BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80880 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #150 Gepost op: 18 december 2003, 13:55:34
Jawel hoor het kan wel. Er zijn zakmaskers waar een elastiek bij zit om het masker op zijn plaats te houden.
Je moet jhet masker tijdens de beademing wel aandrukken tegen de mond/neus van de patient.  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #151 Gepost op: 18 december 2003, 14:42:35
Het volgende.  In de Hulpdienst van Rode Kruis-Vlaanderen leren hulpverleners een zakmasker te gebruiken tijdens een reanimatie (beademen en hartmassage) met 2.  Wanneer een hulpverlener alleen is moet hij de beademing zonder hulpmiddelen doen.  Kan een rea door 1 hulpverlener niet met een zakmasker gebeuren?  

Dat kan heel goed.. Ik heb een tijdje geleden een gebruikerstest uitgevoerd tussen verschillende merken beademingsmaskers. Het blijk dat een erg goede masker Merlin  vrijwel het goedkoopst is en als beste uit de bus komt. Deze word standaard al geleverd met een elastiek en zuurstof inlet.. Verkoopprijs ongeveer 19 euro..


Een elastiek is echtg een eis..  Dat maakt het ook handteerbaar.. De Merlin was erg populair ook bij mij cursisten om dat hij zowel op mensen maar ook op reanimatiepoppen een goede sluiting rond de neus en mond krijgt..


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #152 Gepost op: 18 december 2003, 16:05:14
Tijdens mijn opleiding als instructeur werd me verteld dat bij een rea door 1 hulpverlener het zakmasker niet mag gebruikt worden omdat er te veel tijd verloren gaat.  Is er ivm dit onderwerp soms onderzoek gedaan?
Wanneer worden de resultaten van de test van zakmaskers op de site gezet?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #153 Gepost op: 18 december 2003, 16:59:08
Een beademingsmasker kost niet veel meer tijd, wanneer er een elastiek in zit.
Ja de eerste keer klaar maken, kost even tijd. (bij het ene model meer dan bij het andere) afhankelijk of het ventiel er op zit of niet..

Of er veel tijd kost is ook afhankelijk of de hulpverlener er alvast rekening meehoud of niet in de situatie beoordeling en de eerste patient/slachtoffer beoordeling..




Het initiele onderzoek is nu een maal gereproduceerd met een tweede groep gebruikers. Met de zelfde nummer 1 maar met een andere nummer 2 en 3.
Dat maakt dat ik het onderzoek voor publicatie nu nog een keer wil laten uitvoeren met een andere referentie groep. Om te kijken wat dan de uitkomst is.

De snelheid van de eerste beademingen, wanneer de hulpverlener als eerste ter plaatste is is in 3 sessie's door ons getest. Het blijkt de eerste reddingsbeademing bij het gebruik van een beademingsmasker  in 2 van de 3 testsituaties 20 tot 40 seconden later word ingezet. dan zonder masker en een keer door redder die er rekening mee houdt werd de beademing geen verschil gemeten. Deze test gehouden met in de contra-situatie een zelfde opgeleide hulpverlener zonder beademingsmasker.
Deze laatste test is alleen uitgevoerd met de Merlin Maskers..

Het valt ook niet mee om wetenschappelijk conclusie uit de gebruikerstest te trekken en deze aan het papier toe te vertrouwen.. (ik dacht even dat doen we even, maar dat valt tegen..)


helm

  • Gast
Reactie #154 Gepost op: 18 december 2003, 22:38:07
Een heel handig masker is de CPREzy mask, dat door een 'neusklem' op zijn plek blijft zitten. Bij de maskers met een elastiekje moet het hoofd opgetilt worden om het aan te brengen, en dat is bij trauma patiënten 'not-done'.
Zie ook www.cprezy.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #155 Gepost op: 19 december 2003, 00:17:39
Elastiekje achter de oren dan maar?

Henk


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #156 Gepost op: 19 december 2003, 08:46:27
Tijdens mijn opleiding als instructeur werd me verteld dat bij een rea door 1 hulpverlener het zakmasker niet mag gebruikt worden omdat er te veel tijd verloren gaat.  Is er ivm dit onderwerp soms onderzoek gedaan?
Wanneer worden de resultaten van de test van zakmaskers op de site gezet?
Misschien kunnen we de zaken ook op deze manier aanpakken.  Zijn er soms onderzoeksresultaten die aantonen dat het beademen met een zakmasker betere resultaten geeft dan zonder.
Het Cpr-Ezymasker lijkt me zeer handig hulpmiddel.  Het masker blijft op een eenvoudige manier zitten.  Wie heeft er ervaring mee?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #157 Gepost op: 19 december 2003, 11:31:03
De CPR-Ezy, is in de 2e gebruikerstest meegenomen en zal ook weer in de 3e gebruikerstest meegenomen worden..
In de eerste gebruikerstest zat  de CPR-Ezy masker niet bij en in de tweede wel. We hebben om dat de CPR-Ezy een bijzonder model is gevraagd of Rene of zijn collega's meerdere malen bereid waren mee te werken aan de test. En dat waren zij niet... We hebben zelf een masker aangeschaft om mee te doen in de test..

