Een groot deel in de VS komt ook uit smetvrees. Ik vroeg de instructeur waarom we niet meer oefende met mond-op-mond beademing, aangezien ik een paar mede cursisten er moeite mee zag hebben. Zijn reactie: Mouth-to-mouth we use only on our own granny, all the rest only get the mask or no ventilations.
In Europa en dus ook in NL is er een reele kans dat je een besmetting oploopt door ons
eigen reisgedrag naar allerlei exotische landen en de huidige immigratiestromen in geheel Europa.
Liep je tientallen jaren nog hooguit het risico op een relatief onschuldig koortslipje, de huidige kans op besmetting van andere leuke, interessante en vooral besmettelijke virusjes bij beademen zonder masker, doekje of ballon is daarom ook reeel.
Het is mijn inziens niet zo zeer de vraag of wij iets dommer of slimmer zijn dan de amerikanen, het is eerder de vraag
hoe naief wij Nederlanders zijn in het denken over het (geven van instructie over het) gebruik van beschermende beademings (hulp)middelen.
Smetvrees wellicht niet, maar wel realistisch (door schade en schande).
Het is bovendien buitengewoon triest dat er bij veel BLS en EHBO trainingen te weinig tijd wordt gereserveerd om LEH-ers, BHV-ers en EHBO-ers en mensen in welk zorgberoep dan ook, een deugdelijke instructie te geven in het gebruik van beademings (hulp)middelen. Wat willen wij eigenlijk in twee uurtjes inclusief koffie.