BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 81663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 20 augustus 2003, 21:55:34

Pas in een veel later stadium heeft Saturatie-meeting en bloedgas meeting zin..

Dit ben ik toch niet met je eens. Zodra een patiënt bij ons binnen komt wordt er zo snel mogelijk een saturatie en een bloedgas bepaald. Dit is absoluut essentieel voor je verdere behandeling.

Peter A., ik denk dat je op weerstand zal blijven stuiten, met name van de proffesionele beroepsgroep, en niet lullig bedoeld, maar die wel met echte patiënten te maken hebben en niet met oefen poppen.

Het door voeren van deze vaardigheid zal ook kosten met zich mee brengen ( daar gaan we weer, de kosten baten analyse) is dan BLS niet voldoende voor een ehv-er?

Maar dat is het leuke toch, de discussie, ieder zijn eigen mening etc etc

groetjes

kader5701

• Gast
Reactie #41 Gepost op: 20 augustus 2003, 22:33:57
Sommige kaders willen nou eenmaal graag doktertje spelen, ze zouden er goed aan doen zich te realiseren wat ze zijn, apen die kunstjes hebben geleerd. Hoe meer kunstjes hoe grotere aap! Als we allerlei kunstjes aan allerlei deelgroepen in de EH-verlening gaan leren zijn we straks wéér rijp voor de "Berlin"

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #42 Gepost op: 20 augustus 2003, 22:51:13
Sommige kaders willen nou eenmaal graag doktertje spelen, ze zouden er goed aan doen zich te realiseren wat ze zijn, apen die kunstjes hebben geleerd. Hoe meer kunstjes hoe grotere aap! Als we allerlei kunstjes aan allerlei deelgroepen in de EH-verlening gaan leren zijn we straks wéér rijp voor de "Berlin"
Kader5701, vind ik een wat ongenuanceerde uiting. Apen leer je kunstjes, kaderinstructeurs snappen meestal heel goed waarom  en hoe je bepaalde handelingen doet!

joost

• Gast
Reactie #43 Gepost op: 21 augustus 2003, 16:41:00
Beste peter

Mag je ook medicijnen uitschijven ?
Want zuurstof is een medicijn

groetjes joost

Paul SEH

• Gast
Reactie #44 Gepost op: 21 augustus 2003, 16:49:33
Als je iets doet moet je ook weten wat je doet.
Iets weten doe je door het te meten (SpO2, capnografie, arteriële bloedgas). Als je niets meet, weet je ook niets. Nou ja op de uiterlijke kenmerken na dan zoals perifere en centrale cyanose.
Dus laat het maar aan de professionals over die er verstand van hebben.
CO2 stapeling kan namelijk ook hele nare gevolgen hebben voor de patiënt. Dat zie je niet, maar meet je wel.
I rest my case.  8)

Paul SEH

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 21 augustus 2003, 16:51:20
By the way, wel leuk zo'n discussie. Ook intressant om andere meningen een keer te horen (sorry lezen)  ;)

Fijn dat er een forum is. :) 8)

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 21 augustus 2003, 20:13:51
Als ik het goed begrijp vallen alleen beroepsbeoefenaars onder de wet BIG, de rest niet.
Dus ik mag gewoon zuurstof geven, een infuus zetten etc. Niet dat ik het wil, maar ik mag het wel. Er staat ook dat het strafrecht van toepassing blijft, dus als er iets mis gaat, ben ik de pineut.

En Joost, ik ben het met Peter eens dat je wel een bron vermelding mag geven als je zo stellig overtuigd ben van je gelijk. Zo sta je sterk.
Ik zou ook niet weten waar je zoiets zou moeten vinden hoor, misschien via Google?

