Incident 2007-01-07, Muiden, Pampus Chineesde J24 !!

Auteur Topic: Incident 2007-01-07, Muiden, Pampus Chineesde J24 !!  (gelezen 11158 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2007, 15:38:06
Ben zelf niet zo thuis in del ife line's maar een scherp mes is erg wenselijk voor de betere watersporters, ook een redvest aan boord en aantrekken als de risico's toenemen klinkt ook niet vreemd, geoefendheid met materiaal ook erg wenselijk maar het grote probleem is dat deze zaken niet verplicht zijn op de meeste boten. Hiernaats bhen ik een voorstander van gezond boeren verstand even nadenken wat je gaat doenen je hierop voorbereiden.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2007, 17:37:00
De Cobra was als eerste ter plaatse en reste niets anders dan de juiste positie van het gezonken schip, dat met de mast en een deel van het grootzeil nog boven water uitstak, door te geven.

De Cobra, de Gooier, Johanna Smit en de Ronduit zijn daarna naar de "koninklijke" gegaan.
Koninklijke ?  wat bedoel je daarmee ?


Rescue,

De melding op 16 was rond 12:11. Dit werd door een meeluisteraar op 16 doorgegeven aan Jacht Service Huizen. JSH heeft vervolgens H.O.G.E. telefonisch(12:12) op de hoogte gesteld.
Zowel JSH als HOGE zijn naar de boot gesneld. Aangezien de Cobra van JSH klaar lag voor ons (HOGE) zijn wij bij de Cobra aan boord gegaan compleet met ILS koffers. Naar aanleiding van een telefoongesprek met de kustwacht bleek er geen aanleiding meer om met spoed terplaatse te gaan. De kustwacht heeft ons de opdracht gegeven om de positie van het schip te bepalen voor het bergen door rijkswaterstaat.

Matthijs

Gesteld dat Mathijs de tijden correct heeft..

12:11 Heeft een schip een melding gedaan op marifoon kanaal 16, ik neem aan dat kustwacht correct gereageerd heeft..
12:26 Werden de eenheden geallarmeerd door de GMK gooi en vechtstreek
12:34 werd het MMT gealarmeerd..
12:50 was volgens het verhaal van Henk, pas eenheden ter plaatse..., De cobra was als eerste terplaatse ?

Dit roept direct vragen op.. Waarom heeft de kustwacht niet zelf gealarmeerd via hun capcodes ? maar via Gooi en Vechtstreek ?

Dus ruim 40 minuten na de eerste melding, is er pas een eenheid ter plaatse ?  Op ongeveer het dichtstbevolkte water van nederland.  Met meer dan 5 reddingsbrigades, 2 knrm stations, 2/3 brandweer duikploegen, Alle maal vlak bij het incident locatie ?

Ik trek vast te snel conclusies.. wie heeft er meer informatie ?

Elke zeiler, watersporter en redder moet een goed mes bij zich hebben.. Een lifeline kan soms levensreddend zijn, maar soms ook killing dus in de preperatiesfeer kan er dus nog veel verbeterd worden..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2007, 17:42:37
De plaats incident was 200 m zzw van het eiland Pampus.

De zeiler wilde in de mast geklommen de vastgelopen ballonfok bevrijden, maar de boot werd hierdoor topzwaar.

Hij zat aan de hijsinrichting van het bootmansstoeltje en aan zijn lifeline vast en raakte daarin verstrikt.

Het gaat weer redelijk met deze zeilers inmiddels, alleen wel longproblemen.

Er werd pas alarm geslagen naar Den Helder toen de rubber boot tussen de pieren van Muiden vaarde, al reanimerend.

Vraag voor DHR wat gaan we doen met reddingsboten, als die tegen de tijd dat ze arriveren nog net de ambu zien wegrijden...

Later toch maar gealarmeerd omdat ineens sprake werd van vijf drenkelingen, alle opvarenden van het schip!

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2007, 17:50:10
Koninklijke ?  wat bedoel je daarmee ?


Gesteld dat Mathijs de tijden correct heeft..

12:11 Heeft een schip een melding gedaan op marifoon kanaal 16, ik neem aan dat kustwacht correct gereageerd heeft..
12:26 Werden de eenheden geallarmeerd door de GMK gooi en vechtstreek
12:34 werd het MMT gealarmeerd..
12:50 was volgens het verhaal van Henk, pas eenheden ter plaatse..., De cobra was als eerste terplaatse ?

Dit roept direct vragen op.. Waarom heeft de kustwacht niet zelf gealarmeerd via hun capcodes ? maar via Gooi en Vechtstreek ?

Dus ruim 40 minuten na de eerste melding, is er pas een eenheid ter plaatse ?  Op ongeveer het dichtstbevolkte water van nederland.  Met meer dan 5 reddingsbrigades, 2 knrm stations, 2/3 brandweer duikploegen, Alle maal vlak bij het incident locatie ?

Ik trek vast te snel conclusies.. wie heeft er meer informatie ?

Elke zeiler, watersporter en redder moet een goed mes bij zich hebben.. Een lifeline kan soms levensreddend zijn, maar soms ook killing dus in de preperatiesfeer kan er dus nog veel verbeterd worden..


12.12 was de melding voor ambu en politie er wel al uit, maar dat kun je hier niet zien op P2000, maar dit mij is dat verteld door de politie.

Wij waren om 12.50 ter plaatse, als eerste maar wel pas na op een verzoek tot varen te hebben gewacht en daarna zonder spoed (rustig met 25 knoop) uitgevaren na toch een verzoek van de kustwacht. Op het moment van alarmeren voor de andere eenheden lag de Cobra al klaar in de haven van Huizen.

