BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 80919 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #370 Gepost op: 10 januari 2016, 16:12:20
Citaat van: jelte link=msg=1398744 date=1452431383
Maar als een Belgische ambulancier hierin gewoon goed opgeleid wordt op de juiste manier en ook geoeffend wordt op mensen in een ziekenhuis onder toezicht waarom zou hij die handeling dan niet mogen doen.
Het is een handeling die je aan deze mensen juist wel kunt leren ook al zijn het leken.
Het is niet een echt moeilijke handeling volgens mij en is de meeste leken wel aan te leren als je de goede weg volgt. Helaas kan niet iedere leek het laatste traject doen om op echte patiënten te oefenen maar juist de ambulancier wel en omdat hij dit vaker tegen zal komen zal hij ook geoefend blijven en niet na een paar maanden denken hoe eas het ook al weer.

Alles is aan te leren, Jelte. Helaas, na verloop van tijd, zakt de noodzakelijke kennis en ervaring wel weer weg. Althans, als je de handeling niet dagelijks doet. Het probleem is dat het heel lastig blijkt te zijn om de kennis weer op te vijzelen d.m.v. van praktijkstages anesthesie. De ambulancezorg in Belgie doet ook veel minder aan scholing en toetsing waardoor de kwaliteit helemaal niet meer wordt gewaarborgd. Ik ben bevriend met een ambulancier en hij komt één keer per jaar hier een dagje meelopen. Ik stel mij altijd bescheiden op maar zijn woorden, letterlijk: "Belgie is lichtjaren verwijderd van hetzelfde kwaliteitsniveau als Nederland".

Dat zegt mij al genoeg..

Ik moet eerlijk toegeven dat het ook geldt voor een deel hier. Voorheen deden we jaarlijks een verplichte anesthesiestage om juist dat soort handelingen onder toezicht van een anesthesioloog uit te voeren. Dat is nu losgelaten omdat wij zowel intern- als op landelijk niveau getoetst worden op poppen. Ik vind het persoonlijk wel jammer.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #371 Gepost op: 10 januari 2016, 16:13:44
Citaat van: CM link=msg=1398789 date=1452438259
Ik ben bevriend met een Belgische ambulancier. Hij heeft mij laten weten dat de ambulanciers te laag in de pikorde staan om op echte patienten te mogen oefenen in het ziekenhuis.

Ik kan daar van alles van vinden (en dat doe ik ook  ;) ) maar dat is is de realiteit.

In 10 jaar tijd is er weinig veranderd. In 2004 kreeg ik 20 minuten training in masker-ballonbeademing...Toen ik aangaf liever mond-op-mond te doen of pocketmask werd ik zeer raar aangekeken: Amai, gekke Hollander ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #372 Gepost op: 10 januari 2016, 16:36:05
Citaat van: jelte link=msg=1398744 date=1452431383

Maar als een Belgische ambulancier hierin gewoon goed opgeleid wordt op de juiste manier en ook geoeffend wordt op mensen in een ziekenhuis onder toezicht waarom zou hij die handeling dan niet mogen doen.

Het is een handeling die je aan deze mensen juist wel kunt leren ook al zijn het leken.
Het is niet een echt moeilijke handeling volgens mij en is de meeste leken wel aan te leren als je de goede weg volgt. Helaas kan niet iedere leek het laatste traject doen om op echte patiënten te oefenen maar juist de ambulancier wel en omdat hij dit vaker tegen zal komen zal hij ook geoefend blijven en niet na een paar maanden denken hoe eas het ook al weer.


En dit is een cruciale denkfout.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #373 Gepost op: 10 januari 2016, 17:54:34
Ik roep iedereen op om naar het filmpje te kijken en te bepalen waar je zelf denkt te zitten in het cyclus (aangaande masker ballon beademing, uiteraard):

! No longer available
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #374 Gepost op: 10 januari 2016, 18:09:34
Citaat van: jelte link=msg=1398744 date=1452431383

Het is een handeling die je aan deze mensen juist wel kunt leren ook al zijn het leken. Het is niet een echt moeilijke handeling volgens mij en is de meeste leken wel aan te leren als je de goede weg volgt.


Trouwens enig idee wat het fysiologische verschil is tussen een zelfstandige ademhaling en kunstmatige beademing (beademen)?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #375 Gepost op: 10 januari 2016, 18:25:44
Citaat van: CM link=msg=1398792 date=1452438740
Ik moet eerlijk toegeven dat het ook geldt voor een deel hier. Voorheen deden we jaarlijks een verplichte anesthesiestage om juist dat soort handelingen onder toezicht van een anesthesioloog uit te voeren. Dat is nu losgelaten omdat wij zowel intern- als op landelijk niveau getoetst worden op poppen. Ik vind het persoonlijk wel jammer.

Wie toets jullie dan intern of landelijk? De SOA-arts/MMA of een andere ambulanceverpleegkundige (ondersteuner-MMA)?


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #376 Gepost op: 10 januari 2016, 18:35:16
Citaat van: oma link=msg=1398830 date=1452446744
Wie toets jullie dan intern of landelijk? De SOA-arts/MMA of een andere ambulanceverpleegkundige (ondersteuner-MMA)?
Het laatste.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #377 Gepost op: 10 januari 2016, 18:39:09
Het laatste.
Hoho, het laatste namens de eerste:D
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #378 Gepost op: 10 januari 2016, 18:44:09
Citaat van: CM link=msg=1398836 date=1452447549
Hoho, het laatste namens de eerste:D
I stand corrected. Het voorlaatste namens de laatste namens de eerste. Dat is de correcte structuur.


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #379 Gepost op: 10 januari 2016, 19:30:17
Dus de kwaliteit is ook daar niet gewaarborgd?   ;)


Btw CM, het hangt een beetje van ziekenhuis tot ziekenhuis af (niet alle ambulances vertrekken uit een ziekenhuis), of ze al dan niet mogen "oefenen" in reële situaties.