BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80939 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #300 Gepost op: 5 januari 2016, 12:03:52
Getraind

Vraag is wel wanneer je getraind bent hierin.

Bedenking: Is er verschil tussen BVM en pocketmasker (en dan heb ik het niet over de tool zelf uiteraard)?  
Bij beide kun je teveel, te snel, ... inblazen. Moet je je handgreep etc correct hebben om iets in de longen te krijgen.
Moeten we daarom een pocketmasker ook niet zien op hetzelfde niveau als BVM?


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #301 Gepost op: 5 januari 2016, 12:47:54
Citaat van: Chrisdup link=msg=1397235 date=1451991832
Getraind

Vraag is wel wanneer je getraind bent hierin.

Bedenking: Is er verschil tussen BVM en pocketmasker (en dan heb ik het niet over de tool zelf uiteraard)?  
Bij beide kun je teveel, te snel, ... inblazen. Moet je je handgreep etc correct hebben om iets in de longen te krijgen.
Moeten we daarom een pocketmasker ook niet zien op hetzelfde niveau als BVM?

Een pocketmasker kun je gebruiken zonder ballon. Dat heeft als voordelen dat je beide handen kunt gebruiken om het masker in positie te houden, dat je minder geneigd bent een te hoge beademingsfrequentie aan te houden dan als je in een ballon knijpt en dat je meer 'gevoel' hebt bij de hoeveelheid lucht die je inblaast.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #302 Gepost op: 5 januari 2016, 13:10:13
Citaat van: Chrisdup link=msg=1397235 date=1451991832

Getraind

Vraag is wel wanneer je getraind bent hierin.

Bedenking: Is er verschil tussen BVM en pocketmasker (en dan heb ik het niet over de tool zelf uiteraard)?  
Bij beide kun je teveel, te snel, ... inblazen. Moet je je handgreep etc correct hebben om iets in de longen te krijgen.
Moeten we daarom een pocketmasker ook niet zien op hetzelfde niveau als BVM?


Citaat van: Kanarie link=msg=1397247 date=1451994474

Een pocketmasker kun je gebruiken zonder ballon. Dat heeft als voordelen dat je beide handen kunt gebruiken om het masker in positie te houden, dat je minder geneigd bent een te hoge beademingsfrequentie aan te houden dan als je in een ballon knijpt en dat je meer 'gevoel' hebt bij de hoeveelheid lucht die je inblaast.



Goed punt Kanarie. In mijn optiek vereist BVMV een heel andere psychomotore vaardigheid. Daarom is het ook zo lastig. Je moet met één hand een patente luchtweg creëren en tegelijkertijd moet je streven naar een optimale seal van je masker. Met je andere hand moet je zorgen voor adequate tidal volumes. Vanuit die situatie moet je vervolgens ook sturing geven aan de reanimatie.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #303 Gepost op: 5 januari 2016, 13:31:55
Citaat van: Expert link=msg=1397216 date=1451985491
Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd welk niveau andere forumleden, betrokken in deze discussie, nu eigenlijk zelf acceptabel vinden.

Ik ook.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #304 Gepost op: 5 januari 2016, 13:47:45
Citaat van: Expert link=msg=1397253 date=1451995813
Goed punt Kanarie. In mijn optiek vereist BVMV een heel andere psychomotore vaardigheid. Daarom is het ook zo lastig. Je moet met één hand een patente luchtweg creëren en tegelijkertijd moet je streven naar een optimale seal van je masker. Met je andere hand moet je zorgen voor adequate tidal volumes. Vanuit die situatie moet je vervolgens ook sturing geven aan de reanimatie.

Daarom intuberen, dat streven naar optimale seal van masker is makkelijker gezegd dan gedaan. Als je een optimale seal van masker kan behouden loop je ook teveel risico dat je lucht in de longen en maag zit te pompen.

Ik vind dat er voor professionals ook twee smaken zijn: endotracheale intubatie of het mes in de strot (scalpel-finger-bougie coniotomie).


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #305 Gepost op: 5 januari 2016, 13:50:42
Citaat van: Expert link=msg=1397253 date=1451995813

Goed punt Kanarie. In mijn optiek vereist BVMV een heel andere psychomotore vaardigheid. Daarom is het ook zo lastig. Je moet met één hand een patente luchtweg creëren en tegelijkertijd moet je streven naar een optimale seal van je masker. Met je andere hand moet je zorgen voor adequate tidal volumes. Vanuit die situatie moet je vervolgens ook sturing geven aan de reanimatie.

American red cross raad in hun training daarom ook aan om het met 2 personen te doen. 1 houdt het masker op zijn plek en opent de luchtweg. De tweede knijpt in de ballon.


helm

  • Gast
Reactie #306 Gepost op: 5 januari 2016, 13:54:27
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1397260 date=1451998242
American red cross raad in hun training daarom ook aan om het met 2 personen te doen. 1 houdt het masker op zijn plek en opent de luchtweg. De tweede knijpt in de ballon.

Degene die knijpt kan dan ook de massages doen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #307 Gepost op: 5 januari 2016, 14:01:51
Citaat van: René van der Helm link=msg=1397262 date=1451998467
Degene die knijpt kan dan ook de massages doen.
Exact zo werd het ook gedaan.
Wisselen na 2 minuten duurde dan wel weer wat langer.
De persoon die het masker vast had kon ook de aed bedienen/ in de gaten houden.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #308 Gepost op: 5 januari 2016, 19:57:25
Is er onderzoek in Nederland in hoeveel gevallen de leek mond op mond beademing geeft met of zonder bescherming en hoevaak dat een reanimatie wordt gedaan met alleen borstcompressies.
En is er in die twee gevallen veel verschil in overleven of meer of minder schade aan de hersens?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #309 Gepost op: 5 januari 2016, 21:22:35
Citaat van: Kanarie link=msg=1397247 date=1451994474

Een pocketmasker kun je gebruiken zonder ballon. Dat heeft als voordelen dat je beide handen kunt gebruiken om het masker in positie te houden, dat je minder geneigd bent een te hoge beademingsfrequentie aan te houden dan als je in een ballon knijpt en dat je meer 'gevoel' hebt bij de hoeveelheid lucht die je inblaast.

Dat heb ik als leek met een paar uurtje BVM op een pop wel ervaren inderdaad. Gevoel ontbreekt volledig, behalve het opengaan van de klep zodra je voldoende druk hebt opgebouwd voel je helemaal niks. Zeker als het gevoel in je handen al wat minder is door de 30 compressies die je daarvoor gegeven hebt in sommige gevallen.