Nee, ik geloof dat er door de hulpverlening weinig verbeterpunten zijn aan te brengen, degene die zich achter de oren zou moeten krabben is de wedstrijdleiding (vind ik). Een reddingsboot met marifoon zou al verschil hebben gemaakt.

De Koninklijke is de KRZVM, de koninklijke roei en zeilvereniging Muiden, Waar ook die draak ligt.

Jachtservice Huizen (van de Cobra) heeft vandaag het zeilschip gelicht, ze ligt al weer in de haven van Muiden.


Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 8 januari 2007, 18:03:25
Dan heb ik nog de volgende vragen open staan..

4. Hoe laat gebeurde het incident, en hoe werd dit gesignaleerd
5. Hoe laat werden de kustwacht of de 112 meldkamer gealarmeerd, via Marifoon op 16,  GSM naar 112 ?

Dat rubberbootje waar iemand al reanimerend is gaan varen heeft pas gealarmeerd  om 12:12,
wat was dan de rol van het zeilschip de Onyx ? die we zien op de foto's ?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 8 januari 2007, 18:39:35
Onderstaand bericht van de site van de KNRM werkt weer met andere tijden : www.knrm.nl
Citaat
Het KNRM station van Huizen en de Reddingbrigade van Naarden krijgen zondagmiddag om 12.25 uur een spoedmelding op het IJ-meer. Vanuit de Brandweer Alarmcentrale Gooi en Vechtreek wordt aangegeven dat er tijdens een zeilwedstrijd bij Pampus een zeilboot is omgeslagen en er meedere personen te water zijn geraakt. Een aantal te water geraakte personen zouden al onderweg zijn naar de haven van Muiden. Er zijn 4 ambulances aanrijdend en de traumahelicopter is ingezet.
De Huizer reddingboot De Gooier, de Johanna Smidt en de Ronduit uit Naarden, alsook de Cobra van Jachtservice Huizen, varen met spoed richting het eiland Pampus alwaar de, inmiddels gezonken, zeilboot snel wordt aangetroffen.
In de tussenliggende tijd heeft snel handelen van de wedstrijdleiding en de omliggende deelnemende schepen erin geresulteerd dat de 5 opvarenden inmiddels veilig aan wal zijn, onder begeleiding van het ambulancepersoneel.
Na een briefing door de wedstrijdleiding en de geneeskundige officier van dienst (OVDG) leggen de reddingboten zonder daadwerkelijk hulp te hebben verleend, maar met een zeer goed gevoel, rond half vier weer vast in de eigen havens.


Foto : www.knrm.nl


Hier staat een uitgebreide discussie  over deze gebeurteniss
http://www.clubracer.be/forum/viewtopic.php?t=2710
http://www.clubracer.be/zeilen/2007/1/7/wedstrijdzeiler-aan-de-dood-ontsnapt


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 9 januari 2007, 01:49:52
Welke tijden zijn dan anders?

De tijden van 12.27 uur?

Het was 12.26 op de pieper, maar over één minuut ga ik niet vallen.

In het begin was ik wel verbaasd dat dat er een gat zat tussen de alarmering van de reddingsboten en de melding op 16, maar dit kon door de kustwacht eenvoudig worden verklaard. Of ik het er mee eens ben is een tweede...

Opmerkelijk is dat stukje waarin wordt gedaan alsof de reddingsbrigades de drenkeling lossneden:


Citaat
De reddingsbrigades van Naarden en Huizen assisteerden tijdens de operatie.

“het gaat goed met ze gelukkig, één daarvan had een minuut of vijf zes onder water gezeten, die hebben we los kunnen snijden want die zat vast en daarna terugevaren en is ter plekke gereanimeerd~"

Dat bedoel ik met de onderwaardering van de passanten hulpverlening. Aan de hele redding kwam geen reddingsboot te pas.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 9 januari 2007, 09:37:01
Op basis van jou verhaal, en op basis de berichtgeving, moet het incident ongeveer iets voor 12:00 uur zijn begonnen..
Namelijk omslaan, 5 tot 7 minuten onder water, starten met reanimatie en dan pas om volgens het verhaall van mathijs zou de eerste marifoonmelding om 12:12 zijn gehoord. en toen voerden ze volgens jouw verhaal al tussen de pieren van muiden, om 12:26 zijn de alarmeringen geweest... en om 12:50 zijn de eerste eenheden, de Cobra ter plaatse..  De aankomst tijd van de overige eenheden zijn niet genoemd..

Jullie zijn bij de brieving geweest heb ik begrepen.. Ik neem aan dat dit soort zaken ook genoemd zijn ?

De feiten zijn niet eens helder..  Een mooi voorbeeld voor de werkgroepen die zich bezig houden met incident-management op het water..
Hier had heel veel tijd bespaart kunnen worden. zowel de organisatie, als door de kustwacht..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #18 Gepost op: 9 januari 2007, 10:27:47
Als ik het goed begrijp zit er tijd tussen incident en alarmering en er zal tijd verloren zijn tussen het geven tussen de alarmcentrale en de kustwacht. Waarneer er hulp wordt verleent vanuit een kleine rubberboot zal hier geen marifoon aanwezig zijn en van een zeilboot welke ondersteboven ligt kan ik me voorstellen dat de marifoon al dan niet aanwezig het ook zal begeven. Dus een melding waarneer in de haven bent klinkt iet vreemd.

9910001
9910001


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #19 Gepost op: 9 januari 2007, 10:43:56
Mr. Pieter van Vollenhoven zal blij zijn met dit vooronderzoek.  :-\
Scheelt hem weer een hoop werk.

Hebben we nou echt de indruk dat we hier met onvolledige informatie de zaak kunnen reconstrueren.
Wat is het doel van deze discussie?
 ???