4 daagse feesten of wandeldetachement

Auteur Topic: 4 daagse feesten of wandeldetachement  (gelezen 8314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Gepost op: 4 januari 2007, 19:21:43
Ik wil dit jaar graag naar nijmegen om mee te doen bij de 4-daagse en nou vroeg ik me af wat het leukste is, De avonden of het wandeldetachement?

Er is misschien geen discussie over te voeren maar ik zou graag ervaringen horen.

Houd in je geest dat ik een jonge ehbo-er ben en verder nog geen opleiding in de zorg gevolgd heb.
Wat zou dan leuker zijn?

Alvast bedankt!
Golly :)

Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2007, 19:27:31
Bij de Vierdaagsefeesten duurt de inzet 7 avonden, van zaterdag tot en met vrijdag. Er komen steeds meer mensen van het detachement naar deze inzet omdat ze het leuker vinden. Deze mensen blijven ook terugkomen (waaronder enkele forumgangers). Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens een keer, dan kun je uit eigen hand vertellen wat leuker is.

DanielB

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2007, 22:44:02
Ik heb me er kostelijk vermaakt gedurende de 'wandelperiode' dat ik daar was (11 juli tot twee á drie dagen na de aflasting). Ik ben zelf ook tijdens voor- en nadetachering aanwezig geweest, dan bouw je met een kleinere groep de slaapzalen en behandelcentra op en bouw je het met een grote groep (om het snel te laten verlopen) weer af. Heb er veel nieuwe en aardige mensen leren kennen, waarvan er notabene nog een aantal redelijk uit mijn omgeving komen.

Wat betreft het jong zijn, ik had net een half jaar mijn EHBO-diploma en ik heb verder ook (nog) geen achtergrond in de zorg. Ik geef je wel een tip, zorg dat als je groepje opgedeeld wordt je wel iemand met toch wel wat ervaring bij je hebt staan... Dat ontbrak bij mij namelijk (de ervaring EN de persoon).

Ik kan alleen geen goede mening vormen, wat betreft wat leuker is. Dan zou ik de avonden moeten gaan doen, en ik ga toch liever eigenlijk weer voor het wandeldetachement (minstens inclusief voordetachering).

Tip: neem een petje mee als je meedoet aan de voordetachering ;). Met 32graden bedden sjouwen in de zon is geen pretje ::)

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2007, 23:49:51
Het ligt er maar net aan wat je wilt: dicht bij de feesten, de wandelaars of het blarenleed zijn. Iedere tak van sport heeft z'n eigen leuke en minder leuke onderdelen.
T.a.v. het wandeldetachement: je wilt lopen of de verzorging doen?

Ik heb zelf eigenlijk alleen ervaring met de hulpverlening aan wandelaars. Dat houdt in dat je op een post onderweg of op de start- / finishlokatie met je groep de blaarbehandeling doet of je bezighoudt met flauwvallers. Je krijgt met allerlei soorten wandelaars te maken. Je werkt samen met andere vrijwilligers die in meer of mindere mate ervaring hebben met de 4daagse. Datzelfde geldt ook voor de teamleiders. Er zijn TL's met 1 jaar ervaring en er zijn er bij met 15 jaar ervaring. Uiteindelijk is het wel een taak van de TL's om de nieuwe / onervaren hulpverleners onder te brengen in de groep om op die manier deze vrijwilligers zo snel mogelijk en zo goed mogelijk voor te bereiden op het zelfstandig behandelen van een slachtoffer.
Dan nog kun je ongeveer stellen dat je na 1 4daagse kennis gemaakt hebt met de meeste vormen waarin blaren voorkomen. Na 2x 4daagse ben je een ervaren vrijwilliger (moeten ze wel 4 dagen duren  :D)
Mocht je moeite hebben met de behandeling van een blaar kun je altijd een meer ervaren vrijwilliger, je TL, een pleeg of een arts om hulp vragen.