De ervaringen van de 2e test groep (Kaderinstructeurs, Defensiepersoneel en rescue en brandweer duikers), waren dat de de CPR-Ezy niet snel zouden gebruiken. (Het is een iets ander model, met een andere gebruiksmethode, dan het de andere 20 modellen.

Uit de open reactie's van 2e test groep blijkt dat zij het vreemd vinden dat een deel van de luchtweg niet gebruikt wordt.

Er zijn uit de test een paar zeer sterke plus punten voor de CPR-Ezy of Res.Q Mask gekomen.
1. Zeer complete levering
2. Als enige masker zat er een zeer goede en duidelijke gebruiksaanwijzing, Metname de hygiene paragraaf kwam er goed uit. Bij de Leardall en de Merlin was duidelijk minder, was had een klein paragraaf en wel een gebruikershandleiding.. Bij alle andere maskers was dit nog veel slechter.
3. Ondanks het afwijkende ontwerp van de Merlin, kon deze ook met andere aparatuur en ventielen gebruikt worden. Zoals de beademingsballon.
4. De seal was (tot onze verbazing) verrassend eenvoudig (test bij mensen)

We hadden trouwens 3 beademingshulpmiddelen met een afwijkend ontwerp.
Voor specifieke doelgroepen was de CPR-Ezy Masker niet bruikbaar.
1. Duikers en reddingsbrigades, (beademen in het water is niet mogelijk.)
2. Er is geen versie met zuurstof inlet beschikbaar. Dus niet geschikt voor zuurstof eerste hulp.
3. Er is geen hardcase versie beschikbaar en daarmee niet geschikt om mee te nemen in vochtige en natte omgevingen. Dus niet geschikt voor duikers en waterrescue.
4. De geleverde soft-case is aanzienlijke groter dan alle andere verpakkingen en kan niet eenvoudig in een zak meegenomen worden. (Dit was een eis van gebruikers van defensie)
5. In de 2e test groep, duurde de eerste reddingsbeademingen met de CPR-Ezy gemiddeld 10 seconde langer. (dit is geen objectieve waarde, want de CPR-Ezy vergt toch iets meer training en het geleverde ventiel kan niet op het masker blijven zitten in de verpakking, Met een ander ventiel kan dat wel.. )
6. De rand om de seal te maken is niet dicht, maar heeft een open verbinding met de buitenlucht. Zowel met het reinigen als met water rescue is dat niet handig. Er blijft water instaan. (er zijn andere wijzen, maar die staat niet in de handleiding).

Let op dit zijn voorlopige resultaten. Een aantal zaken zijn erg duidelijk! en die heb ik hier gegeven. Er zijn ook  Op naar de 3e test groep... (ook voor de 3 testgroep worden leveranciers van afwijkende modellen uitgenodigd. Om eventueel de test bij te wonen of van te voren een training aan de testgroep te geven. Dit om te voorkomen dat de (de suggestie van) mogelijke subjectiviteit van onze instructeurs niet overgebracht word aan de testgroep.)

Trouwens een belangrijk nadeel van de Merlin was de relatieve slappe hals van de masker.. En alle gebruikers waren het over eens dat een masker die niet in de test meedeed het prettigste op de pop werkte. Dat was een LSP Masker, die geleverd word bij een disposable beademingsballon met een Merlin-ventiel.  Die zijn lekker stijf met een relatief zachte (vergelijkbaar met de Merlin rand voor de seal.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #158 Gepost op: 19 december 2003, 11:40:54
Ademap,
werden deze zakmaskers gebruikt door 1 hulpverlener tijdens een rea (beademen+massage) of met 2?
En als ik mijn vraag nog eens mag herhalen: zijn er publicaties die aantonen dat het beademen met een zakmasker een beter resultaat geeft dan zonder.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #159 Gepost op: 19 december 2003, 11:50:33
Ademap,
werden deze zakmaskers gebruikt door 1 hulpverlener tijdens een rea (beademen+massage) of met 2?
En als ik mijn vraag nog eens mag herhalen: zijn er publicaties die aantonen dat het beademen met een zakmasker een beter resultaat geeft dan zonder.

Beste Koen,

Beide gevallen werden getest, Dus zowel een hulpverlener als 2 hulpverleners..

Ik ken geen publicatie's die aantonen dat het met een beademingsmasker een effectiever beademing werd bereikt dan gewone mond op mond beademing. Er is wel een publicatie geweest (in resuscitation) over de CPR-Ezy (dus niet alleen het masker!) en over dat hulpverleners een minder hoge drempel hebben wanneer ze met een masker kunnen beademen. Dus de drempel (weerzin) wordt lager...