BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80945 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #230 Gepost op: 14 mei 2005, 00:03:02
Natuurlijk kan ballonbeademing zonder 100% zuurstof plaats vinden, alleen moet je dan de volume ingeblazen lucht groter zijn, dan met 100% zuurstof..
En dan is het een lastiger handeling, dan met zuurstof..

De twee persoonsskils, wil ik graag demonstreren, en dat word het echt een verbazingwekkende eenvoudige handeling. Zoals ik al meerdere malen heb gezegd, zou het een doodzonde moeten zijn, als je het in je eentje probeert, want dat is ook superlastig, zo niet onmogelijk.
Zelfs de meest geoefende ambulanceverpleegkundige en anesthesist, bakt er op straat, of in een boot, helemaal niets van, als tie in in z'n eentje blijft proberen..

Gelukkig kunnen we goed intuberen, en dan een beademingsmachine op de endotracheael tube aansluiten, scheelt weer 1 paar hulpverleningshandjes, en de machine gaat wel door, geen vermoeide handen  :)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #231 Gepost op: 14 mei 2005, 00:12:39
Gelukkig kunnen we goed intuberen, en dan een beademingsmachine op de endotracheael tube aansluiten, scheelt weer 1 paar hulpverleningshandjes, en de machine gaat wel door, geen vermoeide handen  :)

Kijk als jullie er dan vlot zijn... kunnen wij het aan jullie uitbesteden..  ;D, hebben wij onze handjes daarna weer vrij...


helm

  • Gast
Reactie #232 Gepost op: 14 mei 2005, 09:07:35
Natuurlijk kan ballonbeademing zonder 100% zuurstof plaats vinden, alleen moet je dan de volume ingeblazen lucht groter zijn, dan met 100% zuurstof..
En dan is het een lastiger handeling, dan met zuurstof..

Over klok en klepel gesproken,...
Het volume van beademen bij een apneu is niet afhankelijk van het feit of er wel of geen O2 gebruikt wordt. Blijkbaar begrijp je het verschil tussen ventileren en oxygeneren niet.


Trophy

  • Gast
Reactie #233 Gepost op: 14 mei 2005, 17:15:33
Natuurlijk kan ballonbeademing zonder 100% zuurstof plaats vinden, alleen moet je dan de volume ingeblazen lucht groter zijn, dan met 100% zuurstof..
En dan is het een lastiger handeling, dan met zuurstof..

De twee persoonsskils, wil ik graag demonstreren, en dat word het echt een verbazingwekkende eenvoudige handeling. Zoals ik al meerdere malen heb gezegd, zou het een doodzonde moeten zijn, als je het in je eentje probeert, want dat is ook superlastig, zo niet onmogelijk.
Zelfs de meest geoefende ambulanceverpleegkundige en anesthesist, bakt er op straat, of in een boot, helemaal niets van, als tie in in z'n eentje blijft proberen..


Waarom is beademen zonder zuurstof moeilijker dan met zuurstof? In beide gevallen wordt er een gasvormig mengsel verplaatst, daar ligt het dus niet aan. Wat betreft het beademingsvolume: een ballon inknijpen met drie vingers of een hele hand is geen probleem voor een ervaren (ambulance)hulpverlener.
Verder is het beademingsvolume niet afhankelijk van het zuurstofpercentage.

Ik begrijp dat jij een bepaalde cursus wilt promoten. Ik zeg niet dat de handeling fout is, het lijkt mij hoogstens lastig in een chaotische panieksituatie. Indien hulpverleners goed zijn geïnstrueerd kan het best een zinvolle methode zijn. Zoals je waarschijnlijk wel zult weten werken wij op de ambulance anders dan first responders (pre oxygenatie- endotracheale intubatie – beademingsmachine). Deze twee personen techniek is dus voor ons niet van toepassing.
Ik vraag mij alleen af waarom jij vindt dat geoefende ambulanceverpleegkundigen en zelfs anesthesisten er op straat niets van bakken. Ik ben benieuwd naar bewijzen hiervoor.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #234 Gepost op: 15 mei 2005, 19:38:27
Zucht..

