\
nee, het positioneren en met name de greep om BVM masker op patient te houden is anders dan die bij gebruik van pocketmask zoals die al jaren door semi professioanls zoals brandweer, politie en HAP gebruikt wordt. Veel ziekenhuizen zetten ook de pocketmask in voor de BLS beademing.
In ambulancezorg is BVM beademing het minumum, eventueel gebruik van LMA tube en de gouden standaard en beste en voorkeur heeft de 100% zekere airway blijft de endotracheale intubatie.
Inblazen met een BVM gaat lekker (te) snel als de greep met masker eenmaal adequaat is, hyperventileren dmv gebruik van ballon kan een nadeel zijn, met name in minder goed getrainde handen vindt dit plaats.
Ik vraag me af of dat wel zo anders is:
- de C-E greep is al minder geschikt bij niet verslapte patienten/trismus. Bij bvm door 2 personen zou ik aanleren om een trauma jawthrust uit te voeren en met beide duimen het masker te fixeren.
- hyperinflatie voorkom je door te stoppen met knijpen als de thorax omhoog komt. Net als mond op mond.
- de frequentie blijft toch 30:2 welke vorm je ook gebruikt. En als de persoon die masseert ook de ballon inknijpt kun je daar weinig verkeerd mee doen lijkt mij.
Wat mij een voordeel lijkt is dat de persoon die de kap vasthoud zich alleen maar hoeft te richten op een vrije luchtweg en zich dus niet na elke 30 compressies hoeft te herpakken. En mocht er zuurstof beschikbaar zijn kun je dat ook gelijk erbij doen (dit kan niet bij alle merken pocketmasks).