BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80879 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #130 Gepost op: 2 september 2003, 18:01:11
Peter,

Waar baseer jij die grens op ?

De pastoor en de dokter vinden van elkaar dat ze een leek zijn.

En gezien het drukverband van in huisarts in opleiding dat ik onder ogen kreeg, durf ik te beweren dat die huisarts een leek is op het gebied van EHBO.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #131 Gepost op: 2 september 2003, 18:15:36
We kunnen het misschien kombineren met een lesavond Peter, volgende week woensdag ofzo, bij de EHZ in Huizen, jij hebt de spullen, Paul de vrijwilligers en dan gaan we eens zien of het aan te leren is, wie werpt zich op als scheidsrechter??? Of durven we nu niet meer 8)... ;D


Henk


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #132 Gepost op: 2 september 2003, 18:38:14
En gezien het drukverband van in huisarts in opleiding dat ik onder ogen kreeg, durf ik te beweren dat die huisarts een leek is op het gebied van EHBO.

Artsen staan er om bekend dat ze geen verbanden kunnen leggen, dus die arts in opleiding gaat gewoon z'n collega's achterna... :-\

Ik heb wel eens met m'n vinger in een pers gezeten, gelukkig maar heel even, maar moest er wel diverse keren mee naar de huisarts. Aan het eind van het bezoek kreeg ik verband en mocht ik het er zelf om doen, omdat ik het beter kon dan hij. Die was tenminste eerlijk. ;)

Christian


Paul SEH

  • Gast
Reactie #133 Gepost op: 2 september 2003, 20:12:16
Peter,

Leuk  idee om het in de praktijk te gaan toetsen, maar het gebeurt dan weer op een pop. Echte patienten zijn moeilijk aan te komen. En dat is geen echte praktijk. Het gaat zich met name om de moeilijke gevallen. En dat zijn per definitie alle beademingen.
Maar de bedoeling is goed.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #134 Gepost op: 2 september 2003, 20:25:44
Paul:

Citaat
Echte patienten zijn moeilijk aan te komen.

 ;D Ja, zo ken ik er nog een paar, ik denk niet dat het de bedoeling van Peter is om het op echte Patiënten te gaan leren, het gaat erom had ik begrepen aan te tonen dat de methode goed aan te leren is aan mensen zonder speciale medische scholing. Als je een echte reanimatie wilt zien, uitgevoerd door cursisten onder leiding van Peter ben ik bang dat er lange wachtijden ontstaan bij onze ophaalbrug...

Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #135 Gepost op: 2 september 2003, 21:35:30
Ik heb een cursus ballon beademen gehad en naast poppen oefenden we in een kleine groep ook op elkaar.

Ik bied me wel als vrijwiller aan.


helm

  • Gast
Reactie #136 Gepost op: 2 september 2003, 22:25:59
Elkaar beademen?  ???
Nou ja, ieder zijn fetisch zal ik maar zeggen.  ;D

Ik heb een cursus ballon beademen gehad en naast poppen oefenden we in een kleine groep ook op elkaar.

Ik bied me wel als vrijwiller aan.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #137 Gepost op: 3 september 2003, 00:54:56
Juist bezint eert gij begint.  ;) 8)


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #138 Gepost op: 3 september 2003, 09:54:28
Op elkaar oefenen met ballon-beademen gaat prima, maar de persoon in kwestie moet zich dan volledig kunnen ontspannen.

Marno (die zijn ademhaling al regelmatig door zijn vader heeft over laten nemen)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #139 Gepost op: 3 september 2003, 14:53:00
Er zijn een aantal skills die wel op getrainde mensen kan oefenen.
Beademen kan je simuleren o.a. voor filmopnamen, maar niet daadwerkelijk trainen.. Dat zal ik dus niet doen..
Majo-tube inbrengen, trainen we niet op mensen..

Een skills training behoeft ook lang niet altijd natuurgetrouw plaats te vinden. Dus dat vind ik een wat onzinnig voorstel. Een goed reanimatiepop, zonder al te veel toetsers en bellen, maar waar een chinlift goed mee uit te voeren is is echt voldoende..

Voor de overige zaken zal ik zef meenemen. (Indien nodig kan ik ook voor poppen zorgen..)