BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80936 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #210 Gepost op: 3 mei 2005, 21:55:59
Ja hoor, tuuuurlijk,
Ik hoop dan wel dat mijn familie etc niet in dat tentje de hulp van zo'n ''sigma-figuur'' onder ''toezicht'' van de ''arts'' terecht komen en daar ''adequate hulp d.m.v. ballon-beademing van die personen hoeven te ondergaan... :-X

Joffry,

tussen mogen en kunnen ligt een wereld van verschil.
Als het aan mij ligt, dan kan je familie rustig hulp gaan vragen in de tentjes waar sigma leden staan.

Dan zal een EHV'er het als sigma niet in zijn hoofd halen om met de ballon aan de gang te gaan en zal een getrainde verpleegkundige als sigma zonodig wel gaan beademen met de ballon.

Misschien komt het door de onderlinge verhoudingen tussen ambulance mensen en sigma leden in onze regio. Wij worden gewaardeerd om wat we doen en de meeste zien ons als vrijwillige collega's.  Voor zover ik kan beoordelen zit er dan ook niemand in onze sigma-teams die met de ballon aan de gang wil gaan. (Natuurlijk wel eens tijdens een oefenavond om te ervaren hoe dat is).


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #211 Gepost op: 3 mei 2005, 22:02:58
Joffry,

tussen mogen en kunnen ligt een wereld van verschil.
Als het aan mij ligt, dan kan je familie rustig hulp gaan vragen in de tentjes waar sigma leden staan.

Dan zal een EHV'er het als sigma niet in zijn hoofd halen om met de ballon aan de gang te gaan en zal een getrainde verpleegkundige als sigma zonodig wel gaan beademen met de ballon.

Misschien komt het door de onderlinge verhoudingen tussen ambulance mensen en sigma leden in onze regio. Wij worden gewaardeerd om wat we doen en de meeste zien ons als vrijwillige collega's.  Voor zover ik kan beoordelen zit er dan ook niemand in onze sigma-teams die met de ballon aan de gang wil gaan. (Natuurlijk wel eens tijdens een oefenavond om te ervaren hoe dat is).

Inderdaad EHBO-er ik wou dat er meer zo over dachten  ;) Ik ken een hoop SIGMA-leden en weet dat zij inderdaad niet de intentie hebben om risicovolle handelingen uit te gaan voeren, maar de quote die ik aanhaalde is toch iets waarvan ik vrees dat sommige sigm/ehv-ers e.d. de verleiding misschien niet kunnen weerstaan. En zich dan een hoop ellende op d ehals kunnen halen. Beter voorkomen dan genezen zeg ik maar  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #212 Gepost op: 3 mei 2005, 23:05:47
Mee eens hoor, ik zal de laatste zijn om het gebruik van een balon te promoten door mensen die daar niet regelmatig, goed en recent in getraind zijn.

Is dat laatste niet het geval, gewoon afblijven dan !

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #213 Gepost op: 3 mei 2005, 23:10:22
Vraagje: wat is het risico van een ballon, behalve dat je te veel zuurstof in de longen kan blazen?
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #214 Gepost op: 4 mei 2005, 01:14:02
Vraagje: wat is het risico van een ballon, behalve dat je te veel zuurstof in de longen kan blazen?

Het grootste risico is dat je ten onrechte meent lucht en/of zuurstof in de patient te blazen, maar dat er dus totaal geen of te weinig lucht/O2 de patient ingaat. Dit is de zgn ''pseudo-ballonbeademing''.
De ballon inknijpen is geen probleem, maar als het masker niet goed gesloten zit op mond/neus gedeelte van de patient treedt er (forse) luchtlekkage op hetgeen je niet goed kan opmerken door bijv. stress, onwetendheid etc, maar ook medische problemen zoals; fladderthroax, gedeeltelijke obstructie etc.

Verder is een beademingsballon samengesteld uit meerdere delen hetgeen bij verkeerd gebruik of bij foutief in elkaar zetten van d eballon en/of beademingslijn ervoor kan zorgen dat lucht wel de ballon uitgaat maar niet IN d epatient gaat.

Knijpen in een beademingsballon en denken dat je de patient ermee beademt is wat anders dan adequate masker-ballon-beademen zoals een professional kan/doet.

Beademen met laerdal masker e.d. is veel veiliger en ''fool-proof'' cq ''nurse-proof'' dan gebruikmaken van een beademingsballon. Voor toevoegen van O2 zijn ook maskers op d emarkt die tot ongeveer 30% toevoegen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


helm

  • Gast
Reactie #215 Gepost op: 4 mei 2005, 08:15:11
Beademen met laerdal masker e.d. is veel veiliger en ''fool-proof'' cq ''nurse-proof'' dan gebruikmaken van een beademingsballon.

Gebruik liever de CPREzy mask, die is nog makkelijker om mee te beademen.  ;D www.cprezy.nl


Robert H

  • Gast
Reactie #216 Gepost op: 4 mei 2005, 12:25:59
Citaat
Het grootste risico is dat je ten onrechte meent lucht en/of zuurstof in de patient te blazen, maar dat er dus totaal geen of te weinig lucht/O2 de patient ingaat. Dit is de zgn ''pseudo-ballonbeademing''.
De ballon inknijpen is geen probleem, maar als het masker niet goed gesloten zit op mond/neus gedeelte van de patient treedt er (forse) luchtlekkage op hetgeen je niet goed kan opmerken door bijv. stress, onwetendheid etc, maar ook medische problemen zoals; fladderthroax, gedeeltelijke obstructie etc

Het een en ander is toch te zien aan de borstkas die omhoog beweegt of denk ik nou een beetje te simpel?

Ik bedoel als je met de mond beadem of de ademweg niet goed vrij is door het hoofd niet in juiste positie te hebben of je als met een masker beadem die niet goed afdicht rond de mond, dan zie eveneens aan de borstkas of je wel of niet goed beadem.

Dus als je met de ballon beadem kun je toch aan de borstkas zien of je goed bezig bent????


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #217 Gepost op: 4 mei 2005, 17:06:27
Gebruik liever de CPREzy mask, die is nog makkelijker om mee te beademen.  ;D www.cprezy.nl

Rene,

Als een beademingsmasker voorhanden is, dan is het een waardevol hulpmiddel als je er mee om kunt gaan.

Als je hem niet direct kunt  pakken, dan is het nog maar de vraag of het per saldo een toegevoegde waarde heeft als je hem gaat halen.

Ik zag op de video dat hij ondoorzichtig is. Ik vind dat een nadeel.

Uiteraard is de beste oplossing de complete set.
Voor de prijs van 195  euro en  elk jaar 5 euro voor de batterij, kan ik als EHV'er ook een goed gevulde ehbo tas kopen.

Ik denk persoonlijk dat de mensheid daarmee beter geholpen wordt....


helm

  • Gast
Reactie #218 Gepost op: 4 mei 2005, 18:39:52
Ik zag op de video dat hij ondoorzichtig is. Ik vind dat een nadeel.

Dan heb je niet goed gekeken. http://www.cprezy.nl/features.html#Transparent kijk hier maar even.

Uiteraard is de beste oplossing de complete set.
Inderdaad  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #219 Gepost op: 4 mei 2005, 21:56:55
Heb ik inderdaad niet goed gezien, maar al lezend toch de vraag wat het voordeel is dat  de neus dichtgeknepen wordt zodat alle lucht door de mond naar binnen gaat.....