BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 81656 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #340 Gepost op: 7 januari 2016, 13:32:24
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1397982 date=1452169529
En in België zijn ze dus van mening dat iemand met 140 uur opleiding, zonder medische achtergrond en een middelbareschooldiploma een professionele hulpverlener is en BVM kan/mag/moet toepassen.
Ik heb de link van Jim met de leerstof even doorgenomen. Ik heb er niks in gelezen dat ik nog niet in Nederlandse EHBO cursussen gehoord of gelezen heb.

Ik vind het bijzonder dat dat wel professioneel zou zijn en een Nederlands sigmalid dat bijvoorbeeld niet is. (in mijn ogen zijn beide het niet, een brandweerman op een Belgische ambulance is in mijn ogen een professionele hulpverlener maar medisch gezien een leek.)

Een tandarts is een medische professional. Zet die in een ambu en je hebt een leek.

Of een anesthesist op een psychiatrische afdeling, cluster verslavingszorg of depressie.
(Kan wel nog nuttig zijn bij ECT'en).

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #341 Gepost op: 7 januari 2016, 14:33:13
Citaat van: Chrisdup link=msg=1397937 date=1452164688
Spijtig dat je ontvangst daar zo moest zijn.  Sommige blijven denken dat zij het warm water hebben uitgevonden, zeker de universitaire centra. Let wel, niet in alle SEH's is er zo'n ontvangst. Ik weet dat je bij ons, als ik moet afgaan op je uitleg, een beter ontvangst krijgt. En ook wij kunnen nog verbeteren, wat we ook proberen te doen.

Reden dat je als "oude assistent" bekeken werd is dat vele universitaire en andere opleidingscentra vooral assistenten op de MUG zetten, reden goedkope werkkrachten ...

Zoals ik reeds zei, met die nieuwe lichtingen arts - acute en urgentiegeneeskunde is er merkbaar verandering op komst. Probleem is echter dat diegenen aan de 'top' in vele ziekenhuizen nog diegenen zijn van de oudere stempel en met oogkleppen kijken. Verandering gebeurd dus langzaam aan.

Persoonlijk is een combinatie van de twee landen in mijn ogen beter.  Jullie criteria om op een MMT te mogen werken als arts en jullie ambulanceverpleegkundigen met wat ze mogen, met een (weliswaar) gereduceerd aantal MUG's van onze kant.  Wij, diegenen die op straat werken, zijn vragende partij hiervoor.
 Over ontvangst/opvang  van ambuteam (en patient)op SEH kan wel een apart topicje gestart worden denk ik zo, voer genoeg, of het nu in NL of Belgie is... ;) :o :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #342 Gepost op: 7 januari 2016, 14:34:06
Citaat van: Crepusculum link=msg=1397986 date=1452169944
Een tandarts is een medische professional. Zet die in een ambu en je hebt een leek.

Of een anesthesist op een psychiatrische afdeling, cluster verslavingszorg of depressie.
(Kan wel nog nuttig zijn bij ECT'en).

haha inderdaad goed voorbeeld van verschil in vakspecifieke deskundigheid  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #343 Gepost op: 7 januari 2016, 14:55:04
Citaat van: Crepusculum link=msg=1398019 date=1452174140
Het zou een tienvoud moeten zijn. Maar ik denk dat de mutualiteiten dan gaan stijgeren. Ondertussen hebben we wel 5643 deelregeringen.
Laten we ontopic blijven bij bvm.

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #344 Gepost op: 7 januari 2016, 19:05:38
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1398021 date=1452174904
Laten we ontopic blijven bij bvm.
Goed idee, maar nuttige zijspoortjes zijn niet erg, die splitsen we wel af. Offtopic berichten gaan naar de prullenbak

Citaat van: Expert link=msg=1397971 date=1452168517
Het wel interessant om te lezen dat de discussie aangaande de 'handeling' BVMV door leken, verschuift naar een vergelijking van twee systemen, namelijk het verschil tussen Nederland en België.

afgesplitst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=95549.0

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #345 Gepost op: 7 januari 2016, 20:14:07
Citaat van: Expert link=msg=1398063 date=1452192025
Ik ken deze handelswijze ook niet.
Vele handelingen en daarvan afgeleide handelingen zijn in de praktijk "uitgevonden" en hebben al dan wel of niet de naam gekregen van de arts die deze heeft "uitgevonden".
Waar het om moet gaan, is dat (eerstehulp)handelingen effectief moeten zijn zonder het toebrengen van verder letsel. Dat kan in de praktijk bij improvisatie uitermate verrassend goed uitpakken, afgedwongen door de (werk)omstandigheden en situatie, zoals blijkt dat men bovenstaande handelingen van overname niet kent.

