Maar als een Belgische ambulancier hierin gewoon goed opgeleid wordt op de juiste manier en ook geoeffend wordt op mensen in een ziekenhuis onder toezicht waarom zou hij die handeling dan niet mogen doen.
Het is een handeling die je aan deze mensen juist wel kunt leren ook al zijn het leken.
Het is niet een echt moeilijke handeling volgens mij en is de meeste leken wel aan te leren als je de goede weg volgt. Helaas kan niet iedere leek het laatste traject doen om op echte patiënten te oefenen maar juist de ambulancier wel en omdat hij dit vaker tegen zal komen zal hij ook geoefend blijven en niet na een paar maanden denken hoe eas het ook al weer.
Alles is aan te leren, Jelte. Helaas, na verloop van tijd, zakt de noodzakelijke kennis en ervaring wel weer weg. Althans, als je de handeling niet dagelijks doet. Het probleem is dat het heel lastig blijkt te zijn om de kennis weer op te vijzelen d.m.v. van praktijkstages anesthesie. De ambulancezorg in Belgie doet ook veel minder aan scholing en toetsing waardoor de kwaliteit helemaal niet meer wordt gewaarborgd. Ik ben bevriend met een ambulancier en hij komt één keer per jaar hier een dagje meelopen. Ik stel mij altijd bescheiden op maar zijn woorden, letterlijk: "Belgie is lichtjaren verwijderd van hetzelfde kwaliteitsniveau als Nederland".
Dat zegt mij al genoeg..
Ik moet eerlijk toegeven dat het ook geldt voor een deel hier. Voorheen deden we jaarlijks een verplichte anesthesiestage om juist dat soort handelingen onder toezicht van een anesthesioloog uit te voeren. Dat is nu losgelaten omdat wij zowel intern- als op landelijk niveau getoetst worden op poppen. Ik vind het persoonlijk wel jammer.