BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80869 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #60 Gepost op: 23 augustus 2003, 16:03:10
Gij kunt moi  proaten!

Mzzl, druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #61 Gepost op: 23 augustus 2003, 19:25:49
Het is toch leuk om te bemerken dat peter A telkenmale zijn stokpaardjes ten tonele tovert. De vele buitenlandse opeidingen, zuurstof toediening en nu weer de ballonbeademing. Hou er nog toch eens mee op Peter. Jij hebt belangen, commercieel!

Ik ben blij dat je het erg leuk vind dat mijn stokpaardjes aandacht krijgen. En ik heb er nog wat.. En dat levert tot nu toe dacht ik interesante discussies op..
Dus waarom ik daarmee moet stoppen snap ik niet echt..

Ik heb belangen, en die hebben we allemaal hier. Ja, ik hoop ook commerciele belangen, zoals velen hier.. Daar doe ik niet geheimzinnig over. Echter zoals je je duidelijk in mij en mijn bedrijfje verdiept heb. Zijn dat in geld uitgedrukt niet zo'n grote belangen.. En zoals weet hoef ik er niet van te eten..
Dus om te suggereren dat mijn argumenten uit louter commerciele doelstellingen zijn. doe je mij flink onrecht aan en dan lees je verrek slecht de argumenten..

Het gaat er niet om mensen trucjes te leren en hen dan het idee te geven dat zij een patient op een professionele mannier behandelen.  

Juist in de trainingen die ik geef, leer ik een aap niet een kunstje, maar geef ik ze inzicht in het Kunstje en dat het op een goede manier hulp kunnen verlenen wanneer dat nodig is. En daar bij houd ik me aan de strengste internationale en nationale richtlijnen. En zijn bijna alle opleidingen die ik verzorg worden gecertificeerd door Nederlandse en Europese instanties..
Gelukkig krijg veel positieve feedback van m'n klanten en hebben alle deelnemers van de opleidingen voldoende zelfvertrouwen om in situaties die daarom vragen te handelen om een zeer verantwoordelijke manier..

Ik ga graag een andere discussie met je aan over kwaliteitsystemen. Gezien jouw reactie heb je nauwelijks een beeld hoe zo'n training werkt, volgens de modernste didactische richtlijnen.. En dat kunnen er maar een paar in Nederland zeggen.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #62 Gepost op: 23 augustus 2003, 23:31:48
Oké, genoeg!
Als iemand commentaar op een ander heeft, stuur je een persoonlijk bericht. Geen geruzie via het forum.

Er wordt steeds gezegd dat de sfeer op het forum zo goed is, nou, laat dat dan ook blijken. Discussie's op het scherpst van de snede: oké, maar niet persoonlijk worden.

Berichten worden soms prikkelend gebracht, maar er komen in ieder geval wel reactie's! ;D

Verder met de thread...

Christian


Shadow

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 24 augustus 2003, 01:06:15
Ballonbeademing; ben zelf woonachtig in de regio Heerlen. Je weet wel die leuke stad met zijn drugstoeristen uit half Europa. Ik kan je garanderen dat ikzelf (en veel van mijn collega's bij het NRK) bepaalde personen niet zullen beademen met de mond-op-mond techniek; zelfs niet met een Kiss Of Life. De lokale ambu-teams geven ons meer dan 100% gelijk. En aangezien er vandaag een 15-jarig meisje gestorven is door XTC-gebruik in Heerlen (zij was kort opgevangen in een EHBO-post; geen NRK-post; en daarna afgevoerd naar het ziekenhuis) kun je wel stellen dat dit bij ons een actueel probleem is.

