BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80886 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #120 Gepost op: 30 augustus 2003, 20:49:43
Beste Joffry,

Bedoel je de Manual Triggert Ventilator ?

Op de foto staat de MTV100 van LSP. Deze blokkeert wanneer er neiging is tot overdruk.

Misschien het onderscheid nog even maken tussen de mogelijkheden van masker eademen met zuurstof..

1. Beademingsmasker (pocketmasker) met zuurstof inlaat. aangesloten op de freeflow aansluiting met 15 liter per minuut geef je 40% zuurstof.  De druk die je opbouwd is vergelijkbaar met mond op mond beademing. Borstkast moet zichtbaar omhoog komen.

2. Beademen met een MTV,  (ook een twee mans skill, zoals in het eerste bericht beschreven) aansluiting op DISS aansluiting van reduceer. slachtoffer word beademd  met 100% zuurstof. Voordeel eenvoudiger dan ballonbeademing en overdruk beveiliging.
nadelen : Als zuurstof op is , werkt het gehele systeem niet meer. Verder een is een duur systeem, op je zuurstofkoffer betaal je nog 500 tot 700 meer.
Borstkast hoeft maar lichtjes  op te komen, (voelbaar)

3. Ballonbeademing, (ook een twee mans skill, zoals in het eerste bericht beschreven) aansluiting op freeflow aansluiting van reduceer. slachtoffer word beademd  met 95% to 100% zuurstof. Voordeel werkt ook nog als zuurstof fles leeg is, maar dan 21% zuurstof), Goedkoop, Een LSP ballon (disposable) kost ongeveer 20 Euro..
nadelen : Iets werkt lastiger dan MTV, met kleine handen is de ballon lastig vast te houden.
Borstkast hoeft maar lichtjes op te komen, (voelbaar)

Er zijn ook nog min of meer volledige automaten. beademingsmachines. Dit is alleen zinvol voor ambulancepersoneel en ziekenhuizen, dus heb ik hier niet beschreven..


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #121 Gepost op: 31 augustus 2003, 00:15:51
Voor de duidelijkheid: intuberen is iets anders dan gebruik maken van een mayotube. Laatstgenoemde tube wordt gebruikt om een ademweg vrij te houden door te voorkomen dat de tong naar achter zakt (zie foto)
Intuberen betekent: een beademingsbuis opvoeren lansg de stembanden tot in de luchtpijp

[verwijderd op 28-1-2004 i.v.m. opschoning oudere attachments]


Paul SEH

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 31 augustus 2003, 14:35:32
Nogmaals je kunt iemand van alles aanleren op een pop. Maar in de praktijk is het vaak heel anders en komt de klinische ervaring om de hoek kijken.
Dus voor professionals die er dagelijks mee te maken hebben en niet iemand die het ooit een keer op de pop heeft mogen oefenen.
Maar ja als er commercie bij komt kijken dan wordt het natuurlijk heel anders.  ;) 8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #123 Gepost op: 31 augustus 2003, 17:56:17
Nogmaals je kunt iemand van alles aanleren op een pop. Maar in de praktijk is het vaak heel anders en komt de klinische ervaring om de hoek kijken.
Dus voor professionals die er dagelijks mee te maken hebben en niet iemand die het ooit een keer op de pop heeft mogen oefenen.
Maar ja als er commercie bij komt kijken dan wordt het natuurlijk heel anders.  ;) 8)

Wij bieden gratis hulp, maar wel graag de beste mogelijk. Het commercieële belang is tegenovergesteld: het goedkoper iemand gewoon te beademen dan iemand zuurstof toe te dienen. Ik zelf denk en vele met mij dat een keuze tussen een wat duurdere zuurstof beademing en gewoon mond op mond een niet zo moeilijke keuze is voor de bemanning van een reddingsboot. De vraag is wel wie de beademing moet opstarten. Als iemand op het water onwel wordt zullen wij de beademing moeten doen, dus zullen we met zuurstof om moeten gaan. Of er moeten waterambu's komen... :o De tegenwerpingen wat betreft gewone zuurstof beademing zijn al door de feiten achterhaald, de ene brigade na de andere leert er mee omgaan, ambupleeg's zullen wat dat betreft een beetje van hun terrein moeten prijsgeven, het is niet anders. Maar wees gerust, er blijft nog genoeg te doen over  ;D ;)

Ik was ook tegen C2000, maar ja het komt er toch vrees ik, en ik heb het aanvaard  :(

Henk


Paul SEH

  • Gast
Reactie #124 Gepost op: 1 september 2003, 12:18:31
Theorie en praktijk zijn twee verschillende dingen. In de klas kun je iets aanleren op een pop. Maar in de praktijk komen de complicaties om de hoek kijken. En dan wordt het moeilijk. Je moet het eenvoudig en back to basic houden voor de "leek".

En wat heeft C2000 ermee te maken??? ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #125 Gepost op: 1 september 2003, 12:50:54
Theorie en praktijk zijn twee verschillende dingen. In de klas kun je iets aanleren op een pop. Maar in de praktijk komen de complicaties om de hoek kijken. En dan wordt het moeilijk. Je moet het eenvoudig en back to basic houden voor de "leek".