Eerstehulp handelingen die tot doel hebben het voorkomen van verder letsel en effectievere beademing moeten m.i. sterker worden gepromoot, waaronder allerlei vormen van fixeren en beademing met allerlei soorten hulpmiddelen.
Dat daar een geheel ander EHBO opleidings systeem aan vast moet gaan zitten hangt daarmee ook samen.

Ik bespeur overigens meerdere malen dat in alle lagen in onze hulpverleningsketen men elkaar niet waardeert of zelfs kleineert en/of elkaar beoordeelt op basis van opleiding of beroep.
Wat is de hulpverleningsketen toch onderling intolerant!  :-X
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #346 Gepost op: 7 januari 2016, 21:21:12
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1398015 date=1452173255

Dan heeft iemand jou toch echt onzin verkondigd..

Dat was toch al lang bekend ;-)

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #347 Gepost op: 7 januari 2016, 21:37:39
Citaat van: Willem D. link=msg=1398067 date=1452194047

Vele handelingen en daarvan afgeleide handelingen zijn in de praktijk "uitgevonden" en hebben al dan wel of niet de naam gekregen van de arts die deze heeft "uitgevonden".

Waar het om moet gaan, is dat (eerstehulp)handelingen effectief moeten zijn zonder het toebrengen van verder letsel. Dat kan in de praktijk bij improvisatie uitermate verrassend goed uitpakken, afgedwongen door de (werk)omstandigheden en situatie, zoals blijkt dat men bovenstaande handelingen van overname niet kent.

Eerstehulp handelingen die tot doel hebben het voorkomen van verder letsel en effectievere beademing moeten m.i. sterker worden gepromoot, waaronder allerlei vormen van fixeren en beademing met allerlei soorten hulpmiddelen. Dat daar een geheel ander EHBO opleidings systeem aan vast moet gaan zitten hangt daarmee ook samen.

Ik bespeur overigens meerdere malen dat in alle lagen in onze hulpverleningsketen men elkaar niet waardeert of zelfs kleineert en/of elkaar beoordeelt op basis van opleiding of beroep.

Wat is de hulpverleningsketen toch onderling intolerant!

In het kader van de discussie begrijp ik je twee laatste opmerkingen niet zo goed.

We hebben het over BVMV door leken. Daarover lopen de meninigen uiteen. Tot dusver zijn hiervoor alleen inhoudelijke argumenten aangevoerd. De conclusie daarvan is dat het niks toevoegd. Ik ben van mening dat het zelfs gevaarlijk is.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #348 Gepost op: 7 januari 2016, 21:44:43
ik heb ook nergens de indruk dat er gekleineerd wordt in deze discussie. Er worden gewoon feiten en professionele meningen gegeven door bijvoorbeeld expert. Ik als leek heb niet de indruk dat ik niet gewaardeerd wordt.

Behalve dan dat ik een beetje het gevoel heb dat ik ineens de voorstander van BVM door leken zou zijn in de ogen van sommige. Terwijl dat dus zeker niet het geval is. Ik ben gewoon geïnteresseerd in de verschillen in beleid tussen verschillende landen en wil er gewoon meer van weten. (iets met een niet te stillen behoefte aan informatie)

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #349 Gepost op: 7 januari 2016, 22:13:53
Citaat van: Willem D. link=msg=1398067 date=1452194047
Wat is de hulpverleningsketen toch onderling intolerant!  :-X

Citaat van: Expert link=msg=1398075 date=1452199059
In het kader van de discussie begrijp ik je twee laatste opmerkingen niet zo goed.

We constateren juist dat hier een hele goede discussie gaande is en dat willen we graag zo houden!  O0

Discussie over overnemen manuele fixatie afgesplitst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=95556