Wat betreft de moeilijkheidsgraad van het beademen met ballon. Heb het zelf ongeveer 10 jaar geleden aangeleerd gekregen bij het Belgishe Rode Kruis en had de techniek in minder dan 10 minuten in de vingers. Heb ook een paar keer de kans gehad om het in de praktijk uit te voeren toen ik als vrijwilliger op de ambulance reed (ter info; in Belgie moet je geen verpleegkundige zijn om op de ambu te rijden). Voor ik bij het NRK kwam heb ik een paar jaartjes in Londen gewoond waardoor ik niet de kans heb gekregen deze techniek te blijven oefenen. Toen ik echter de ballon in mijn handen gedrukt kreeg met de vraag wat is dit van een nieuwe vrijwilliger heb ik er eventjes een demonstratie mee gegeven. Ongelooflijk; na meerdere jaren het niet gedaan te hebben lukte het me van de eerste keer perfect te beademen. De ook aanwezige verpleegkundige/kaderinstructeur bevestigde dit. Volgens mijn ervaring is de handeling dus niet zo moeilijk. Of ik moet wel zeer handig zijn afgaand op de reacties in deze discussie. Natuurlijk kan de oorzaak ook zijn dat ik mijn hele jeugd altijd graag doktertje speelde  ;D  ;D  ;D

Wat betreft het gebruik van andere "gevordere" EHBO technieken is mijn mening en ervaring dezelfde als hierboven. Als je kijkt naar wat het Belgische Rode Kruis zijn vrijwilligers leert is er een levensgroot verschil; en ik denk dat jullie toch niet willen toegeven dat Belgen zoveel slimmer zijn  ;D  ;D  ;D
Heb een tijdje geleden mijn oud boek helper (= Nederlandse EHBO) aan onze kaderinstructeur gegeven; zijn reactie was kort: aanzienlijk meer leerstof op zowel theoretisch als op praktisch vlak. Daarbij komt nog dat iemand die verder wil gaan nog veel bijkomende cursussen kan/moet volgen.

Ciao,
Peter


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #64 Gepost op: 24 augustus 2003, 12:55:47
Een eeuwen oude wijsheid leert dat een weegschaal in balans moet zijn. Met jouw verhaal bevestig je dat nog eens.

Protectionisme is de slechtste manier om iets af te schermen voor anderen dan je eigen beroepsgenoten.
Vooral omdat elk argument uitgelegd wordt als protectionisme en juist het tegendeel uitlokt van wat je wilt bereiken.

Maar net zo min als je schakels van een ketting zonder meer kunt vervangen door schakels uit een ander type ketting, kun je stellen dat schakels uit een buitenlandse hulpverleningsketen zonder meer kunt gebruiken in de nederlandse situatie en dat ze dan ook nog veel beter zijn.

En dat nederlandse certificerende instanties hun zegen, of juist niet, willen geven, zegt ook nog niet alles.

Dat een auto probleemloos door de APK komt wil nog niet per definitie zeggen dat het een goede auto is.
Daarvoor zijn andere keuringsmethode voor nodig.

p.s.

Druif, daar heb ik dan ook verschrikkellijk lang over na moeten denken,


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 24 augustus 2003, 13:37:13
Ik vind een goed voorbeeld van toepassing van het door Peter gepropageerde binnen onze vereniging. Als wij bij een waterongeval komen is een patiënt meestal de eerste 15 minuten op onze hulp aangewezen. Als het voor het slachtoffer noodzakelijk is dat hij met zuurstof beademd zal moeten worden zullen wij moeten beademen, stabiliseren en vervoeren naar de deskundige hulp op de kant. Wij zijn eerst maar even begonnen met de training van Peter van het gewoon toedienen van zuurstof, de Ballon neademing komt later. Op het forum komt Peter een beetje vertegenwoordiger-achtig over, maar ik heb hem nu een beetje leren kennen, maar hij is ook een zeer gedreven hulpverlener die baanbrekend werk vericht en daardoor veel tegenstand ontmoet bij  "laten we alles bij het oude houden het ging toch altijd goed" hulpverleners. Wij leren nu met z'n allen (en wij zijn echt niet de allerslimsten  ;D) van Peter op een zeer gedegen, rustige manier het toedienen/beademen met behulp van zuurstof. Er kleven wel gevaren aan de toediening, maar dat heeft meer te maken met ontploffen (van zakjes aan mondkapjes bijvoorbeeld!!)  dan met de medische kanten. Nooit gedacht dat hygiene bijvoorbeeld zover doorgevoerd kon worden.
Ik ben niet zo bang meer voor de vernieuwingen die Peter voorstaat.