Hoe dan ook: als je gaat en het maakt niet uit op welke manier, je bent absoluut een ervaring rijker en mogelijk wil je daarna ieder jaar weer naar 'Nijmegen' toe  ;)
Geloof niet alles wat je denkt.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2007, 00:18:18
Wij Abeens en ik zijn afgelopen jaar bij de vierdaagse feesten geweest wat voor mij de eerste keer was.
Ik vond het echt heel leuk om te doen en heb veel geleerd.
Ik zou dit jaar wel weer mee willen doen bij de vierdaagse feesten maar heb verder nog niks gehoord. (misschien omdat ik een ander email adres heb sinds we samen wonen). Arend wel al.
Tijdens de feesten kun je vanalles tegen komen : van gebroken/kneusde ledematen tot hartklachten, hyperventilatie en drank ge(mis)bruik en oja het oplappen van mensen nadat ze ruzie hebben gehad is ook wel appart.
Heel veelzijdig dus.
Oja als je naar de feesten wil dan is het wel handig om wandelschoenen mee te nemen en wandelzin natuurlijk je loopt namelijk wat af. ???
Enne ik ben ook maar gewoon ehbo er hoor.

Ik vond de vierdaagse feesten zelfs nog leuker dan Lowlands en dat was ook al leuk maar mij te druk(lawaaierig).
 Blaren prikken is welliswaar ook leuk om te doen (heb dat tijdens de Drenthse wandelvierdaagse gedaan) maar niet zo gevarieerd dan bij de feesten.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

DanielB

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2007, 00:40:02
Dan nog kun je ongeveer stellen dat je na 1 4daagse kennis gemaakt hebt met de meeste vormen waarin blaren voorkomen.

Soort van jammer dat ik de handschoentjes met geen mogelijkheid aankreeg en dus in totaal maar één blaar heb behandeld... Anderzijds is brancard lopen ook geen slecht werkje :)...

Heb jij ze wel normaal aangekregen of had je eigen handschoentjes bij je?

Citaat
Hoe dan ook: als je gaat en het maakt niet uit op welke manier, je bent absoluut en ervaring rijker en mogelijk wil je daarna ieder jaar weer naar 'Nijmegen' toe  ;)
Het zwaar besmettelijke en niet om heen te komen virus?  :o

7194

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2007, 01:00:53
Ik wil dit jaar graag naar nijmegen om mee te doen bij de 4-daagse en nou vroeg ik me af wat het leukste is, De avonden of het wandeldetachement?

Er is misschien geen discussie over te voeren maar ik zou graag ervaringen horen.

Houd in je geest dat ik een jonge ehbo-er ben en verder nog geen opleiding in de zorg gevolgd heb.
Wat zou dan leuker zijn?

Alvast bedankt!
Golly :)
Gewoon meewandelen joh.... Veel leuker.  ;)

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2007, 16:14:41
Gewoon meewandelen joh.... Veel leuker.  ;)

Jij ook weer dit jaar... ?  ;)

Ik ga er weer voor om als chauffeur ingezet te worden met de PAM van onze afdeling.
Alleen nog vrij zien te krijgen op mijn werk, het is n.l. voor mij steeds de laatste week voor de bouwvak,
en dat is samen met de week voor kerst, ieder jaar weer, de drukste week die we kennen.
Ben nu 2 x geweest (anderhalf eigenlijk  :-[) en het is idd
Het zwaar besmettelijke en niet om heen te komen virus?  :o

Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2007, 14:03:46
Hopelijk ben ik nog op tijd:

Golly, en alle anderen: 4 Daagsefeesten zijn de leukste EHBO om te doen! 3 jaar ervaring, 3 jaar geweldige tijd gehad...
Arts  www.alphalog.nl

timo

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2007, 13:22:18
ik zou er ook wel heen willen ik weet aleen niet welke van de 2 ik wil doen. maar ik heb zoeizo al gehoord dat ik de vierdaagse zelf niet kan aangezien ik de sportbelusure cursussen niet heb gevolgd.

dit is wat mij bij mijn afdeling heb verteld wie weet meer??

maar inderdaad ik heb die opleiding niet gevolgd aleen de gewone EHV heb ik.
Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda