BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80867 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #90 Gepost op: 26 augustus 2003, 22:05:38
Ik kan me enigzins voorstellen dat reddingsbrigades, huisartsenposten e.d. zuurstof gaan gebruiken in zoals beademingsmasker met positieve drukbeademing met 100% O2 (zuurstof wordt onder druk vanuit de O2fles trachea van patient ingeperst dmv masker dat hulpverlener op patient plaatst).

Maar ballonbeademing door leken , zoals al uitvoerig in deze thread beschreven, gaat me echt te ver.

Ik vraag me een paar dingen af.......

Hoe kunnen instructeurs zonder ''hands on''- ervaring bij acute (reanimatie)patienten ( dus:  Advanced Cardiac Life Support, ballonbeademing bij comateuze patienten, geintubeerde patienten etc etc ) anderen instrueren hoe een patient beademd moet worden met ballon en zuurstof.??

Hoe kan je als eerste hulpverlener zonder kennis van  en zonder beschikking over beademings-bewakingsapparatuur, de kwaliteit van ballonbeademing voldoende waarborgen??  Ze hebben immers geen kennis omtrent beademingsproblematiek, geen Spo2-meter, geen ervaring met acute beademingspatienten etc etc...

Een examen ''ballon-beademing'' behalen op een ALS-oefenpop is een ding, er daadwerkelijk in een stress-situatie een beademings/reanimatie-patient adequaat en kwalitatief goed beademen met ballon, is een ander ding. Er zijn al genoeg speeltjes op de markt gekomen, het wordt wel dringen wie wat mag uitvoeren onder al die eerste hulpverleners.

Ik ben al blij als er gemasseerd en mond-op-mond beademing wordt uitgevoerd bij reanimatie behoeftige patienten. Zolang dat niet redelijk vaak het geval is lijkt me een stapje hoger op naar meer materialen wat te hoog gegrepen. ''First things first''en ''do no further harm'' zou ik zeggen....

De grens ligt wat mij betreft bij ballon beademing, te complex om in een 5 uur durende cursus aangeleerd te krijgen. Laat staan ''aan te willen leren'' Mij valt op dat een behoorlijk aantal ehbo-ers/eerste hulpverleners en hoe men zich ook genoemd wil zien, wel heel erg graag de kunstjes wil gaan uitvoeren die door de ambulanceverpleegkundige worden verricht.

Als eerste hulp verlener moet je voor jezelf ook nagaan tot hoever je kunt gaan zonder specifieke medische/verpleegkundige opleiding EN ervaring.

Wat mij betreft ligt de grens tussen de positieve zuurstof masker beademing en de ballon beademing, positieve zuurstofdruk is OKE, de rest is te complex en te risicovol.

Daarnaast valt me op dat velen met de BIG-wet in de hand maar blijven verkondigen dat de BIG-wet ''het niet verbiedt.....'' En dat de BIG-wet alleen geldt voor de daarin genoemde personen en anderen dus boven die wet staan. Dan heb je dus niet de geest van de wet = de bedoeling van de wet, begrepen.
De wet is bedoeld om voor de daarin genoemde beroepsbeoefenaren zaken te legaliseren en te verduidelijken. Als de eerste hulpverleners er nu eens vanuit gingen dat, alhoewel ze niet onder de BIG-wet vallen, ze door die wet kunnen begrijpen welke handelingen risicovol zijn en daarom alleen door die personen mogen worden verricht. Aansprakelijkheid kan je niet wegwuiven met een 5 uur durende ballonbeademingscursus.
Schoenmaker hou je bij je leest en weet je grenzen lijkt mij een makkelijke stelregel.

groeten Joffry.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Shadow

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 26 augustus 2003, 23:14:10
Joffry,

Eventjes voor de duidelijkheid. Als je begint te werken met zuurstof is een zuurstof-saturatiemeter gewoon onmisbaar. Dit is vanaf de eerste les die ik kreeg bij het Belgische Rode Kruis erin geklopt. Er zijn tegenwoordig hele compacte en goede saturatiemeters op de markt die geen fortuinen kosten. Deze zouden dan ook verplicht moeten aanwezig zijn in zuurstofkoffers.

Dat instructeurs die ballon-beademingslessen willen geven hier bewezen ervaring in moeten hebben staat gewoon buiten discussie. Een AED-cursus kun je nog geven zonder met een echte defibrilator gewerkt te hebben omdat het een vrij simpel protocol is waar eigenlijk geen gekke dingen kunnen gebeuren. Je moet inderdaad een paar keer beademd hebben in een volledig gekkenhuis om te weten hoe moeilijk en stressvol het is. (ik heb dit enkele keren mogen meemaken in het Belgische Rode Kruis jaren geleden en weet maar al te goed dat het niet eenvoudig is de eerste paar keer.)

De ILS cursus die wij in onze afdeling willen ontwikkelen zal ballon-beademing bevatten; het is echter reeds uitgebreid besproken dat dit vanaf les 1 aangeleerd zal worden en dit bijna iedere les herhaald zal worden bij iedere oefening om er gewoon een automatisme van te maken. Alsook zal er minstens eenmaal per maand een herhalingsles zijn voor de ILS-hulpverleners. Mis je er een of twee; dan is het einde ILS-bevoegdheid en je krijgt ze pas terug als je bewijst de skill (en alle andere natuurlijk) goed in de vingers te hebben. Wij beseffen ook zeer goed dat niet iedereen binnen onze afdeling dit zal kunnen leren; daarom zal er een vrij streng ingangsexamen komen. Geen goede BLS-vaardigheden; dan is het antwoord neen; punt.

Met Peter Adema zijn opmerking: doder dan dood kan niet ben ik het grotendeels eens; je moet inderdaad de hulpverleners geen extra angsten aanpraten; en dit vooral niet bij beginnende personen die soms het bos nog niet door de bomen zien. Hulpverleners die al een beetje ervaring hebben kun je natuurlijk extra informatie geven op een correcte, niet paniekzaaiende,  manier. Dat er bepaalde handelingen zijn die betere resultaten kunnen halen is duidelijk maar het is wel belangrijk te beseffen dat sommige van deze technieken aardig wat initiele training en herhalingstrainingen nodig hebben. Deze technieken zijn dus niet geschikt voor de mensen die een passievere rol spelen binnen de leken-hulpverlening.

Ciao,
Peter


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #92 Gepost op: 27 augustus 2003, 00:08:05
Wat mij betreft is denk ik alles nu wel gezegd en vallen we gewoon in herhaling.

sluiten deze topic dus!!!!

Mzzl, druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #93 Gepost op: 27 augustus 2003, 00:15:22
Oké, bij deze is deze enerverende thread gesloten!

Christian



Op verzoek van Peter Adema wordt deze thread weer geopend, omdat nog niet alles is gezegd.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #94 Gepost op: 27 augustus 2003, 11:48:36
Dank je wel Christiaan,

Als de skill ballon beademing afbreekt tot z'n essentie en alleen dat overhoud wat voor eerste hulpverleners die aanvullend getraind zijn.
Dan komt dat er op neer.
  • Dat we in plaats van lucht, zuurstof in blazen.
  • Dat we veel minder volume zuurstof, dan dat we dan het volume lucht in blazen.
  • Dat 1 persoon zocht voor een goede vrije luchtweg en een goede seal op het masker.
  • Dat de andere redder de de CPR verzorgt dus Borstcompressies en in de ballon knijpt terwijl met z'n andere hand de volume controlleerd.
Verder is handig te weten, dat je dit dus moet vergelijken met mond op mond beademing zoals iedereen eerste hulpverlener  dat doet.. Alleen breng je nu 100% zuurstof naar binnen.

Zijn er in dit soort situaties contra-indicaties voor zuurstof : Neen,
Moet je andere vaardigheden kennen, neen, daarvoor zijn de proffesionals.

Zijn ILS vaardigheden en geen ALS vaardigheden. Maar ik heb bijvoorbeeld een klant met een labatorium met zeer gevaarlijke stoffen. het Lab werkt zelf al met gaspakken etc.. Bij een incident moet je daar een slachtoffer in een veilige ruimte brengen en daar gaan beademen (maar geen mond op mond beademing, want dan gaan de redders er naast liggen.)
Zoals ik al in een andere discussie hebt aangegeven. eerste hulpverleners zijn geen eenheidsworst. Deze skill leer je dus aan bepaalde doelgroepen eerste hulpverleners..


Jeroen28

  • Gast
Reactie #95 Gepost op: 27 augustus 2003, 15:46:15
Sluiten Christiaan.

Deze man moet en zal zijn gelijk krijgen en staat absoluut niet open voor de mening van anderen en daar baal ik ontzettend van.
Diverse mensen willen de thread sluiten en jij opent hem toch weer voor deze man. Niet goed


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #96 Gepost op: 27 augustus 2003, 16:51:18
ik heb nog geen nieuwe argumenten gehoord van Peter. Wat mij betreft kan deze tread dan ook voor de tweede keer gesloten worden.
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #97 Gepost op: 27 augustus 2003, 20:39:10
Ik begrijp niet helemaal dat een onderwerp gesloten moet worden omdat iemand niet precies zegt wat de anderen willen horen. Als we allemaal hetzelfde hier gaan verkondigen en elke keer dat iemand daar van afwijkt met het slotje zwaait zodat alle neuzen weer de zelfde kant op staan zal er weinig inovatie plaats vinden en zal het forum er niet boeiender op worden met al die mensen die het met elkaar eens zijn.
Ik denk dat, als je het feitelijk niet met elkaar eens bent je de proef op de som moet nemen om te testen wiens theorie klopt in de praktijk. De een zegt dit, de ander zegt dat, laten we er een weddenschap tegen aan gooien.
Wat mij alleen opvalt is dat U allen het nergens over eens zijn, zijn we het daar over eens?

Laten we eens kijken over welke stelling we het wel eens kunnen worden.

1)  iedereen kan eerste hulp leren, en dan niet alleen bellen, maar ook kunstjes zoals Peter dat noemt, Koelen bij brandwonden, beentjes omhoog leggen bij bloedverlies enz enz. Correct een enkelverband aanleggen vind ik wat minder belangrijk, ik bedoel echt éérste hulp.

Laat een zien...

Henk


Robert

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 27 augustus 2003, 22:00:07
Wat wij Peter al zeer geruime tijd duidelijk proberen te maken is het feit dat de wijze waarop hij met het allergrootste gemak praat over ballon beademing niet strookt met de opvattingen van de professionals in en buiten de kliniek. Onverlet Peter zijn goede intenties maar hij irriteert door het verwijzen naar de internationale geaccrediteerde opleidingscentra en cursussen. Hierdoor wordt ten onrechte het beeld gecreerd dat onder het mom van baadt het niet dan......
Welnu wij zijn in Nederland gewend aan evidence based medicine en dat wordt duidelijk gemist.
Het lijkt mij ook zinning om de discussie niet verder te voeren daar er anders teveel op de man wordt gespeeld. Ikzelf trek de goede bedoelingen van Peter niet in twijfel maar ik twijfel niet aan mijn conclusie dat het aanleren van deze skills aan een breed EHBO publiek geen goede zaak is, hier past weer een al oud gezegde " schoenmaker blijft bij uw leest".


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #99 Gepost op: 28 augustus 2003, 03:04:44
wat mij betreft sluiten die handel,het kan toch niet zo zijn  dat 1 persoon ff bepaald of er een onderwep open blijft ten einde willens en wetens de andere het een en ander door de strot te duwen.Sluiten Cristian >:(