In het protocol wat we gebruiken voor Leken hulpverleners maken we weldegelijk verschil in het volume met of zonder zuurstof.  
De mate waarin de borstkast omhoog dient de komen verschilt iets..
Er zijn ook diverse wetenschappelijke bronnen die dit ondersteunen.  
Wil ik zal ze even opzoeken en hierbij aan toevoegen..

Ik had toch een iets andere toon verwacht... :-(,

Trophy,
Ik heb het over de handeling Kap beademing, en dus niet als beademd word en iemand volledig geintubeerd is.
Dus het klungelen heb ik over KAP-Beademing, En daarbij heb ik diverse artsen en anesthesisten en ambulanceverpleegkundigen zien klungelen tijdens diverse trainingen omdat ze het in eentje probeerde te doen. Terwijl een getrainde eerste hulpverleners tot een beter resultaat kwamen..

Als er intubeerd is, kom je natuurlijk tot een beter resultaat..
Maar kom maar eens een demonstratie en of een training en dan kan je het verschil ervaren..


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #235 Gepost op: 28 december 2015, 18:24:56
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=95193.0 en samenvoeging topics

Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1394710 date=1451300851
Enige manier waarop kinderen uberhaupt te redden zijn bij verslikking/hart/ademstilstand is een snelle interventie door wie dan ook die BLS gaat toepassen, Niet sturen van burgerhulpverleners naar reanimatie heeft te maken met koudwatervrees van MKA en RAV/hulpverleningsregio. Bij voorkeur dienen de burgerhulpverleners de PBLS cursus te  hebben gevolgd,en zijn dan enigzins bekwaam om kinderen te helpen op bls niveau in een acute situatie. Burgerhulpverleners die bij wijze van spreken om de hoek wonen lekker thuis te laten zitten omdat het zo eng is om kinderen te laten helpen kunnen wel t verschil betekenen t.o.v. andere lekenhulpverleners zoals brandweer/polite en de professionals zoals ambulancedienst.

Natuurlijk zit niet iederen te wachten op een kindercasus maar wat gaat er dan voor, privacy van ouders, psyche van leken-HV ers? Of gezondheid van het kind? En bij een volwassen reanimatie liggen die kaarten ineens anders? Leg dat dan maar eens uit aan de betrokken ouders...

Bag-valve mask beademing door leken?? Er kan veel gekkigheid in de USA maar lijkt me vreemd datze dit al aan BLS-lekenhulpverleners gaan aanleren in de USA

Met je laatste argument kan je iedere niet officlee hulpverlener buiten de deur houden. Ramptoerisme vindt toch wel plaats, of men nu de sirene hoort of een p2000 apje volgt.

Het zit in meerdere cursussen:
Pre-hospital BLS:
Citaat
Primary Audience: Prehospital, emergency care professionals including emergency medical technicians (EMTs), police officers, fire fighters, paramedics and advanced EMTs (AEMTs)
....
ourse Content
The most current science from the 2010 AHA Guidelines for CPR and ECC
Critical concepts of high-quality CPR
The American Heart Association Chain of Survival
1-Rescuer CPR and AED for adult, child and infant
2-Rescuer CPR and AED for adult, child and infant
Differences between adult, child and infant rescue techniques
Bag-mask techniques for adult, child and infant
Rescue breathing for adult, child and infant
Relief of choking for adult, child and infant
CPR with an advanced airway
http://cpr.heart.org/AHAECC/CPRAndECC/Training/HealthcareProfessional/BasicLifeSupportBLS/UCM_476240_BLS-for-Prehospital-Providers.jsp

Vrijwillige brandweer en Red Cross volunteers krijgen BLS for Healthcare Providers, deze classroom training heb ik ook gedaan.
Citaat
BLS for Healthcare Providers - Classroom
The Basic Life Support for Healthcare Providers(BLS) Classroom Course is designed to provide a wide variety of healthcare professionals the ability to recognize several life-threatening emergencies, provide CPR, use an AED, and relieve choking in a safe, timely and effective manner.

