Incident 2007-01-07, Muiden, Pampus Chineesde J24 !!

Auteur Topic: Incident 2007-01-07, Muiden, Pampus Chineesde J24 !!  (gelezen 11148 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 8 januari 2007, 10:15:01
Vandaag hadden we een inzet waar duikers toch bijna nodig waren geweest:

Een wedstrijd bij muiden waarbij een van de J24 chineesde bij 5 a 6 vlakbij Pampus. Een van de bemanningsleden had zichzelf vastgemaakt aan een liveline en ging met het zinkende schip ten onder.
Er was geen beveiliging bij maar het startschip (een rubberbootje) met de wedstrijdleiding wist de man samen met de bemanning van één van de dertig andere deelnemers na 7 minuten bovenwater te krijgen door het schip rechtop te manouvreren. Het rubberbootje bracht de man al reanimeren naar de kant. Onderweg werd de man alweer aanspreekbaar en wist zijn zijn naam te vertellen.
Hij licht -nu evenals een ander onderkoeld bemanningslid- op de IC aan de hartbewaking.

Ik ga met deze water temperaturen zonder beschermende kleding het water niet in. Gelukkig was Matthijs mee en had hij zijn duikuitrusting mee.

Als de man niet voordat wij ter plaatst kwamen al bevrijd was geweest had er toch iemand naar beneden gemoeten.


Om 12.26 was de alarmering en om 12.50 waren wij ter plaatse, rustig aan omdat de mannen toen al aan de kant waren en in de ambu. We hadden iets sneller kunnen zijn als het spoed was geweest en wij niet eerst in de haven waren blijven wachten onder eerst "niet meer nodig" en later toch maar even rustig ter plaatse voor de exacte positie van het gezonken schip tbv Rijkswaterstaat.  

Dus: (brandweer)duikers hebben zin, passanten die hulpverlenen hebben zin, reanimeren ook zonder zuurstof heeft zin, Trauma heli's, OVG's Ovd's, ambu's politie, reddingsbrigades, allemaal prima samengewerkt en twee levens zijn weer behouden, daar gaat het om.

Henk

Dit is denk ik een voorbeeld van een incident waaruit veel te leren valt..

Zo roept deze tekst  incident mij veel vragen op..

1. Wie was de organisator van het evenement
2. Welke vormen van beveiliging had deze genomen
3. Wat was de uitrustingsniveau van de begeleidingsboot en opleidingsniveau
4. Hoe laat gebeurde het incident, en hoe werd dit gesignaleerd
5. Hoe laat werden de kustwacht of de 112 meldkamer gealarmeerd.
6. Welke eenheden werden gealarmeerd.. (2x ambulance ?)
7. Hoe laat vaarde die eenheden uit ?
8. Hoe laat waren ze ter plaatse ?




bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2007, 10:37:38
12:40:14 07-01-07 9 G AMBU Urg A1 WESTZEEDIJK 7 MUIDEN Ongeval/Te water/Persoon te water 14895  
701071240140723002      0723002 CPA Gooi en Vechtstreek ( OvD-G )

12:40:14 07-01-07 9 G BRAN Urg A1 WESTZEEDIJK 7 MUIDEN Ongeval/Te water/Persoon te water 14895  
701071240140704999      0704999 BRW Gooi en Vechtstreek ( Monitor GMK )

12:34:29 07-01-07 1 G AMBU LIFELINER 1 / MMT: INZET MKA : CPA GOOI/ L 14 C/ MUIDEN WESTZEEDIJK 7/ 4-5 DRENKELINGEN  
701071234290120999      0120999 RAVAA Amsterdam ( Lichtkrant )

12:34:29 07-01-07 28 G AMBU LIFELINER 1 / MMT: INZET MKA : CPA GOOI/ L 14 C/ MUIDEN WESTZEEDIJK 7/ 4-5 DRENKELINGEN  
701071234290120988 HELI     0120988 RAVAA Amsterdam ( Trauma Heli Lifeliner 1 )

12:26:48 07-01-07 9 G BRAN Pr 1 IJMEER MUIDEN RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade spoed  
701071226480704999      0704999 BRW Gooi en Vechtstreek ( Monitor GMK )
701071226480704998      0704998 BRW Gooi en Vechtstreek ( Lichtkrant AC )
701071226480704725      0704725 BRW Gooi en Vechtstreek

12:26:48 07-01-07 9 G KNRM Pr 1 IJMEER MUIDEN RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade spoed  
701071226480703309      0703309 KNBRD Naarden ( Bemanning Johanna Smit en Ronduit )
701071226480703029      0703029 KNBRD Huizen ( Bemanning De Gooier )

[http://www.pd5hw.nl/p2000]


