BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80943 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #220 Gepost op: 5 mei 2005, 00:58:52
Het een en ander is toch te zien aan de borstkas die omhoog beweegt of denk ik nou een beetje te simpel?

Ik bedoel als je met de mond beadem of de ademweg niet goed vrij is door het hoofd niet in juiste positie te hebben of je als met een masker beadem die niet goed afdicht rond de mond, dan zie eveneens aan de borstkas of je wel of niet goed beadem.

Dus als je met de ballon beadem kun je toch aan de borstkas zien of je goed bezig bent????

Ja hoor dat kun je idd zien, maar dat is in een stress-situatie die je misschien 1x in je leven mee maakt niet zo heel handig, trainen op een pop is wat anders dan real-live uitvoeren. Voor een professional is t soms al lastig om een patient met masker-ballon te beademen, denk maar aan deformiteiten van aangezicht,  ontbreken van kunstgebit, lekkageprobleem, vermoeidheid etc. Het kunstje is niet alleen het probleem, ook de practische regelmatige vaardigheid is belangrijk om te garanderen dat men de handeling goed kan uitvoeren. Ik zou bijna zeggen, probeer t zelf eens in de praktijk bij een echte patient, maar zoals de Amerikanen zeggen ''dont try this at home'' ....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Robert H

  • Gast
Reactie #221 Gepost op: 5 mei 2005, 01:40:29
Daar heb je ook weer gelijk in.;)


helm

  • Gast
Reactie #222 Gepost op: 5 mei 2005, 09:16:45
Het kunstje is niet alleen het probleem, ook de practische regelmatige vaardigheid is belangrijk om te garanderen dat men de handeling goed kan uitvoeren. Ik zou bijna zeggen, probeer t zelf eens in de praktijk bij een echte patient, maar zoals de Amerikanen zeggen ''dont try this at home'' ....

Toen ik als reanimatiecoördinator in het ziekenhuis werkte kwamen jaarlijks verpleegkundigen van de ambulancedienst bij mij langs om op de pop te oefenen met masker/ballon-beademing en vervolgens gingen zij de rest van de dag naar de OK om onder direct toezicht van de anaesthesioloog patiënten te 'balloneren'.......... en dat dus allemaal om een niet voorbehouden handeling onder de knie te krijgen en te houden.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #223 Gepost op: 5 mei 2005, 14:42:09
Toen ik als reanimatiecoördinator in het ziekenhuis werkte kwamen jaarlijks verpleegkundigen van de ambulancedienst bij mij langs om op de pop te oefenen met masker/ballon-beademing en vervolgens gingen zij de rest van de dag naar de OK om onder direct toezicht van de anaesthesioloog patiënten te 'balloneren'.......... en dat dus allemaal om een niet voorbehouden handeling onder de knie te krijgen en te houden.

Precies Rene, daar moet de discussie over gaan, in plaats van te schermen met voorbehouden handelingen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #224 Gepost op: 5 mei 2005, 21:41:44
Zucht...

Zucht.....Klok en Klepel, !!

Wettelijk is ballonbeademen en zuurstoftoediening geen voorbehouden handeling...
Eigen organisaties zoals Rode Kruis, SIGMA, Ziekenhuis, kunnen zelf beperkingen aan hun medewerkers..

Elke handeling zo eenvoudig of lastig ook moet ook getraind, geoefend worden, zodat je voldoende bekwaam bent om de handeling uit te voeren.

Ballonbeademen door Eerste Hulpverleners, kan alleen gebeuren met 100% Zuurstof en door twee hulpverleners uitgevoerd..
Ik heb de handeling al meerdere malen uitgelegd, en ook al meerdere malen gedemonstreerd en er zijn een paar opleidings soorten met in totaal 50 instructeurs die deze handeling op een gecertificeerde manier kunnen aanleren..

Voor de duidelijkheid, nogmaals.. Dit is dus niet handeling die ambulancehulpverleners uitvoeren of de anasthesist, die vreselijk lastig is, omdat deze beroepsgroepen deze handeling proberen in hun eentje te doen . ;D

De Misverstanden ontstaan,door dat mensen interne spelregels van Sigma en of ziekenhuis intepreteren als zijnde de wet.. of als je ze daar van overtuigd, dat men het heeft over een risicovolle handeling.

De gene die dat zeggen weten dus nog steeds niet waar de klepel hangt.. :'(

Maar een pocketmasker van Merlin bijvoorbeeld zou ook een zeer goed alternatief zijn....


