder geval 1 uit limburg) die al zijn werknemers tevens de opleiding tot verkeersregelaar bied. iets dat voor mobiele surveillanten zeker een nuttige aanvulling KAN zijn bij bijvoorbeeld ongevallen en dergelijke. ook bij evenementen worden zij ingezet.
de politie moet nooit werk gaan afschuiven imo maar ook agenten hebben een bepaalde draagkracht, ik vind dat er voor de kleinere zaken zeker MOGELIJKHEDEN moeten komen beveiligers te laten ASSISTEREN bij politiewerk. Desnoods bij hevige onderbemensing laten meesurveilleren zoals er nu aspiranten mee lopen op straat.
daarnaast ZOU er overigens best een voordeel in kunnen zitten beveiligers te beëdigen ten behoeve van hun werk. zodat je tevens een sterkere positie hebt bij aanhoudingen enzo.
toch vind ik niet dat er teveel naar elkaar gewerkt moet worden. beveiligen en politiewerk zijn aparte dingen en zo wordt het verschil wel heel klein he
Verder reageren er een aantal mensen een beetje geschokt van deze stelling. Vergeet niet dat de mobiele surveillanten bij eigen objecten dezelfde werkzaamheden verrichten, alleen dan in het particuliere domein. 9 van de 10 keer komen we zelf tot een oplossing, 1 van de 10 keer is het nodig politie assistentie te roepen. Leg mij dan uit: waarom zou dit niet mogelijk zijn in het publieke domein als er goed overleg met Politie, gemeente, MKP is, en als er goede trainingen voor worden gegeven.
ook in publieke gebouwen al soms
denk aan rechtbanken en gemeentehuizen