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2007, 10:50:02
12:40:14 07-01-07 9 G AMBU Urg A1 WESTZEEDIJK 7 MUIDEN Ongeval/Te water/Persoon te water 14895  
701071240140723002      0723002 CPA Gooi en Vechtstreek ( OvD-G )

12:40:14 07-01-07 9 G BRAN Urg A1 WESTZEEDIJK 7 MUIDEN Ongeval/Te water/Persoon te water 14895  
701071240140704999      0704999 BRW Gooi en Vechtstreek ( Monitor GMK )

12:34:29 07-01-07 1 G AMBU LIFELINER 1 / MMT: INZET MKA : CPA GOOI/ L 14 C/ MUIDEN WESTZEEDIJK 7/ 4-5 DRENKELINGEN  
701071234290120999      0120999 RAVAA Amsterdam ( Lichtkrant )

12:34:29 07-01-07 28 G AMBU LIFELINER 1 / MMT: INZET MKA : CPA GOOI/ L 14 C/ MUIDEN WESTZEEDIJK 7/ 4-5 DRENKELINGEN  
701071234290120988 HELI     0120988 RAVAA Amsterdam ( Trauma Heli Lifeliner 1 )

12:26:48 07-01-07 9 G BRAN Pr 1 IJMEER MUIDEN RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade spoed  
701071226480704999      0704999 BRW Gooi en Vechtstreek ( Monitor GMK )
701071226480704998      0704998 BRW Gooi en Vechtstreek ( Lichtkrant AC )
701071226480704725      0704725 BRW Gooi en Vechtstreek

12:26:48 07-01-07 9 G KNRM Pr 1 IJMEER MUIDEN RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade spoed  
701071226480703309      0703309 KNBRD Naarden ( Bemanning Johanna Smit en Ronduit )
701071226480703029      0703029 KNBRD Huizen ( Bemanning De Gooier )

[http://www.pd5hw.nl/p2000]

Dank je Mark, Dit geeft antwoord op vraag 6..
Ik neem aan dat H.O.G.E. met de reddingsboot Seeker is uitgevaren op basis van de alarmering voor KNBRD Huizen ?
Zo ver ik de capcodes kan terug halen, zijn er geen brandweer duikers gealarmeerd en alleen de reddingsbrigades..  Dus H.O.G.E. was in het om 12:50 ergste geval (Drenkeling krijgt lifeline niet los en zakt mee naar beneden ?) met 1 duiker ter plaatse geweest..

Hieronder staat een kaartje.. misschien dat Henk kan aangeven waar de zeilboot was gezonken ?



Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2007, 11:24:48
Bij dit topic word er ook naar verwezen.. en waardevolle citaten uit de 112 reddingsverslagen topic hierin te verzamelen..

Omdat ik denk dat er meer leer momenten zijn waarbij deze casus als leermoment kan worden gebruikt denk ik dat het handig is om deze topic te laten staan..

meer foto's:
www.112actueel.nl




Zondagmorgen rond half 1 worden de reddingsbrigade en de ambulance gealarmeerd een boot die omgeslagen is op het ijselmeer bij Muiden.
1 persoon raakt verstrikt onder water door zijn reddingsvest en na 20 min. wordt hij naar boven gehaald.
De traumahelicopter wordt ook gealarmeerd omdat de A1 door werkzaamheden extra druk is en de hulpdiensten misschien niet op tijd konden komen.
2 personen zijn door de ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd met onbekende letsel.

Als ik de foto's zie, dan lijkt het er op dat de slachtoffers door het zeilschip Onyx aan land is gebracht..

Ik zie het MMT en ambulance en politie op de kade staan. maar geen brandweer of reddingsbrigade, of knrm medewerkers ?

Verder zie ik 3 motoragenten, 2 reguliere politie auto's.. Zowel de agenten, ambulancepersoneel en MMT lopen op gladde natte stijgers zonder redvesten aan..
De zeilers, z.q. passantenhulpverleners hebben wel zwemvesten aan..
Ik vind dat de passantenhulpverleners in kwestie een aanbeveling moeten krijgen van de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2007, 12:04:20
Is bij een zeilwedstrijd een proffesionele reddingboot noodzakelijk is dan de vraag?? Hierbij ook het probleem bij welke wedstridj wel en bij welke wedstrijd niet?  Een zeilstrijd vind vele malen vaker plaats zonder dat er capabele reddingsboten bij aanwezig zijn, dus wat mij bestreft hoeft er geen redingsboot mee als begeleding, dan zou op iedere  mooi zomerdag er ook bij niet wedstrijden een boot op het water moeten zijn voor de zeilers.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2007, 12:14:29
Is bij een zeilwedstrijd een proffesionele reddingboot noodzakelijk is dan de vraag?? Hierbij ook het probleem bij welke wedstridj wel en bij welke wedstrijd niet?  Een zeilstrijd vind vele malen vaker plaats zonder dat er capabele reddingsboten bij aanwezig zijn, dus wat mij bestreft hoeft er geen redingsboot mee als begeleding, dan zou op iedere  mooi zomerdag er ook bij niet wedstrijden een boot op het water moeten zijn voor de zeilers.

