Live anatomieles op Tien

Auteur Topic: Live anatomieles op Tien  (gelezen 3690 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Gepost op: 5 januari 2007, 13:57:32
Ik zag woensdagavond op televisie in een flits iets voorbijkomen over een obductie die zaterdagavond op televisie komt. Degene die de obductie doet was een man met een hoed die ik herkende als Günther von Hagens, de man achter Körperwelten.
Het zal in ieder geval wel interessant worden!

Professor ontleedt lichamen op Tien

anp | Gepubliceerd op 05 januari 2007, 13:36

RIJSWIJK - Anatomie voor beginners wordt zaterdag voor het eerst uitgezonden op de televisiezender Tien. In dit programma ontleedt de Duitse professor Gunther von Hagens lichamen voor het oog van een publiek.




martijn89

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2007, 22:49:59
nu reclame voor de voortplanting.

tot zo ver echt interesant!!!!! 8)

ga weer verder kijken Gr. mArtijn


EdwinC

  • IC-verpleegkudige i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2007, 10:05:07
het was gisteraaf erg interessant!! jammr dat het af en toe een beetje snel ging dat je niet ff rustig kon kijken...

weet iemand als dit eenmalig was of dat het volgende week weer komt?

groetjes


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2007, 18:36:49
Ik heb met gemengde gevoelens een groot deel van de lange uitzending gezien.

Ik vond dat het geheel zowel uit 'show' als uit 'educatie' bestond.
Met name het feit dat de professor de hele uitzending een zwarte hoed droeg, nam bij mij een stuk geloofwaardigheid weg. De man was voor een deel vooral met zichzelf bezig en niet met de zaak.

Als het puur om de educatieve kant van het menselijk lichaam zou gaan, zou dit in veel gevallen ook op een andere manier, zonder echte lijken, over het voetlicht kunnen worden gebracht.
Ik heb persoonlijk dus niets 'geleerd', wat ik niet al wist.

Verder denk ik dat dit soort 'lessen' interessant is voor een kleine selecte groep medici-in-de-dop en derhalve niet geschikt voor een TV-uitzending voor groot publiek.

Als met al ging het hier niet over 'anatomie-lessen', maar meer over de wijze waarop het menselijk lichaam in beeld kan worden gebracht, waarbij elementen van 'sensatie' en 'kunst' door elkaar heen liepen.

Verder vraag ik me af waarom in tal van andere documentaires dit soort zaken niet worden getoond, mede uit respect voor het menselijk lichaam, maar hier alles tot in de details wèl wordt getoond.

Hoe dan ook, ik ben wat minder enthousiast.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2007, 18:50:20
Ik heb gisteravond zitten kijekn en ben van mening dat er in de aankondiging veel te dramatisch gedaan werd over het "gore"aspect van de ontleding.
Ik vond het wel leerzaam omdat ik eigenlijk alles wat ik in de klas bij bio krijg te zien kreeg in een echt lichaam.
Je vergeet eigenlijk gewoon dat het echte mensen zijn als ze daar zo op tafel liggen.
Vond wel goed dat ze de gezichten afgedekt hadden ivm de privacy van de persoon en zijn familie die dit natuurlijk niet weet.
Groetjes Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2007, 19:11:47
Ik haakte in bij de ontleding van de teelbal, en ben ook direct weer afgehaakt... Werd me allemaal íets te euhh, persoonlijk ::) Maar ook uit principe heb ik niet naar het programma gekeken. Ik vind het niet kunnen dat een aantal mensen op tv helemaal worden open gesneden. Enig respect naar de dode? Misschien vind ik nog wel het ergste dat de commercieelste zender van Nederland dit uitzendt, en er nog winst op maakt ook.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2007, 19:33:19
Ik heb de aflevering helaas gemist, mijn vriendin (werkzaam in de zorg) was heel enthousiast, vond hem wel heel interessant en duidelijk.
Hij is niet beschikbaar via internet (uitzending gemist) maar dat is logisch Talpa/Tien heeft de rechten niet zelf .
Misschien wordt ie nog eens herhaald of heeft iemand het opgenomen ?

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kgbatn8

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2007, 20:45:47
:Dwauw heb het gezien gister ik vond het wel boeiend maar ik kan snappen dat mensen er "persoonlijke ;)" problemen mee hebben het was echt gruwelijk om te zien.. 1 ding weet ik wel die man op de snijtafel had niet gedacht dat zijn scrotum zo open en bloot op tv te zien was
erg wreed maar wel leerzaam...

greets korelev


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2007, 23:33:56
Al na 4 weken geneeskunde kregen we het blok anatomie, en hebben we het in de collegezaal uitgebreid over Gunter von Hagen gehad. Deze man weet op briljante wijze lichamen te prepareren. Zijn modellen zijn bijzonder leerzaam en waardevol voor universiteiten...

Echter, deze man heeft ook een groot gebrek aan ethisch besef en is een egotripper eerste klasse. Hij werkt niet voor de wetenschap, maar voor zijn portemonnee en enkel en alleen ter meerdere eer en glorie voor zichzelf. Het feit dat dit programma door Talpa (Tien) is uitgezonden wil wat mij betreft genoeg zeggen over het niveau. Sommige zaken lenen zich gewoon niet voor tv en de volledige openbaarheid, het 'schenden' van een menselijk lijk, al is het zogenaamd in naam der wetenschap is daar een van.
Arts  www.alphalog.nl


robbertpel

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2007, 12:37:49
Ze hebben ook wel vermeld dat ze het niet op internet zouden zetten ivm rechten, ik ben ook opzoek geweest naar de afleveringen op dvd, en heb een site gevonden waar deze te bestellen is, dit is dan wel zonder ondertiteling, ondertussen heb ik de afleveringen op DVD ontvangen MET ondertiteling, alleen nog niet gekeken of alles compleet is. Er zijn dus mogelijkheden  ;)