This course is for healthcare professionals who need to know how to perform CPR, as well as other lifesaving skills, in a wide variety of in-hospital and out-of-hospital settings.
Course Content
Key changes in basic life support, reflecting the new science from the 2010 American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care
Critical concepts of high-quality CPR
The American Heart Association Chain of Survival
1-Rescuer CPR and AED for adult, child and infant
2-Rescuer CPR and AED for adult, child and infant
Differences between adult, child and infant rescue techniques
Bag-mask techniques for adult, child and infant
Rescue breathing for adult, child and infant
Relief of choking for adult, child and infant
CPR with an advanced airway*
http://cpr.heart.org/AHAECC/CPRAndECC/Training/HealthcareProfessional/BasicLifeSupportBLS/UCM_476233_BLS-for-Healthcare-Providers---Classroom.jsp


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #236 Gepost op: 29 december 2015, 12:53:02
Citaat van: Jim link=msg=1394757 date=1451313378
Mijn eerste reanimatie via het toenmalige AED alert was voor een traumatische kinderreanimatie dus ik zou niet te veel vertrouwen hebben in de screening op de meldkamer..

En BVM door leken is zo vreemd niet. In ons ziekenhuis krijgt iedereen in de BLS kapbeademing aangeleerd, dus ook de mensen met niet-patient gebonden taken (p&o, managers,etc).

interessant p&O lieden en managers die BVM toepassen, en kwaliteitwaarborging? Als BVM gebruik in ambuzorg al soms als lastig wordt ervaren, daarnaast zijn er zat ziekenhuizen die hun BLS opgeleid personeel juist niet willen trainen in BVM gebruik...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #237 Gepost op: 29 december 2015, 12:56:29
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1394877 date=1451323496
Het zit in meerdere cursussen:
Pre-hospital BLS: http://cpr.heart.org/AHAECC/CPRAndECC/Training/HealthcareProfessional/BasicLifeSupportBLS/UCM_476240_BLS-for-Prehospital-Providers.jsp

Vrijwillige brandweer en Red Cross volunteers krijgen BLS for Healthcare Providers, deze classroom training heb ik ook gedaan.http://cpr.heart.org/AHAECC/CPRAndECC/Training/HealthcareProfessional/BasicLifeSupportBLS/UCM_476233_BLS-for-Healthcare-Providers---Classroom.jsp

ik zie er geen masker ballon (BVM gebruik bij staan. USA heeft wel lange traditie van beademen dmv zuurstof via een microvent ventilator, kapje met manuele en door ademhaling te triggeren beademing met zuurstof, meestal heeft brandweer die systemen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #238 Gepost op: 29 december 2015, 13:36:13
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1395078 date=1451390189
ik zie er geen masker ballon (BVM gebruik bij staan. USA heeft wel lange traditie van beademen dmv zuurstof via een microvent ventilator, kapje met manuele en door ademhaling te triggeren beademing met zuurstof, meestal heeft brandweer die systemen.
Bag mask staat bij beide links gewoon in het lijstje. Zuurstof niet, gewoon met omgevingslucht.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #239 Gepost op: 29 december 2015, 13:43:57
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1395078 date=1451390189
ik zie er geen masker ballon (BVM gebruik bij staan. USA heeft wel lange traditie van beademen dmv zuurstof via een microvent ventilator, kapje met manuele en door ademhaling te triggeren beademing met zuurstof, meestal heeft brandweer die systemen.

Die microvent is ook in gebruik bij de RAV Amsterdam toch? Wat zijn de ervaringen ermee? Is het een goed alternatief voor de ballon en/of beademingstoestel?