Of een organisatie nu iemand daar voor inhuurd of zelf doet, maakt me niet uit..
Het feit is dat met simpel denkwerk, en simpel organiseren er heel veel sneller gereageerd kan worden.. En omdat je iets organiseert kan je daar van te voren over nadenken.. Zodat alle schakels in de keten veel sneller kunnen werken..
Als je bij de eerste indicatie (12:05) dat er iets mis was, met slachtoffers) direct had geallarmeerd, was alles veel sneller gegaan.. En dan hoef je nog niet te zwemmen, nog niet de kunnen reanimeren, nog niet een bootje te kunnen varen.. Dat is simpel organiseren.. Zorg dat er iemand is die dat coordineerd, dat er portofoons, of marifoons zijn en een GSM is om dat de doen.. 1 persoon ter plaatse die slim organiseert, met een klein beetje kennis van zaken en goed kan communiceren. Dat is niet moeilijk, beslist niet duur.. en kan het iedereen veel makkelijker maken om te reageren op incidenten..
1 of 2 reddingsboten er bij, en verder niets organiseren, geen afspraken maakt wat je doet bij incidenten, wie dan welke taak heeft, heeft nog weinig zin..
Een instrument, eendus hulpmiddel kan zijn "incident-management" een procesmatige manier om naar incidenten te kijken, om dat slim te organiseren. Op de site van
Stichting MedicalRescue.NL staat een voorbeeld van incident-management.. (onder incidenten, en dan
dossier incident-management)
Als je er procesmatig naar kijkt, als of het een bedrijfsproces is.. zie je snel quick wins.. en kan je in je voorbereiding van een evenement of welke activiteit dan ook al veel meer doen om wanneer het optreed ook slimmer te kunnen optreden.