En wat heeft C2000 ermee te maken??? ???

Dat ik daar ook tegen ben (want ik kan niet meer meeluisteren met de brandweer) maar dat het gewoon toch doorgaat  >:(.
Zo ook bij beademen met zuurstof, de tegenstanders worden achterhaald door de praktijk, je houdt het niet tegen, het zal steeds meer ingevoerd worden bij de wat beter getrainde EH verlener.

Nu, ook in Zeeland: http://www.rbzd.nl/bewaking.htm

Henk


Shadow

  • Gast
Reactie #126 Gepost op: 1 september 2003, 13:13:53
Paul,

We gaan een beetje richting de discussie Eenheidsworst maar het sluit nu eenmaal op elkaar aan.

Ik denk dat jullie het in het begin ook hebben moeten leren op een pop en daarna pas op echte mensen zijn losgelaten. Dat er soms onvoorziene omstandigheden zijn in de praktijk staat buiten discussie maar als je door de juiste training en regelmatig oefenen 95% van de mensen beter kunt helpen is toch de uiteindelijke bedoeling. Ik heb bij het Belgisch RK ook een keer gezien dat bij een zwaargewonde de trauma-arts het zelfs niet lukte hem te intuberen; dus: iedereen loopt wel eens tegen een uitzondering/limiet aan. (natuurlijk heeft die trauma-arts nog andere "trucjes" achter de hand zoals een tracheotomie die hij toen ook heeft uitgevoerd; sorry voor het slachtoffer maar was wel verdomd interresant om te zien tijdens het assisteren)

Moeten al deze extra bekwaamheden aan iedere EHBO'er aangeleerd worden; NEEN. Alleen aan die EHV'ers die er daadwerkelijk behoefte aan hebben en redelijk kans maken om er gebruik van te maken. Dit betekent dus reddingsbrigades, Rode Kruis, speciale BHV-Teams, ... Alsook betekent dit niet dat iedereen binnen bijvoorbeeld het Rode Kruis deze opleiding moet gevolgd hebben; als er maar per evenement een voldoende aantal mensen deze bekwaamheden bezitten; zij kunnen dan eventueel ingezet worden als "mobiel team/vliegende ploeg/..."

Denk eraan dat binnen de zojuist aangehaalde groepen geen echte leken meer zitten; de meeste van deze mensen zijn zeer gemotiveerd en zullen in hun vrije tijd zelfstandig boeken openslaan om meer kennis te vergaren. Heb zelf thuis verschillende boeken over deze onderwerpen.

Ik geef je wel gelijk dat het voor de echte leek eenvoudig moet houden; BLS is dus al moeilijk genoeg als ik van sommige observaties uitga. (We hebben in onze afdeling al een paar keer mensen bijgekregen die op verschillende manieren in het bezit zijn gekomen van hun EHBO-diploma; laat ik het voorzichtig en beleefd uitdrukken dat er grote niveau-verschillen zijn waargenomen)

Mijn conclusie:
Leek: gewone EHBO, BLS.
EHV'ers: EHBO +  eventueel aanvullende modules tot ILS niveau nargelang behoefte.
Verpleegkundigen & artsen: ALS.

En als jullie de discussie over de beademingsballen in de praktijk willen voortzetten: ik kan eventueel aan een paar vrijwilligers in onze afdeling vragen of zij bereid zijn aan een experiment deel te nemen. Met behulp van een goede moderne pop (liefst met computeraansluiting om alles goed te kunnen analyseren) en een ballon worden deze vrijwilligers aangeleerd hoe ze moeten beademen volgens de verschillende systemen: alleen, het twee-manssysteem van Peter Adema, ... Als jury nemen we een paar verpleegkundigen die tot nu toe neutraal zijn gebleven.
Ik stel de locatie, pop, ballon en enkele vrijwilligers (eventjes checken maar zal waarschijnlijk geen probleem zijn) ter beschikking; dit is volgens mij de enigste manier om eindelijk uit te maken wie gelijk heeft.

Ciao,
Peter


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #127 Gepost op: 1 september 2003, 20:37:28
Peter,

Ik had het niet beter kunnen zeggen .....  ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #128 Gepost op: 2 september 2003, 08:52:49
het is een kwestie van definitie :
Leken in medische zorg zijn alles beneden het niveau van arts en verpleegkundigen.

Van die leken, heb je verschillende niveau in. vaardigheden.. Die vaardigheden kunnen lopen van levensreddende handelingen tot ILS-niveau.

Je voorstel om met een groep deze skill te laten zien en beoordelen vind ik goed. Maar Heerlen ligt me wel ver weg.  Is er niet iemand met een plek centraler in Nederland ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #129 Gepost op: 2 september 2003, 09:38:22
Citaat
Je voorstel om met een groep deze skill te laten zien en beoordelen vind ik goed. Maar Heerlen ligt me wel ver weg.  Is er niet iemand met een plek centraler in Nederland ?

Bij de EHZ in Huizen?

Henk