BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80926 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #160 Gepost op: 19 december 2003, 18:01:19
Tja Peter, nou moet ik toch even reageren.  :(
Heel jammer dat je, volkomen nodeloos, aan stemmingmakerij doet.
Je hebt ons gevraagd of wij gratis een CPREzy mask aan je wilde geven, om eens uit te proberen. Ons antwoord was natuurlijk nee, ook jij kunt er (net zo als iedereen) 1 bestellen. En dat interpreteer jij nu alsof wij weigeren mee te werken aan jou test. Tjonge tjonge zeg.


We hebben om dat de CPR-Ezy een bijzonder model is gevraagd of Rene of zijn collega's meerdere malen bereid waren mee te werken aan de test. En dat waren zij niet... We hebben zelf een masker aangeschaft om mee te doen in de test..


helm

  • Gast
Reactie #161 Gepost op: 19 december 2003, 18:15:18
Zucht,... ik moet nog een keer op je reageren Peter.  :(
Nu over de tests die jij doet:
Hoeveel verschillende groepen doen er mee?
Over hoeveel personen hebben je het?
Zijn de mensen geoefend in het gebruik van maskers?
Wanneer zijn zij geoefend?
Was er een instructie gegeven?
Wanneer was de instructie gegeven?
Is het masker op een mens gebruikt?
Waren het mensen met baarden?
Is het masker op een oefenpop gebruikt?
Op wat voor oefenpop is het gebruikt?
Heb je controlegroepen gebruikt?
Kortom, hoe wetenschappelijk zijn jou testen?

Zij het wetenschappelijke testen, of het een keurige opsomming van je interpretaties en observaties? (is ook goed, maar geef dat dan even wat duidelijker aan aub)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #162 Gepost op: 19 december 2003, 18:24:48
Tja Peter, nou moet ik toch even reageren.  :(
Heel jammer dat je, volkomen nodeloos, aan stemmingmakerij doet.
Je hebt ons gevraagd of wij gratis een CPREzy mask aan je wilde geven, om eens uit te proberen. Ons antwoord was natuurlijk nee, ook jij kunt er (net zo als iedereen) 1 bestellen. En dat interpreteer jij nu alsof wij weigeren mee te werken aan jou test. Tjonge tjonge zeg.

Ik heb meerdere malen gevraagd om teruggebeld te worden. Maar ik sluit niet uit dat ik daarmee misschien de verkeerde conclusies heb getrokken.  Maar ik hoop dat je dan meedoet in februari aan de 3e gebruikerstest..
Ik heb expres in de tweede groep de CPR-Ezy meegenomen, om te voorkomen dat jij zou zeggen dat die niet in de test zou komen..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #163 Gepost op: 19 december 2003, 19:07:55
Zucht,... ik moet nog een keer op je reageren Peter.  :(
Nu over de tests die jij doet:

Hoeveel verschillende groepen doen er mee?  3
Over hoeveel personen hebben je het?         2 x 8 test personen,
Zijn de mensen geoefend in het gebruik van maskers?
Wanneer zijn zij geoefend?
Was er een instructie gegeven?
Wanneer was de instructie gegeven?
Is het masker op een mens gebruikt?
Waren het mensen met baarden?
Is het masker op een oefenpop gebruikt?
Op wat voor oefenpop is het gebruikt?
Heb je controlegroepen gebruikt?
Kortom, hoe wetenschappelijk zijn jou testen?

Zij het wetenschappelijke testen, of het een keurige opsomming van je interpretaties en observaties? (is ook goed, maar geef dat dan even wat duidelijker aan aub)
De insteek was oorspronkelijk niet wetenschappelijk, maar een gebruikerstest. In het kader van het vele materiaal dat de eerste onderzoek opleverde hebben we besloten om wel te proberen een wetenschappelijk onderzoek te doen. En dat is niet eenvoudig te organiseren, maar dat weet je zelf waarschijnlijk wel..

Om even op een paar vragen antwoord te geven :

Hoeveel verschillende groepen doen er mee?  2 x 3
Over hoeveel personen hebben je het?         2 x 8 test
Zijn de mensen geoefend in het gebruik van maskers?
1e groep niet en 2e groep 4 personen wel andere 4 niet..
Wanneer zijn zij geoefend? Zie onder
Was er een instructie gegeven? Zie onder
Wanneer was de instructie gegeven?
Voor de eerste groep is er een 1 uur voor de test een korte instructie gegeven.
Voor de tweede groep is er 4 personen intensief getraind en de andere 4 een korte instructie..


Is het masker op een mens gebruikt? Ja

Waren het mensen met baarden? Neen

Is het masker op een oefenpop gebruikt? Ja
Op wat voor oefenpop is het gebruikt? Leardall en Ambu

Heb je controlegroepen gebruikt? In de tweede test Wel daarom houden we 3 test groepen elke met een paar maanden tussen pozen.