Henk


helm

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 24 augustus 2003, 15:26:07
Iemand enig idee wat de inspectie van volksgezondheid hiervan vind?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #67 Gepost op: 24 augustus 2003, 16:04:58
Jawel hoor, het is helemaal oké. Waar strijd je eigenlijk voor, wat is je probleem? Ik ben nu met de cursus bezig en ik zie, mits een en ander goed wprdt aangeleerd, geen nadelen alleen voordelen. Voor de patiënt dan.  
Steeds maar weer dezelfde tegenargumenten die dan werrlegd worden maar toch weer opnieuw aangevoerd...

ik heb het idee dat hier wat anders speelt als de bezorgdheid voor de patiënt...


Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #68 Gepost op: 24 augustus 2003, 16:22:19
Iemand enig idee wat de inspectie van volksgezondheid hiervan vind?

Beste Rene,

Ik stel voor dat je ze het gaat vragen. Heb ik namelijk ook gedaan.. Mits een adequate opleiding is er geen probleem.  Bij mijn weten zijn de DAN O2 trainingen nog steeds de enige die wereldwijd door alle betrokken instanties wordt erkend op het gebied van lekenhulpverlening. De inspectie zal geen trainingen erkennen.  Ik wou dat ze dat 3 jaar geleden al gedaan hadden. De lesmateriaal en de instructeurs staan onder een kwaliteitssysteem, waarvan bij voorbeeld het Oranje Kruis en het NRR nog veel van kunnen leren.

Nogmaals lees de DAN Europe site www.daneurope.org.
Bel eens met het Duikmedisch centrum of lees de aanbevelingen eens van het congress on drowning van vorig jaar..


jeroen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #69 Gepost op: 24 augustus 2003, 19:51:11
Ik wordt schijtziek van dat hele DAN gebeuren. Sorry voor mijn taalgebruik, maar ik weet niet hoe ik mijn gevolens anders moet verwoorden!

Masker ballon beademing dient niet door leken te gebeuren. Zoals al eerder gezegd het is een van de moeielijkste medische handelingen die er bestaan.

Onlangs werd op de IC van een perifeer ziekenhuis een ACLS training/oefening gehouden onder alle verpleegkundigen waarbij de gemiddelde werkervaring de 10 jaren overschreed.
Het onderdeel masker ballon beademing werd door iederenn, een enkele uitzondering daargelaten, negatief gescoord. Verkeerde frequentie, maaginsuflatie, te weinig volume, teveel volume etc. etc.

Na deze training werd nogmaals bevestigd dat masker ballon beademing een moeilijkste en gevaarlijke handelingen is en er werd derhalve gepleit voor vroegtijdige intubatie !!

Deze verpleegkundigen voeren per jaar ongeveer 20 reanimaties per persoon uit daar ze deel uit maken van een reanimatie team.
de uitslag was dus schokkend er is direct gestart met een intensief trainingsprogramma.

conclusie: als het al extreem moeilijk blijkt voor een ervaren IC verpleegkundige om een adequate masker ballon beademing uit te voeren is het voor een leek welhaast onmogelijk!
Niet aan beginnen dus.
Jammer voor PeterA. Geen centjes aan te verdienen.

Nb. Voordat iemand denkt dat alle reanimanten in het genoemde ziekenhis overlijden, dat is dus niet zo.
Bij iedere reanimatie wordt ook de afdeling anaesthesiologie gewaarschuwd die de patient meestal binnen 3 minuten heeft geintubeerd. De anaesthesioloog neemt in eider geval de ventilatie voor zijn rekening zodat die gewaarborgd is.