Beste
SEH zustertje,
Ik zeg niet dat saturatiemeeting niet zinvol is. Op een SEH maar ook op een ambu in een later stadium zeer zinvol.. Je meet meer.. In later stadium bedoel ik tijdens de rit naar ziekenhuis, na bevrijding en redding slachtoffer, Ik bedoel dus dat saturatiemeeting niet je eerste prioriteit is, op straat..
Maar Hypoxie bestrijd je pas voldoende als een hoge concentratie zuurstof geeft. Dus begin daarmee en bouw later door de pro's af.. LET OP bij duikongevallen, drenkelingen en CO-vergiftigingen en andere gassen blijf je zo hoog mogelijk concentratie zuurstof geven. Tot dat een anesthesist anders bepaald. Bij Duikongevallen word pas na een hyperbare behandeling gestopt met 100% zuurstof.., Dus ook niet eerder...
Bij duikongevallen heeft 100% zuurstof nog een andere functie. Namelijk de stikstof bellen, (SILENT BUBBLES)klein houden...
Even reageren op de vragen van
Joost.Mag je ook medicijnen uitschijven ?
Want zuurstof is een medicijn
Het antwoord is tweeledig en kon je al vinden in de toelichting op artikel 18, van de
http://www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf,
Een recept uitschrijven is een voorbehouden handeling en mag niet van de wet WOG, dus niet de BIG-wet..
Verder zuurstof is in nederland niet geregistreerd als medicijn. Voor alle medische gassen is het CBG nu bezig om een en ander geregistreerd te krijgen en te bepalen of iets receptplichtig of niet is..
Volgens het CBG ziet het er naar uit dat zuurstof voor spoedeisende hulpkoffers, dus cilinders tot 5Liter niet receptplichtig zal worden..
Joost ik hoop echt dat je nu of navraag gaat doen bij VWS of de links die ik je gegeven hebt nu echt gaat lezen.. Het je de site van DAN Europe al gelezen ? (
www.daneurope.nl) De trainingen volgen allemaal de richtlijnen van de europese reanimatie raad, en worden zelfs ondersteund door alle duikartsen, alle hyperbare centra, de european college of Baromedicine.
Naar aanleiding van het congres on drowning gaan nu ook de reddingsmaatschappijen daar mee bezig.. Het is niet nieuw en in Nederland is DAN EUROPE al 10 jaar actief.. Kijk eens bij Zandokhan Diving of
www.EME.nl of de tuimelaar in Groningen.
Ik train hier zelf brandweer duikteams mee.
O je hebt nog niet eens gereageerd op het kranten artikel waarin de gemeenten zelf alles hebben uitgezocht...
Christiaan, Jouw uitleg van de BIG-wet klopt niet. In de BIG-wet en de wet WOG staat voorbehouden handelingen die gelden voor iedereen... Die voorbehouden handelingen mag je niet uitvoeren. Zuurstof toedienen of medicijnen toedienen op andere wijze dan de voorbehouden handelingen zijn toegestaan mist bekwaam..
Paul SEH, Juist daarom leren we eerste hulpverleners (Al meer dan 10 jaar, met 80 instructeurs in Nederland) dat ook op een goede wijze te doen. en natuurlijk op het niveau van eerste hulpverleners.
Op de SEH doe je meer, maar ik hoop toch echt dat als jij toevallig een slachtoffer van een duikongeval aangeboden krijgt je die minstens tot aan de hyperbare kamer 100% zuurstof blijft geven... En niet omdat de saturatie wel goed is, dan wel minder gaat geven...