Van de 3 gebruikers testen komt een verslag en die gepubliceerd zal worden o.a. in Resuscitation.

Even ter nuanceren van mijn uitspraken over de Ezy Mask. We hebben o.a. getest met het oog op zuurstof eerste hulp trainen en waterrescue trainingen. Ik kan me voorstellen dat een CPR-Ezy wel werkt in Ziekenhuizen of verzorgingsinstellingen.. Echter overwegingen uit die doelgroep hebben we (nog) niet meegenomen. Maar het is wel een idee.. Want daar spelen bovengenoemde nadelen niet..


Paul SEH

  • Gast
Reactie #164 Gepost op: 19 december 2003, 21:55:39
Zeer uitgebreide berichten. Maar wel intressant.  ;)
Ik blijf het volgen. :)


wicher

  • Gast
Reactie #165 Gepost op: 20 december 2003, 15:01:56
beste EHBO'ers

blijf bij je leest !!!! Laat het ballon beademen nu aan de proffesionels over. Ik krijg het idee dat er te makkelijk over balon beademing word gedacht. Dit moet je echt regelmatig doen anders verleer je het !!!!! Het is niet alleen maar even in een ballonnetje knijpen >:( er komt veel meer bij kijken. Het ballon beademen gaat te ver voor EHBO/BHV, als het op beademen aankomt zorg dan dat je zo spoedig mogelijk een ambulance krijgt, en ga goed mond op mond beademing doen, dit is al lastig zat ;D


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #166 Gepost op: 20 december 2003, 15:27:10
Eén van de conclusies op het Congress on Drowning was dat toedinging van zuurstof aan verdrinkingsslachtoffers moet worden gepropageerd (omdat dit een grotere kans op overleven zou bieden)
zoals ook in vele landen al gebeurt, maar (mogelijk mijn gemis) ik heb nergens iets expliciet over balonbeademing terug kunnen vinden.
Zou het niet handiger zijn om bij die vrijwillige diensten zoals bewakingspost of reddingboot die deze extra mogelijkheid willen benutten één of meer verpleegkundigen  als vrijwilliger in te lijven?
Lijkt me namelijk simpeler om een verpleegkundige als bemanningslid op te leiden dan om een bemanningslid op te leiden als semi-verpleegkundige.

Kees


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #167 Gepost op: 20 december 2003, 15:57:15
Beste Uitkijk en Witcher,

Ik neem aan dat jullie de hele discussie gelezen hebben.
Ik respecteer jullie mening, hoor dat voorop..

Maar de wijze zoals DAN europe het leert aan lekenhulpverleners (als tweemans skill), is super eenvoudig.. Ik wil dat graag demonstreren..

Om ballonbeademing in je eentje te doen. is zelfs voor zeer geoefende hulpverleners erg lastig en vergt het veel oefening. Als twee persoons skill is het super eenvoudig.. Het is zelfs zo, dat ik nu zelf een groep op herhaling heb gehad en werkelijk iedereen deed het direct goed..

Ik predik niet dat iedere EHBO-er deze vaardigheden MOET kennen. Maar bij voorbeeld bij evenementen, reddingsbrigades , duikbedrijven of andere eerste hulpsTEAMS het een goede en eenvoudige vaardigheid kan zijn..
Ik wil zelfs de stelling aan: Dat ballonbeademing, zoals ik eerder heb uitgelegd met z'n 2e, veel eenvoudiger en effectiever is dan gewoon mond op mond beademing. En ja  natuurlijk met zuurstof...
Dit heeft niets te maken of je bij leest moet blijven, natuurlijk laat je een ambu komen. Maar in de aanrijtijd kan je een veel effectievere eerste hulp verlenen door er iets bij te leren.


joost

  • Gast
Reactie #168 Gepost op: 20 december 2003, 19:00:55
Beste peter !

Hoe eenvoudig het ook is het mag gewoon niet. Al doe je het met 10 man. Zuurstof staat BIG gerigitreerd en mogen alleen door bevoegden toegediend worden. EHBOers reddingsbrigades en de hele rataplan die je hebt opgenoemd staan niet BIG geregistreerd.
Anders mogen we ook medicijnen gaan uitschijven en medicatie geven want zuurstof is hoe je het went of keert een medicijn.

Je had een groep op herhaling ? Wat voor mensen waren dat dan ? Mensen die BIG gerigistreerd staan ?

Greetz JoOsT


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #169 Gepost op: 20 december 2003, 19:11:02
Zuurstof staat BIG gerigitreerd ???

En hoe zit dat dan met de zuurstofkoffer van de duikclub?
Ieder jaar oefent een ieder weer onder de verantwoording van een duikend arts in het gebruik hiervan. En dat ding moet niet voor niets elke clubduik aanwezig zijn.    ;)

Kees