Christian

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #47 Gepost op: 21 augustus 2003, 20:44:10
Aardige samenvatting  ::)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 21 augustus 2003, 20:48:18
Beste SEH zustertje,

Ik zeg niet dat saturatiemeeting niet zinvol is. Op een SEH maar ook op een ambu in een later stadium zeer zinvol.. Je meet meer.. In later stadium bedoel ik tijdens de rit naar ziekenhuis, na bevrijding en redding slachtoffer, Ik bedoel dus dat saturatiemeeting niet je eerste prioriteit is, op straat..

Maar Hypoxie bestrijd je pas voldoende als een hoge concentratie zuurstof geeft. Dus begin daarmee en bouw later door de pro's af.. LET OP bij duikongevallen, drenkelingen en CO-vergiftigingen en andere gassen blijf je zo hoog mogelijk concentratie zuurstof geven. Tot dat een anesthesist anders bepaald. Bij Duikongevallen word pas na een hyperbare behandeling gestopt met 100% zuurstof.., Dus ook niet eerder...

Bij duikongevallen heeft 100% zuurstof nog een andere functie. Namelijk de stikstof bellen, (SILENT BUBBLES)klein houden...

Even reageren op de vragen van Joost.
Citaat
Mag je ook medicijnen uitschijven ?
Want zuurstof is een medicijn

Het antwoord is tweeledig en kon je al vinden in de toelichting op artikel 18, van de http://www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf,
Een recept uitschrijven is een voorbehouden handeling en mag niet van de wet WOG, dus niet de BIG-wet..
Verder zuurstof is in nederland niet geregistreerd als  medicijn. Voor alle medische gassen is het CBG nu bezig om een en ander geregistreerd te krijgen en te bepalen of iets receptplichtig of niet is..
Volgens het CBG ziet het er naar uit dat zuurstof voor spoedeisende hulpkoffers, dus cilinders tot 5Liter niet receptplichtig zal worden..

Joost ik hoop echt dat je nu of navraag gaat doen bij VWS of de links die ik je gegeven hebt nu echt gaat lezen.. Het je de site van DAN Europe al gelezen ? (www.daneurope.nl) De trainingen volgen allemaal de richtlijnen van de europese reanimatie raad, en worden zelfs ondersteund door alle duikartsen, alle hyperbare centra, de european college of Baromedicine.

Naar aanleiding van het congres on drowning gaan nu ook de reddingsmaatschappijen daar mee bezig.. Het is niet nieuw en in Nederland is DAN EUROPE al 10 jaar actief.. Kijk eens bij Zandokhan Diving of www.EME.nl of de tuimelaar in Groningen.
Ik train hier zelf brandweer duikteams mee.

O je hebt nog niet eens gereageerd op het kranten artikel waarin de gemeenten zelf alles hebben uitgezocht...

Christiaan,
Jouw uitleg van de BIG-wet klopt niet.  In de BIG-wet en de wet WOG staat voorbehouden handelingen die gelden voor iedereen... Die voorbehouden handelingen mag je niet uitvoeren. Zuurstof toedienen of medicijnen toedienen op andere wijze dan de voorbehouden handelingen zijn toegestaan mist bekwaam..

Paul SEH,  Juist daarom leren we eerste hulpverleners (Al meer dan 10 jaar, met 80 instructeurs in Nederland) dat ook op een goede wijze te doen. en natuurlijk op het niveau van eerste hulpverleners.

Op de SEH doe je meer, maar ik hoop toch echt dat als jij toevallig een slachtoffer van een duikongeval aangeboden krijgt je die minstens tot aan de hyperbare kamer 100% zuurstof blijft geven... En niet omdat de saturatie wel goed is, dan wel minder gaat geven...

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #49 Gepost op: 21 augustus 2003, 21:03:51
Peter, lees paragraaf 2.5 en 2.6 nog maar eens door.
Dan zul je lezen dat Christian het aardig gesnapt heeft.

Het smijten met de methodes van internationale opleidingsinstituten heeft ook een risico in zich.

Engelse rijscholen zweren bijvoorbeeld bij het zoveel links rijden op de weg. En ik mij de ervaring in engeland  heeft geleerd dat dit inderdaad een heel goed advies is.