9910001

Absoluut een legitieme vraag..

De organisator van een zeilwedstrijd, zal een riscio-afweging moeten doen.. En zal dus moeten bepalen wat een acceptabel risico's is voor zijn evenement. Op het water kan je niet zonder de hulp van passanten.. maar of dat voldoende is en adequaat genoeg is.. is afhankelijk van de vergunning, is afhankelijk van risico-profiel, is afhankelijk welke instructies meegegeven zijn aan de deelnemers..
Als je iets organiseert op het water hoor je vergunning aan te vragen, en hoor je een evenementenverzekering te hebben.. Deelnemers kunnen de organisator aansprakelijk stellen als zaken niet georganiseerd zijn.

Bij georganiseerde activiteiten op het water hoort een veiligheidsboot bij en hoort een plan met bijbehorende middelen bij..

Tijdens de zomermaanden patroulleren ook diverse reddingsbrigades met hun boot op het water.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2007, 13:43:39
Op het land hoor je een vergunning aan te vragen bij grotere evenementen, maar bijvoordbeeld een rondrit met 30 oude auto van een vereniging vraag je geen vergunning voor aan, een puzzeltocht van scouting wordt geen vergunning voor aangevraagt, zo zal er voor een zeilwedstrijd met een beperkt aantal boten ook geen vergunning worden aangevraagt. Bij de meeste zaken wordt aangegeven deelname op eigen risico, zijn een een aantal veiligheidsvoorschriften van kracht en ga zo verder. Daarnaast is een tocht met 30 boten veiliger als met 1 boot want als er 1 boot zinkt zijn er altijd nog 29 op het water. Om niet onder water vast tek omen zitten is een goede persoonlijke uitrusting en opleiding belangrijker dan een stand-by boot, omdat deze het hele wedstriijdveld niet kan overzien in 1 blik en andere deelnemers het eerder zien en eerder ter plaatse kunnen zijn.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2007, 13:54:54
Zoals reeds is vermeld moet een organisator over het algemeen een vergunning hebben van de vaarwegbeheerder. Daarnaast kunnen veiligheidsboten niet overal tegelijk aanwezig zijn dus een bepaalde mate van onveiligheid c.q. eigen verantwoording blijft altijd bestaan. Daarnaast is het interessanter om te kijken naar algemene situaties als deze waarbij men allereerst op zichzelf is aangewezen.
Zou het dus niet zinniger zijn om te praten over een individueel veiligheidsplan voor elk vaartuig en bemanning in het algemeen?
Bijv. wanneer zou men wel of niet aangelijnd moeten zijn, zou bij aanlijnen niet iedere opvarende ervaring moeten hebben met een quick relaease en/of doorsnijden van de lijn met een goed bereikbaar op de man te dragen mes en geoefendheid bij een MOB situatie?

Over het algemeen denkt men namelijk wel na over die nog mooiere boot die men ziet (als ik toch eens, dan...) maar doet men dit niet als men een vaartuig achter de reddingsboot ziet hangen. De meesten denken dus pas na over een incident indien het henzelf overkomt (en niet alleen op het water).

Kees  8)


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2007, 14:06:44
Ik neem aan dat H.O.G.E. met de reddingsboot Seeker is uitgevaren op basis van de alarmering voor KNBRD Huizen ?
Zo ver ik de capcodes kan terug halen, zijn er geen brandweer duikers gealarmeerd en alleen de reddingsbrigades..  Dus H.O.G.E. was in het om 12:50 ergste geval (Drenkeling krijgt lifeline niet los en zakt mee naar beneden ?) met 1 duiker ter plaatse geweest..


Rescue,

De melding op 16 was rond 12:11. Dit werd door een meeluisteraar op 16 doorgegeven aan Jacht Service Huizen. JSH heeft vervolgens H.O.G.E. telefonisch(12:12) op de hoogte gesteld.
Zowel JSH als HOGE zijn naar de boot gesneld. Aangezien de Cobra van JSH klaar lag voor ons (HOGE) zijn wij bij de Cobra aan boord gegaan compleet met ILS koffers. Naar aanleiding van een telefoongesprek met de kustwacht bleek er geen aanleiding meer om met spoed terplaatse te gaan. De kustwacht heeft ons de opdracht gegeven om de positie van het schip te bepalen voor het bergen door rijkswaterstaat.

