BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80970 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #260 Gepost op: 30 december 2015, 11:22:37
Citaat van: Willem D. link=msg=1395320 date=1451466956

In Europa en dus ook in NL is er een reele kans dat je een besmetting oploopt door ons eigen reisgedrag naar allerlei exotische landen en de huidige immigratiestromen in geheel Europa.
Liep je tientallen jaren nog hooguit het risico op een relatief onschuldig koortslipje, de huidige kans op besmetting van andere leuke, interessante en vooral besmettelijke virusjes bij beademen zonder masker, doekje of ballon is daarom ook reeel.

Het is mijn inziens niet zo zeer de vraag of wij iets dommer of slimmer zijn dan de amerikanen, het is eerder de vraag hoe naief wij Nederlanders zijn in het denken over het (geven van instructie over het) gebruik van beschermende beademings (hulp)middelen.
Smetvrees wellicht niet, maar wel realistisch (door schade en schande).

Het is bovendien buitengewoon triest dat er bij veel BLS en EHBO trainingen te weinig tijd wordt gereserveerd om LEH-ers, BHV-ers en EHBO-ers en mensen in welk zorgberoep dan ook, een deugdelijke instructie te geven in het gebruik van beademings (hulp)middelen. Wat willen wij eigenlijk in twee uurtjes inclusief koffie.



Willem,

Wat versta jij dan hieronder?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #261 Gepost op: 30 december 2015, 12:12:11
Citaat van: Expert link=msg=1395172 date=1451410420
Wij zijn iets minder dom, maar net dom genoeg om eigenwijs te zijn.

hahahaa  truth as a cow, oftewel waarheid als een koe zou ik zeggen  ;D :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #262 Gepost op: 30 december 2015, 12:16:07
Citaat van: Willem D. link=msg=1395320 date=1451466956
In Europa en dus ook in NL is er een reele kans dat je een besmetting oploopt door ons eigen reisgedrag naar allerlei exotische landen en de huidige immigratiestromen in geheel Europa.
Liep je tientallen jaren nog hooguit het risico op een relatief onschuldig koortslipje, de huidige kans op besmetting van andere leuke, interessante en vooral besmettelijke virusjes bij beademen zonder masker, doekje of ballon is daarom ook reeel.

Het is mijn inziens niet zo zeer de vraag of wij iets dommer of slimmer zijn dan de amerikanen, het is eerder de vraag hoe naief wij Nederlanders zijn in het denken over het (geven van instructie over het) gebruik van beschermende beademings (hulp)middelen.
Smetvrees wellicht niet, maar wel realistisch (door schade en schande).

Het is bovendien buitengewoon triest dat er bij veel BLS en EHBO trainingen te weinig tijd wordt gereserveerd om LEH-ers, BHV-ers en EHBO-ers en mensen in welk zorgberoep dan ook, een deugdelijke instructie te geven in het gebruik van beademings (hulp)middelen. Wat willen wij eigenlijk in twee uurtjes inclusief koffie.
 :'(

De NHS/ERC advisdeert al jaren om in de herhalingslessen de pocketmask op te nemen. Dan heeft men de CPR techniek al onder de knie en kan men de pocketmask leren gebruiken. In de 2x 2 uren van de basiscursus zit is daar weinig ruimte voor, maar bij kleine groepen lukt t geregeld wel.

En zoals Oma al zegt, thoraxcompressie en AED zijn t belangrijkste, daar heeft patient meeste baat bij.
Patient heeft er weinig baat bij als de ehv-er zich bezig gaat houden met technieken en apparatuur waavanr hij werking en risicos etc niet voldoende kan overzien
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #263 Gepost op: 30 december 2015, 12:35:42
Mouth-to-mouth ventilation is superior to mouth-to-pocket mask and bag-valve-mask ventilation during lifeguard CPR: a randomized study.
Adelborg K, Dalgas C, Grove EL, Jørgensen C, Al-Mashhadi RH, Løfgren B.
Resuscitation. 2011 May;82(5):618-22. doi: 10.1016/j.resuscitation.2011.01.009. Epub 2011 Feb 16.


