De herhalingscursus duurde ongeveer 5 uur.
De behandelde stof:
http://www.redcross.org/images/MEDIA_CustomProductCatalog/m48040087_BLS_Handbook_(Final).pdfHet tempo lag vrij hoog, waarschijnlijk omdat het een herhaling was.
Instructeurs waren een paramedic en een EMT van de plaatselijke ambulancedienst, er waren 8 cursisten (7 brandweermannen, waaronder 2 ook als EMT geschoold en ik), 1 van de brandweermannen was nog in opleiding, voor hem was het ook de eerste reanimatieles. Er waren 4 poppen, dus een tweetal was constant met een pop bezig.
In vergelijking met de cursus in Nederland heb ik volgens mij veel meer tijd op de pop gehad doordat de cursist-pop ratio erg goed was en er vooral focused werd op situaties met 2 hulpverleners.
De volledige cursus wordt geleid door een DVD van de American Heart Association waar de uitleg op gegeven werd, waarna de instructeurs nog wat toelichting gaven en het behandelde deel eerst geoefend en daarna geëxamineerd werd. Vervolgens werd het volgende stuk behandeld.
Zo uit mijn hoofd kwamen de volgende "blokken" aan bod:
- 1 hulpverlener, ademhaling en circulatie controle. bij geen ademhaling, wel circulatie waargenomen in de hals beademen ze alleen, geen CPR)
- 1 hulpverlener, CPR, mouth to mounth, mouth to mask, AED (uitleg, oefenen, examinering)
- 2 hulpverleners, CPR, mouth to mounth, mouth to mask, AED (uitleg, oefenen, examinering)
- 1 hulpverlener BVM beademing (uitleg, oefenen)
- 2 hulpverleners, CPR, BVM, AED(uitleg, oefenen, examinering)
- 1 en 2 hulpverleners CPR, BVM, AED bij kinderen, (uitleg, oefenen, examinering) (protocol wijkt af bij 1 hulpverlener)
- 1 en 2 hulpverleners CPR, BVM, AED bij babies, (uitleg, oefenen, examinering) (protocol en circulatie controle wijken af)
- verstikkingen bij volwassenen, kinderen, babies, zelfde als bij ons.
Afsluitend was er een kort, 20 multiple choice vragen theoretisch examen, protocol en achtergrond. Met gezond boeren verstand en details onthouden van de cursus was dat met 2 vingers in de neus te halen.
Ik vond het vrij intensief voor 5 uur, handen hebben een groot deel van de avond op de pop gezeten. Je merkte heel goed dat de andere cursisten inmiddels voor de 10e keer de les volgde