Eenmaal onderweg hebben wij ons via 16 ingemeld.

De Cobra was als eerste ter plaatse en reste niets anders dan de juiste positie van het gezonken schip, dat met de mast en een deel van het grootzeil nog boven water uitstak, door te geven.

De Cobra, de Gooier, Johanna Smit en de Ronduit zijn daarna naar de "koninklijke" gegaan.

Absoluut een legitieme vraag..

De organisator van een zeilwedstrijd, zal een riscio-afweging moeten doen.. En zal dus moeten bepalen wat een acceptabel risico's is voor zijn evenement. Op het water kan je niet zonder de hulp van passanten.. maar of dat voldoende is en adequaat genoeg is.. is afhankelijk van de vergunning, is afhankelijk van risico-profiel, is afhankelijk welke instructies meegegeven zijn aan de deelnemers..
Als je iets organiseert op het water hoor je vergunning aan te vragen, en hoor je een evenementenverzekering te hebben.. Deelnemers kunnen de organisator aansprakelijk stellen als zaken niet georganiseerd zijn.

Bij georganiseerde activiteiten op het water hoort een veiligheidsboot bij en hoort een plan met bijbehorende middelen bij..

Tijdens de zomermaanden patroulleren ook diverse reddingsbrigades met hun boot op het water.

Wij hebben gesproken met bemanning van een zeilschip dat ook meedeet aan de race. Hij vertelde dat als er gevaren wordt op scheveningen boven windkracht 5 ruimend 6 er minimaal 5 tot 6 begeleidingboten meevaren voor het geval dat er zich situaties voordoen zoals het geval was gisteren bij Muiden.

Het is goed dat het op deze manier is afgelopen voor de slachtoffers, deze zijn er, voor zover bekend, nog redelijk aan toe. Voor de leiding van het evenement is dit ook een goede les. Als het anders was gelopen (dodelijke afloop) had er zeker nog wel een dikke staart aan gehangen.
Het is zeker zo dat de leiding bij deze windkracht ( zuchje 5 ruimend 6) meer begeleidings boten hadden moeten hebben. Een rubberbootje als start/finish schip en ook nog de veiligheid in de gaten houdend kan niet. Hier kan lang en breed over gesproken worden. Als er meer dan 30 deelnemers zijn mag je er vanuitgaan dat er minimaal 4 rubberbootjes bij zijn of in iedergeval een reddingboot. Wat kost het nou in vergelijking tot een mensenleven? Voor +/- 150/200 euro heb je al een reddingboot met een geredde capaciteit van 10 mensen en de uitrusting met ILS.

Moet men de put pas dempen als het kalf verdronken is?

Matthijs


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2007, 14:19:46
Op het land hoor je een vergunning aan te vragen bij grotere evenementen, maar bijvoordbeeld een rondrit met 30 oude auto van een vereniging vraag je geen vergunning voor aan, een puzzeltocht van scouting wordt geen vergunning voor aangevraagt, zo zal er voor een zeilwedstrijd met een beperkt aantal boten ook geen vergunning worden aangevraagt. Bij de meeste zaken wordt aangegeven deelname op eigen risico, zijn een een aantal veiligheidsvoorschriften van kracht en ga zo verder. Daarnaast is een tocht met 30 boten veiliger als met 1 boot want als er 1 boot zinkt zijn er altijd nog 29 op het water. Om niet onder water vast tek omen zitten is een goede persoonlijke uitrusting en opleiding belangrijker dan een stand-by boot, omdat deze het hele wedstriijdveld niet kan overzien in 1 blik en andere deelnemers het eerder zien en eerder ter plaatse kunnen zijn.

9910001

9910001,

Hieruit blijkt maar weer hoe belangrijk de voorbereidingen zijn. Alleen op de oceaan gebruik je een harnas. Een redvest is veel belangrijker. Ook voor mensen aan de walkant (volbepakt met koffers(ambu), perslucht(br.weer), of pistolen(pisolen Paultje)). Juist de schipper van een boot moet dit toch weten?

Wat wij veel zien is dat men op de zeilboten het genoeg vind om een overlevingspak te dragen, ook hiervan zijn wij (HOGE) al jaren geleden van terug gekomen. Het drijflichaam van een overlevingspak is lang niet genoeg om je bovenwater te krijgen en anders wel om je met je koppie boven te houden. Een redvest is ook niet genoeg om je boven te krijgen als je vast zit aan je life-line. Ook het oeffenen met een life-line (met of zonder quick-relaise) moet regelmatig worden geoefend door de zeilers.
Ik hoop dat de life-line alleen nog maar met quick-relaise mag worden geleverd voor de watersport.

Matthijs