Citaat
RESULTS:
A total of 60 surf lifeguards were included (67% male, 33% female, mean age 25 years). Interruptions in chest compressions were significantly reduced by MMV (8.9 ± 1.6 s) when compared to MPV (10.7 ± 3.0 s, P < 0.001) and BMV (12.5 ± 3.5s, P < 0.001). Significantly more effective ventilations (visible chest rise) were delivered using MMV (91%) when compared to MPV (79%, P < 0.001) and BMV (59%, P < 0.001). The inspiratory time was longer during MMV (0.7 ± 0.2 s) and MPV (0.7 ± 0.2s, P < 0.001 for both) compared to BMV (0.5 ± 0.2s). Tidal volumes were significantly lower using BMV (0.4 ± 0.2L) compared to MMV (0.6 ± 0.2L, P < 0.001) and MPV (0.6 ± 0.3 L, P < 0.001), whereas no differences were observed when comparing MMV and MPV.

CONCLUSION:

MMV reduces interruptions in chest compressions and produces a higher proportion of effective ventilations during lifeguard CPR. This suggests that CPR quality is improved using MMV compared to MPV and BMV.

A randomised crossover comparison of mouth-to-face-shield ventilation and mouth-to-pocket-mask ventilation by surf lifeguards in a manikin.
Adelborg K, Bjørnshave K, Mortensen MB, Espeseth E, Wolff A, Løfgren B.
Anaesthesia. 2014 Jul;69(7):712-6. doi: 10.1111/anae.12669. Epub 2014 Apr 28.


Citaat
Thirty surf lifeguards (mean (SD) age: 25.1 (4,8) years; 21 male, 9 female) were randomly assigned to perform 2 × 3 min of cardiopulmonary resuscitation on a manikin using mouth-to-face-shield ventilation (AMBU LifeKey) and mouth-to-pocket-mask ventilation (Laerdal Pocket Mask). Interruptions in chest compressions, effective ventilation (visible chest rise) ratio, tidal volume and inspiratory time were recorded. Interruptions in chest compressions per cycle were increased with mouth-to-face-shield ventilation (mean (SD) 8.6 (1.7) s) compared with mouth-to-pocket-mask ventilation (6.9 (1.2) s, p < 0.0001). The proportion of effective ventilations was less using mouth-to-face-shield ventilation (199/242 (82%)) compared with mouth-to-pocket-mask ventilation (239/240 (100%), p = 0.0002). Tidal volume was lower using mouth-to-face-shield ventilation (mean (SD) 0.36 (0.20) l) compared with mouth-to-pocket-mask ventilation (0.45 (0.20) l, p = 0.006). No differences in inspiratory times were observed between mouth-to-face-shield ventilation and mouth-to-pocket-mask ventilation. In conclusion, mouth-to-face-shield ventilation increases interruptions in chest compressions, reduces the proportion of effective ventilations and decreases delivered tidal volumes compared with mouth-to-pocket-mask ventilation.
© 2014 The Association of Anaesthetists of Great Britain and Ireland.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #264 Gepost op: 30 december 2015, 12:44:04
Zo..., kunnen we de discussie gelijk weer sluiten. Geen gedonder met hulpmiddelen.

Voor leken geldt dus; óf niks doen, óf je snavel erop.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #265 Gepost op: 30 december 2015, 14:05:02
Daar was ik van te voren toch al uit maar was meer benieuwd waarom in het ene land er anders over gedacht als bij ons. Daar moet je toch ook proffesionals hebben die dezelfde kennis hebben als jullie.
Maar zoals al aangegeven door ir. Auditor zal dat ingegeven zijn door de smetvrees van de Amerikaan.
Maar dan nog hadden ze er voor kunnen kiezen om dan helemaal niet te beademen of met pocketmask. Nee hun gaan tegen alle bekende onderzoeken in en gaan toch de BMV aanleren.



Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #266 Gepost op: 30 december 2015, 15:02:02
Citaat van: jelte link=msg=1395402 date=1451480702

Daar was ik van te voren toch al uit maar was meer benieuwd waarom in het ene land er anders over gedacht als bij ons. Daar moet je toch ook proffesionals hebben die dezelfde kennis hebben als jullie.


Daar heb je wel een goed punt. Uitkomsten van onderzoek naar een specifieke situatie in een bepaald land vergen een eigen interpretatie. Ieder land heeft zo zijn eigen mores, een andere regelgeving, zijn eigen infrastructuur met daarbij behorende afstanden. Veelal is de toegankelijkheid, de organisatie en financiering van de gezondheidszorg heel anders ingericht. Zo dient men ook de lengte en de inhoud van de verschillende opleidingen en daarbij afgesproken bevoegdheden van personeel te beschouwen. Dat maakt de situatie dus volledig onvergelijkbaar.

Wat niet anders is, is kennis van de pathofysiologie. Echter de professionele keuze, zou gegeven de benoemde inzichten hieromtrent dus best logisch kunnen zijn.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #267 Gepost op: 30 december 2015, 19:22:48
Het verhaal dat ik in de V.S. kreeg tijdens de BLS cursus was volledig gebaseerd op de smetvrees. Het was een cursus voor brandweer vrijwilligers, dus niet beademen zagen ze niet als optie, maar mond-op-mond vinden ze in de semi-professionele hulpverlening geen professionele optie ofzo.

De cursus was wel flink wat langer dan in Nederland, herhaling les duurde bijna 6 uur, maar ik heb me ook wel verbaasd over sommige zaken, waaronder dus de BVM beademing. Wat ik wel goed vond was de hoeveelheid daadwerkelijk oefenen in de cursus. 8 cursisten, 4 poppen en 2 instructeurs.
Het verbaasde me wel dat het onderdeel beademen vrij snel afgetekend werd. Zodra er met BVM in goed tempo en de borst van de pop omhoog kwam was het goed.
Ik vond het gewoon leuk eens gedaan te hebben op een pop. Totaal niet de illusie te kunnen. Net zoals het leuk is om in een vliegtuig even een minuutje naast de piloot te zitten en de stuurknuppel vast te mogen houden.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #268 Gepost op: 31 december 2015, 01:40:59
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1395514 date=1451499768
Het verhaal dat ik in de V.S. kreeg tijdens de BLS cursus was volledig gebaseerd op de smetvrees. Het was een cursus voor brandweer vrijwilligers, dus niet beademen zagen ze niet als optie, maar mond-op-mond vinden ze in de semi-professionele hulpverlening geen professionele optie ofzo.

De cursus was wel flink wat langer dan in Nederland, herhaling les duurde bijna 6 uur, maar ik heb me ook wel verbaasd over sommige zaken, waaronder dus de BVM beademing. Wat ik wel goed vond was de hoeveelheid daadwerkelijk oefenen in de cursus. 8 cursisten, 4 poppen en 2 instructeurs.
Het verbaasde me wel dat het onderdeel beademen vrij snel afgetekend werd. Zodra er met BVM in goed tempo en de borst van de pop omhoog kwam was het goed.
Ik vond het gewoon leuk eens gedaan te hebben op een pop. Totaal niet de illusie te kunnen. Net zoals het leuk is om in een vliegtuig even een minuutje naast de piloot te zitten en de stuurknuppel vast te mogen houden.

geweldig zo'n training een op reanimatiepop.... de managers en andere bureauridders inhet ziekenhuis van Jim zullen t vast net zo goed kunnen denk ik... :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #269 Gepost op: 31 december 2015, 10:56:34
Ik zeg overigens nergens dat ik de mening van de Amerikanen deel he. Ik heb alleen de mogelijkheid gekregen eens daar in de keuken te kijken en deel wat er te zien was. Ik hecht er geen oordeel aan.