BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80920 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #170 Gepost op: 20 december 2003, 19:34:32
Beste peter !

Hoe eenvoudig het ook is het mag gewoon niet. Al doe je het met 10 man. Zuurstof staat BIG gerigitreerd en mogen alleen door bevoegden toegediend worden. EHBOers reddingsbrigades en de hele rataplan die je hebt opgenoemd staan niet BIG geregistreerd.
Anders mogen we ook medicijnen gaan uitschijven en medicatie geven want zuurstof is hoe je het went of keert een medicijn.

Je had een groep op herhaling ? Wat voor mensen waren dat dan ? Mensen die BIG gerigistreerd staan ?

Greetz JoOsT

Nee he, gaan we weer... Wijs die man de betreffende discussies, ik heb een Dejá Vu

Henk


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #171 Gepost op: 20 december 2003, 21:51:36
Zo is dat, geen berichten meer over de wet BIG, die kunnen we langzamerhand wel dromen!
Als je het niet wil geloven, dan slik je maar en klik je de pagina weg. ;)

Christian


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #172 Gepost op: 20 december 2003, 23:14:29
Beste peter !

Hoe eenvoudig het ook is het mag gewoon niet. Al doe je het met 10 man. Zuurstof staat BIG gerigitreerd en mogen alleen door bevoegden toegediend worden. EHBOers reddingsbrigades en de hele rataplan die je hebt opgenoemd staan niet BIG geregistreerd.
Anders mogen we ook medicijnen gaan uitschijven en medicatie geven want zuurstof is hoe je het went of keert een medicijn.

Je had een groep op herhaling ? Wat voor mensen waren dat dan ? Mensen die BIG gerigistreerd staan ?

Greetz JoOsT

Beste Joost,

De mensen die ik op herhaling had waren DAN O2 Advanced providers..
Ik heb dezelfde dejavu als Henk en Christiaan en speciaal met jou Joost.  >:(

Ik heb jij nu al tig keer gevraagd of jij bronnen kunt noemen waar uit blijkt dat zuurstof geven t oedienen iets met de BIG wet te maken heeft.
Een grotere kolder is er namelijk niet.. Ik heb in alle discussie je laten zien dat het niet zo is met bron vermelding. Moet ik in herhaling vallen of is een verwijzing naar de discussies op dit forum voldoende... >:( :(

Dus of noem bronnen en verwijzing naar welke teksten je je op basseert. Alle regeling hierover vind je op internet. Mocht je de URL niet kunnen vinden dat staan bijna alle links op de volgende pagina :http://www.rescuetraining.nl/BRON.htm

Je blijft bij standpunt na ongeveer 10 discussie's over dit onderwerp. Ik laat mij graag overtuigen als jij bronnen noemt. Ondanks dat ik alle bronnen noem en je laat zien. Volgens mijn laat jij je niet overtuigen of zo iets.. Maar je vervuilt daarmee de discussies wat mij betreft aanzienlijk..  

Wie zich niet laat overtuigen zal nooit groeien


helm

  • Gast
Reactie #173 Gepost op: 21 december 2003, 17:55:14
Peter, nog even over de beademingsmaksers, op
http://www.cprezy.nl/faqs.html staat de meest recente gebruiksaanwijzing, met duidelijker plaatjes. Hier is nu ook te zien hoe ballon-beademing mogelijk is.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #174 Gepost op: 21 december 2003, 19:26:44
Beste Rene,

Een mooie site..
De CPR-ezy Mask goed te gebruiken met de beademingsballon. Dat had ik al ontdekt en ook geschreven. Toch is het masker niet in alle situaties te gebruiken. Zie de beschrijving die ik hierboven had gegeven..

Het belangrijkste nadeel voor specifieke doelgroepen is dat de rand voor de seal een open verbinding is. waar vloeistoffen in blijft staan.

Persoonlijk vindt ik zelf het vreemd dat de neus als ademweg niet gebruikt wordt zoals bij een Oral-nasal Mask. Zoals de Merlin of de Ambu..
Kan jij mij vertellen wat daar de beweegreden voor is?


helm

  • Gast
Reactie #175 Gepost op: 21 december 2003, 22:29:11
Ik heb geen idee wat je nou bedoeld met dat van die vloeistoffen die voor een seal blijven staan.  ???

