BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80957 keer)

0 gebruikers (en 29 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #280 Gepost op: 2 januari 2016, 20:07:52
Ja dat ontken in niet, het komt gewoon uit mijn nieuwsgierigheid om de verschillen te verklaren.
Ik ga me mengen in deze discussie. Het grootste verschil ligt in een, tot nu toe, onbelichte hoek. De VS kent geen uniformiteit als het om prehospitale zorg gaat. Waar de ene gemeenschap goed opgeleide paramedics op bachelor niveau heeft, heeft de andere vrijwilligers. Dit heeft te maken met hoe de zorg in de VS wordt gefinancieerd. In plaats van investeren in goed gekwalificeerde mensen met ervaring kiezen ze voor een uitbreiding van het takenpakket van de vrijwilligers. Dit is overigens een discussie die daar ook op een felle manier voortwoekert.

Dus, de vraag is: is masker ballon beademing een handeling die door iedereen kan worden toegepast?

Masker ballon beademing is een handeling die veel ervaring vereist. Om maar eens te zwijgen over een gedegen kennis van de anatomie. Het zou voorbehouden moeten zijn aan mensen met de juiste ervaring en kennis.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #281 Gepost op: 2 januari 2016, 20:14:41
Citaat van: CM link=msg=1396475 date=1451761672
Ik ga me mengen in deze discussie. Het grootste verschil ligt in een, tot nu toe, onbelichte hoek. De VS kent geen uniformiteit als het om prehospitale zorg gaat. Waar de ene gemeenschap goed opgeleide paramedics op bachelor niveau heeft, heeft de andere vrijwilligers. Dit heeft te maken met hoe de zorg in de VS wordt gefinancieerd. In plaats van investeren in goed gekwalificeerde mensen met ervaring kiezen ze voor een uitbreiding van het takenpakket van de vrijwilligers. Dit is overigens een discussie die daar ook op een felle manier voortwoekert.



Thanks, dat is een toelichting waar ik wat mee kan :)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #282 Gepost op: 2 januari 2016, 20:19:21
Citaat van: René van der Helm link=msg=1396417 date=1451750599
Ik heb wel een klant waarbij ik de medewerkers BVM beademing aanleer. De reden is dat zij in beschermde labs werken met levensgevaarlijke organismen. Als daar iemand op een lab 'onwel' wordt is de kans aanwezig dat zij zoiets hebben ingeademd.

Eigenlijk is dit wel een interessant voorbeeld. Een bedrijfsbrandweer van dergelijke bedrijven en chemische industrie zou met dit argument natuurlijk ook BVM beademingen aangeleerd kunnen worden. Zeker als je ook de 15 minuten aanrijtijd van de ambulancedienst mee neemt.

Ik ben wel benieuwd naar jou ervaring bij het aanleren van de handeling aan leken. Mijn ervaring in de VS is dat de instructeurs eigenlijk niet heel veel verder kwamen dan uitleggen hoe je je handen plaatst, met welk tempo en hoe ver je de ballon indrukt. Ik neem aan dat er veel meer bij komt kijken, maar daar hadden de instructeurs daar niet echt aandacht voor. (Waren paramedics overigens)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #283 Gepost op: 2 januari 2016, 20:27:24
De tempo en mate van inknijpen zijn beiden al interessante vraagstukken die kennis van (patho-) fysiologie vereisen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #284 Gepost op: 2 januari 2016, 20:35:02
Citaat van: CM link=msg=1396480 date=1451762844
De tempo en mate van inknijpen zijn beiden al interessante vraagstukken die kennis van (patho-) fysiologie vereisen.

Wat daar aangeleerd werd was:
Tempo, gelijk aan het tempo bij mond-op-mond, dus langzaam inknijpen gedurende 1 seconden. (en dan gewoon in 30:2 verhouding)
mate van inknijpen, stoppen zodra je de borst omhoog ziet komen. In de theorie wordt verteld 400 tot 600 ml, maar hoe je dat bepaalt wordt niet uitgelegd. Alleen dat zodra je de borst ziet omhoogkomen je moet stoppen.
Dit was zowel bij volwassenen als kinderen, behalve dat kinderen dus met een kleinere ballon gedaan werden, maar ook, stoppen zodra je de borst omhoog ziet komen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #285 Gepost op: 3 januari 2016, 08:47:31
Citaat van: Expert link=msg=1395426 date=1451484122

Daar heb je wel een goed punt. Uitkomsten van onderzoek naar een specifieke situatie in een bepaald land vergen een eigen interpretatie. Ieder land heeft zo zijn eigen mores, een andere regelgeving, zijn eigen infrastructuur met daarbij behorende afstanden. Veelal is de toegankelijkheid, de organisatie en financiering van de gezondheidszorg heel anders ingericht. Zo dient men ook de lengte en de inhoud van de verschillende opleidingen en daarbij afgesproken bevoegdheden van personeel te beschouwen. Dat maakt de situatie dus volledig onvergelijkbaar.

Wat niet anders is, is kennis van de pathofysiologie. Echter de professionele keuze, zou gegeven de benoemde inzichten hieromtrent dus best logisch kunnen zijn.


