Zucht,... ik moet nog een keer op je reageren Peter.
Nu over de tests die jij doet:
Hoeveel verschillende groepen doen er mee? 3
Over hoeveel personen hebben je het? 2 x 8 test personen,
Zijn de mensen geoefend in het gebruik van maskers?
Wanneer zijn zij geoefend?
Was er een instructie gegeven?
Wanneer was de instructie gegeven?
Is het masker op een mens gebruikt?
Waren het mensen met baarden?
Is het masker op een oefenpop gebruikt?
Op wat voor oefenpop is het gebruikt?
Heb je controlegroepen gebruikt?
Kortom, hoe wetenschappelijk zijn jou testen?
Zij het wetenschappelijke testen, of het een keurige opsomming van je interpretaties en observaties? (is ook goed, maar geef dat dan even wat duidelijker aan aub)
De insteek was oorspronkelijk niet wetenschappelijk, maar een gebruikerstest. In het kader van het vele materiaal dat de eerste onderzoek opleverde hebben we besloten om wel te proberen een wetenschappelijk onderzoek te doen. En dat is niet eenvoudig te organiseren, maar dat weet je zelf waarschijnlijk wel..
Om even op een paar vragen antwoord te geven :
Hoeveel verschillende groepen doen er mee?
2 x 3Over hoeveel personen hebben je het?
2 x 8 test Zijn de mensen geoefend in het gebruik van maskers?
1e groep niet en 2e groep 4 personen wel andere 4 niet..Wanneer zijn zij geoefend?
Zie onderWas er een instructie gegeven?
Zie onderWanneer was de instructie gegeven?
Voor de eerste groep is er een 1 uur voor de test een korte instructie gegeven.
Voor de tweede groep is er 4 personen intensief getraind en de andere 4 een korte instructie..Is het masker op een mens gebruikt?
JaWaren het mensen met baarden?
NeenIs het masker op een oefenpop gebruikt?
JaOp wat voor oefenpop is het gebruikt? Leardall en Ambu
Heb je controlegroepen gebruikt?
In de tweede test Wel daarom houden we 3 test groepen elke met een paar maanden tussen pozen.Van de 3 gebruikers testen komt een verslag en die gepubliceerd zal worden o.a. in Resuscitation.
Even ter nuanceren van mijn uitspraken over de Ezy Mask. We hebben o.a. getest met het oog op zuurstof eerste hulp trainen en waterrescue trainingen. Ik kan me voorstellen dat een CPR-Ezy wel werkt in Ziekenhuizen of verzorgingsinstellingen.. Echter overwegingen uit die doelgroep hebben we (nog) niet meegenomen. Maar het is wel een idee.. Want daar spelen bovengenoemde nadelen niet..