Dat de neus afgesloten wordt door de CPREzy mask heeft o.a. als reden dat de overgang van het traditionele mond-op-mond beademen en mond-op-masker beademen zo klein mogelijk moet zijn. Hierdoor zal een hulpverlener sneller en makkelijker mond-op-masker gaan beademen omdat er nu bijna geen verschil meer is tussen beide methoden.
Beademen met de pocket-masks typen gaat eigenlijk alleen goed als de hulpverlener aan het hoofdeinde van het slachtoffer zit en dan nog is het lastig vasthouden en treedt er makkelijk veel luchtlekkage op.

Het belangrijkste nadeel voor specifieke doelgroepen is dat de rand voor de seal een open verbinding is. waar vloeistoffen in blijft staan.

Persoonlijk vindt ik zelf het vreemd dat de neus als ademweg niet gebruikt wordt zoals bij een Oral-nasal Mask. Zoals de Merlin of de Ambu..
Kan jij mij vertellen wat daar de beweegreden voor is?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #176 Gepost op: 22 december 2003, 14:09:43
Beste Rene,

De lekkage rond het masker treed op bij veel leardal maskers. Er zijn een paar zeer gunstige uitzonderingen waaronder die van Merlin. Die zeer eenvoudig een perfecte seal maakt. Waar dat effect bij na niet optreed..

Ik heb een clubje getraind van defensie allemaal met de Merlin, Ze kunnen zelfs in hun een eentje met de masker vrij lang een goede beademing volhouden.

De seal van de Ezy-Mask werkt ook perfect, alleen is van een andere soort constructie en ander materiaal..
Van de voor het gemak "de Leardal klonen" is de rand voor de seal een luchtdichte seal. De constructie van Ezy-Mask bestaat uit een stuk hardplastic en een polymeer achtige gestandste seal. Als je seal inknijpt ontsnapt er lucht via een klein gaatje aan de bovenzijde naast de aansluiting voor het ventiel.

Zowel als je masker meeneemt het water in of als het makser door onderdompeling reinigd blijft er water in staan. Dit is er lastig uit te halen..

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd..


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #177 Gepost op: 22 december 2003, 22:21:19
Mensen,

Even een klein detail..ballonbeademing is eenvaardigheid die je geregeld moet uitvoeren wil je er feeling mee houden. In het ziekenhuis waar ik werk mogen wij zelfs als gewoon verpleegkundige geenballonbeademing doen. Dit alleen vanwege het feit dat dit te weinig voorkomt en tot de ALS behoord. Een een gewone verpleegkundige heeft geen ALS scholing. Alleen BLS en daar hoort geen ballonbeademing bij.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #178 Gepost op: 23 december 2003, 11:09:35
Bag Valve Mask is geen ALS skill maar een ILS skill (intermediate life support).
Zoals je in de discussie hebt kunnen lezen heeft DAN Europe in zijn advanced zuurstof eerste hulp cursus een methodiek bedacht waardoor een BLS getrainde persoon met een aanvullende cursus van 4 uur.. deze skill zeer eenvoudig met z'n tweeen kan uitvoeren..

Deze skill heb ik in het begin van deze discussie uitgelegd enb beschreven..  Deze internationaal gecertificeerde en erkende training heeft als entree niveau. BLS, c.q. Eerste Hulp opleiding + DAN zuurstof eerste hulp cursus.

Dat een standaard pleeg dit niet leert heeft te maken met twee onderdelen.
1. Kosten en retraining
2. Men ging/(en gaat vaak nog) er vanuit dat het een eenpersoons skill is. Terwijl een tweepersoonsskill echter uiters simpel is.

De retentiewaarde van de tweepersoonskill is hoog. Zoals ik in een van de vorige item al had uitgelegd. Doet iedereen dit op herhaling meteen goed.
(De retentiewaarde is dat mate waarin iemand iets onthoud en kan reproduceren)

IK nodig je uit. Om een training mee te draaien..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #179 Gepost op: 23 december 2003, 13:05:15

IK nodig je uit. Om een training mee te draaien..


Da's aardig Peter, wanneer en waar???


Henk