Ik kan me enigzins voorstellen dat reddingsbrigades, huisartsenposten e.d. zuurstof gaan gebruiken in zoals beademingsmasker met positieve drukbeademing met 100% O2 (zuurstof wordt onder druk vanuit de O2fles trachea van patient ingeperst dmv masker dat hulpverlener op patient plaatst).
Maar ballonbeademing door leken , zoals al uitvoerig in deze thread beschreven, gaat me echt te ver.
Ik vraag me een paar dingen af.......
Hoe kunnen instructeurs zonder ''hands on''- ervaring bij acute (reanimatie)patienten ( dus: Advanced Cardiac Life Support, ballonbeademing bij comateuze patienten, geintubeerde patienten etc etc ) anderen instrueren hoe een patient beademd moet worden met ballon en zuurstof.??
Hoe kan je als eerste hulpverlener zonder kennis van en zonder beschikking over beademings-bewakingsapparatuur, de kwaliteit van ballonbeademing voldoende waarborgen?? Ze hebben immers geen kennis omtrent beademingsproblematiek, geen Spo2-meter, geen ervaring met acute beademingspatienten etc etc...
Een examen ''ballon-beademing'' behalen op een ALS-oefenpop is een ding, er daadwerkelijk in een stress-situatie een beademings/reanimatie-patient adequaat en kwalitatief goed beademen met ballon, is een ander ding. Er zijn al genoeg speeltjes op de markt gekomen, het wordt wel dringen wie wat mag uitvoeren onder al die eerste hulpverleners.
Ik ben al blij als er gemasseerd en mond-op-mond beademing wordt uitgevoerd bij reanimatie behoeftige patienten. Zolang dat niet redelijk vaak het geval is lijkt me een stapje hoger op naar meer materialen wat te hoog gegrepen. ''First things first''en ''do no further harm'' zou ik zeggen....
De grens ligt wat mij betreft bij ballon beademing, te complex om in een 5 uur durende cursus aangeleerd te krijgen. Laat staan ''aan te willen leren'' Mij valt op dat een behoorlijk aantal ehbo-ers/eerste hulpverleners en hoe men zich ook genoemd wil zien, wel heel erg graag de kunstjes wil gaan uitvoeren die door de ambulanceverpleegkundige worden verricht.
Als eerste hulp verlener moet je voor jezelf ook nagaan tot hoever je kunt gaan zonder specifieke medische/verpleegkundige opleiding EN ervaring.
Wat mij betreft ligt de grens tussen de positieve zuurstof masker beademing en de ballon beademing, positieve zuurstofdruk is OKE, de rest is te complex en te risicovol.
Daarnaast valt me op dat velen met de BIG-wet in de hand maar blijven verkondigen dat de BIG-wet ''het niet verbiedt.....'' En dat de BIG-wet alleen geldt voor de daarin genoemde personen en anderen dus boven die wet staan. Dan heb je dus niet de geest van de wet = de bedoeling van de wet, begrepen.
De wet is bedoeld om voor de daarin genoemde beroepsbeoefenaren zaken te legaliseren en te verduidelijken. Als de eerste hulpverleners er nu eens vanuit gingen dat, alhoewel ze niet onder de BIG-wet vallen, ze door die wet kunnen begrijpen welke handelingen risicovol zijn en daarom alleen door die personen mogen worden verricht. Aansprakelijkheid kan je niet wegwuiven met een 5 uur durende ballonbeademingscursus.
Schoenmaker hou je bij je leest en weet je grenzen lijkt mij een makkelijke stelregel.
groeten Joffry.