Citaat van: CM link=msg=1396475 date=1451761672

Ik ga me mengen in deze discussie. Het grootste verschil ligt in een, tot nu toe, onbelichte hoek. De VS kent geen uniformiteit als het om prehospitale zorg gaat. Waar de ene gemeenschap goed opgeleide paramedics op bachelor niveau heeft, heeft de andere vrijwilligers. Dit heeft te maken met hoe de zorg in de VS wordt gefinancieerd. In plaats van investeren in goed gekwalificeerde mensen met ervaring kiezen ze voor een uitbreiding van het takenpakket van de vrijwilligers. Dit is overigens een discussie die daar ook op een felle manier voortwoekert.

Dus, de vraag is: is masker ballon beademing een handeling die door iedereen kan worden toegepast?

Masker ballon beademing is een handeling die veel ervaring vereist. Om maar eens te zwijgen over een gedegen kennis van de anatomie. Het zou voorbehouden moeten zijn aan mensen met de juiste ervaring en kennis.

CM


Ik denk dit punt wel degelijk aan de orde is geweest. Los daarvan, is het wel relevant.

Auditor,

Kun je iets meer vertellen over de cursus. Hoelang duurt die nou en door wie wordt de cursus gegeven? Voor wie is de cursus toegankelijk?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #286 Gepost op: 3 januari 2016, 15:04:30
Citaat van: Expert link=msg=1396594 date=1451807251
Ik denk dit punt wel degelijk aan de orde is geweest. Los daarvan, is het wel relevant.

Auditor,

Kun je iets meer vertellen over de cursus. Hoelang duurt die nou en door wie wordt de cursus gegeven? Voor wie is de cursus toegankelijk?

Correct me if I'm wrong maar ik meen me te herinneren dat Auditor zei dat het een tweedaagse cursus was. Het werd door paramedics gegeven. Ik zou eigenlijk moeten citeren maar ik heb een luie zondag. Hij zal me anders vast wel corrigeren.. ;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #287 Gepost op: 3 januari 2016, 19:02:31
De herhalingscursus duurde ongeveer 5 uur.
De behandelde stof: http://www.redcross.org/images/MEDIA_CustomProductCatalog/m48040087_BLS_Handbook_(Final).pdf

Het tempo lag vrij hoog, waarschijnlijk omdat het een herhaling was.
Instructeurs waren een paramedic en een EMT van de plaatselijke ambulancedienst, er waren 8 cursisten (7 brandweermannen, waaronder 2 ook als EMT geschoold en ik), 1 van de brandweermannen was nog in opleiding, voor hem was het ook de eerste reanimatieles. Er waren 4 poppen, dus een tweetal was constant met een pop bezig.
In vergelijking met de cursus in Nederland heb ik volgens mij veel meer tijd op de pop gehad doordat de cursist-pop ratio erg goed was en er vooral focused werd op situaties met 2 hulpverleners.

De volledige cursus wordt geleid door een DVD van de American Heart Association waar de uitleg op gegeven werd, waarna de instructeurs nog wat toelichting gaven en het behandelde deel eerst geoefend en daarna geëxamineerd werd. Vervolgens werd het volgende stuk behandeld.
Zo uit mijn hoofd kwamen de volgende "blokken" aan bod:
  • 1 hulpverlener, ademhaling en circulatie controle. bij geen ademhaling, wel circulatie waargenomen in de hals beademen ze alleen, geen CPR)
  • 1 hulpverlener, CPR, mouth to mounth, mouth to mask, AED (uitleg, oefenen, examinering)
  • 2 hulpverleners, CPR, mouth to mounth, mouth to mask, AED (uitleg, oefenen, examinering)
  • 1 hulpverlener BVM beademing (uitleg, oefenen)
  • 2 hulpverleners, CPR, BVM, AED(uitleg, oefenen, examinering)
  • 1 en 2 hulpverleners CPR, BVM, AED bij kinderen, (uitleg, oefenen, examinering) (protocol wijkt af bij 1 hulpverlener)
  • 1 en 2 hulpverleners CPR, BVM, AED bij babies, (uitleg, oefenen, examinering) (protocol en circulatie controle wijken af)
  • verstikkingen bij volwassenen, kinderen, babies, zelfde als bij ons.
Afsluitend was er een kort, 20 multiple choice vragen theoretisch examen, protocol en achtergrond. Met gezond boeren verstand en details onthouden van de cursus was dat met 2 vingers in de neus te halen.

Ik vond het vrij intensief voor 5 uur, handen hebben een groot deel van de avond op de pop gezeten. Je merkte heel goed dat de andere cursisten inmiddels voor de 10e keer de les volgde


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #288 Gepost op: 3 januari 2016, 19:02:54
Citaat van: CM link=msg=1396667 date=1451829870
Correct me if I'm wrong maar ik meen me te herinneren dat Auditor zei dat het een tweedaagse cursus was. Het werd door paramedics gegeven. Ik zou eigenlijk moeten citeren maar ik heb een luie zondag. Hij zal me anders vast wel corrigeren.. ;)
aanvullen ;-)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #289 Gepost op: 4 januari 2016, 08:57:27
Auditor,

Dank voor je uitgebreide toelichting en de link. Een bijzonder cursus. Wanneer ik kijk naar "AMERICAN RED CROSS SCIENTIFIC ADVISORY COUNCIL" dan valt op dat er heel veel knappe koppen een bijdrage hebben geleverd aan dit handboek. Opvallend genoeg tref ik in de "Resuscitation Sub-Council" geen enkele bijdrage van een anesthesioloog. Daarentegen hebben de fysiotherapeut en een dierenarts wel input geleverd.