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #225 Gepost op: 6 mei 2005, 01:33:22
Heeeeyy daar is Peter Adema weer,  ;)  ik werd al ongerust waar je bleef, mogelijk was je aan het uitrusten op vakantie??  :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #226 Gepost op: 6 mei 2005, 13:39:49
Heeeeyy daar is Peter Adema weer,  ;)  ik werd al ongerust waar je bleef, mogelijk was je aan het uitrusten op vakantie??  :D



Ik denk eerder dat hij tot tienduizend heeft geteld voordat hij reageerde.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #227 Gepost op: 6 mei 2005, 17:10:45
Ballonbeademen door Eerste Hulpverleners, kan alleen gebeuren met 100% Zuurstof
\
Je kunt met ballon beademing ook gewoon de buitenlucht gebruiken. Denk maar eens aan de self inflating bag (SIB)


trophy

  • Gast
Reactie #228 Gepost op: 13 mei 2005, 17:32:17
Voorbehouden handelingen, niet voorbehouden handelingen, BIG, EHBO,etcetera.
Schoenmaker blijf bij je leest. Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat iedere hulpverlener van alles moet kunnen doen.

Oefenen op een pop maakt niet bekwaam. Misschien maakt je dat hoogstens “bevoegd” tot het uitvoeren, maar bekwaam is iets wat je opbouwt door veel doen in de praktijk.
In de BIG wet wordt niet voor niets gesproken over bekwaamheid en bevoegdheid.
Men mag een handeling pas uitvoeren als men bevoegd en bekwaam is. Probleem bij bekwaam is dat de persoon die de handeling uitvoert zelf bepaald of hij/ zij bekwaam genoeg is. En daar zit vak het struikelblok. Uit onderzoeken verricht naar de resultaten van kap beademing blijkt dat veel mensen die menen goed te kunnen “kappen” juist slecht scoorden. Dit blijkt samen te hangen met de frequentie van het uitvoeren van de handeling.

Er staat nergens dat een ballonbeademing een voorbehouden handeling is, maar het is wel een zogenaamde risicovolle behandeling.
De handeling wordt zelfs als zo risicovol gezien dat zelfs bij veel ambulancediensten ambulancechauffeurs deze handeling niet mogen uitvoeren.
Of ambulanceverpleegkundigen goed kunnen “kappen” hangt af van de frequentie waarin zij in de praktijk deze handeling toepassen in combinatie met regelmatige oefenen, op de o.k. of pop.

Een SIGMA lid mag o.a. om deze reden geen ballonbeademing toepassen. Zij mogen wel assisterende handelingen verrichten rondom de beademing.
Of een first responder ballon beademing mag toepassen? Het antwoord zou “ja” kunnen zijn. Het is immers geen voorbehouden handeling. Maar of hij het kan toepassen hangt af van de regelmaat dat hij de handeling kan toepassen.
Gaat er iets fout gaan, dan zal de rechter beoordelen of men de handeling mag uitvoeren (bevoegd) en of men de handeling heeft uitgevoerd volgens de daarvoor geldende regels (bekwaam).

Overigens is het uitvoeren van een beademing door twee hulpverleners geen garantie dat de beademing goed zal gaan (net zoals het gecertificeerd aanleren). Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik heb wel ruime ervaring in beademing op straat. In de chaos en stress die zo een hulpverlening met zich mee geeft lijkt mij dat het uitvoeren van deze handeling door twee hulpverleners alleen maar averechts kan werken. Verder kan ballon beademing uitstekend zonder zuurstof gebeuren (hoewel met zuurstof beter is).

(En ik weet echt de klepel wel te hangen.)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #229 Gepost op: 13 mei 2005, 23:58:29
Natuurlijk kan ballonbeademing zonder 100% zuurstof plaats vinden, alleen moet je dan de volume ingeblazen lucht groter zijn, dan met 100% zuurstof..
En dan is het een lastiger handeling, dan met zuurstof..

De twee persoonsskils, wil ik graag demonstreren, en dat word het echt een verbazingwekkende eenvoudige handeling. Zoals ik al meerdere malen heb gezegd, zou het een doodzonde moeten zijn, als je het in je eentje probeert, want dat is ook superlastig, zo niet onmogelijk.
Zelfs de meest geoefende ambulanceverpleegkundige en anesthesist, bakt er op straat, of in een boot, helemaal niets van, als tie in in z'n eentje blijft proberen..

Je hoeft me niet te geloven op wat ik hier tik.., kom het graag laten zien en je het je laten ervaren..