Politie surveillance met de lange lat?

Auteur Topic: Politie surveillance met de lange lat?  (gelezen 8655 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2007, 23:50:51
Je kent de situatie niet waarbij de foto's zijn gemaakt.

Toevallig wel :)

Die van MediaTv, daar staat het erbij (man neergestoken)
Die andere foto (van die twee agenten) heb ik zelf gemaakt ;)

Niet specifiek, maar hoogst waarschijnlijk werken deze dienders ook bij de ME en dus zijn zij bevoegd om deze wapenstok te gebruiken.
De gemiddelde diender is niet afgetoest en getraind in het gebruik van de lange lat ;)

Vandaar dat het mij extra opviel, want de persoon in kwestie op de foto van MediaTv is aspirant, kan dus nooit noodhulp zijn. Lijkt me ook sterk dat een aspirant is afgelest in gebruik van lange wapenstok, maar dat zou nog kunnen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Forumspookje

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2007, 23:52:55
want de persoon in kwestie op de foto van MediaTv is aspirant, kan dus nooit noodhulp zijn.

Ohnee?  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2007, 23:55:22
Ohnee?  ;)

In Rijnmond moet je dacht ik minimaal agent zijn om op de DHV (directe hulpverlening) te mogen. Maar dat zal dan regionaal wel weer verschillen (of ik heb het gewoon mis ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2007, 01:11:32
Nou eventjes wat verduidelijke. Voor dat je bevoegd bent om de lange wapenstok te gebruiken moet je een training  van een halve dag hebben gevolgd. Hierna is de jaarlijkse IBT toets voldoende om bevoegd te blijven voor de lange wapenstok.
De lange wapenstok is dus niet specifiek ME gerelateerd.

Lange wapenstok mag in bepaalde gebieden in amsterdam ten aller tijden gedragen worden. Dit omdat dit speciale noodgebieden zijn die door de burgermeester zijn aangewezen. Hier zijn politie mensen altijd bevoegd om een lange lat te dragen. Dit naar aanleiding van een incident uit 1986 waar een hoofdagent werdt doodgestoken door een junk met een mes.
Het idee van de lat was om dit soort types verder van je af te houden.

In andere gebieden mag in princiepe geen gebruik worden gemaakt van de lange wapenstok mits de korpsleiding cq burgermeester toesteming geeft.

En nog iets over aspiranten en noodhulp. De laatse kwartiereln van de opleidingen voor niveau 3/4/5 bestaat uit noodhulp. Dus ja dan kan je ook een aspirant tegen komen op de noodhulp.

Lees het bewapeningsregelement politie, de ambsinscructie en de politiewet er maar eens op na.


mvg
Mike


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2007, 15:56:21
Lange wapenstok mag in bepaalde gebieden in amsterdam ten aller tijden gedragen worden. Dit omdat dit speciale noodgebieden zijn die door de burgermeester zijn aangewezen. Hier zijn politie mensen altijd bevoegd om een lange lat te dragen. Dit naar aanleiding van een incident uit 1986 waar een hoofdagent werdt doodgestoken door een junk met een mes.
Het idee van de lat was om dit soort types verder van je af te houden.

Mike volgens mij liep men ten tijde van het incident met Peter L op de Zeedijk ook al met een lange wapenstok. Maar de invoer van het dragen evan kwam van, de destijds ME-chef, Ad"Latje"S. Nu distriktschef D-3.


Brigosaurus

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2007, 00:26:21
De lange wapenstok maakt sinds enige jaren deel uit van de uitrusting van de voertuigen waarmee de meldingen in RRR worden gereden. Dat houdt ook direct in dat iedere collega die tot de potentiele bemanning van zo een surveillanceeenheid behoort wordt afgelest in het gebruik van die lange wapenstok en die vaardigheden ook worden onderhouden. De lange wapenstok wordt bij voorkeur gebruikt wanneer als groep wordt opgetreden bij grotere ongeregeldheden onder leiding van een meerdere. Het staat iedere diender ook vrij de lange wapenstok naar eigen inzicht te hanteren. Ik moet zeggen dat ik er al veel plezier van gehad heb. Het is immers algemeen bekend dat de korte wapenstok een maatje te klein (of een kilootje te licht) is om effectief te zijn.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2007, 15:42:49
In het weekend heb je in het centrum van Rotterdam het zogeheten HORECAteam gemiddeld 6 á 8 groepen van 2 personen.

Deze lopen in koppels van minimaal 2 in het gehele uitgaansgebied en lopen haast standaard met de Lange Lat.

Tevens is er altijd 1 koppel bereden brigade ( Papa's ) bij.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


snoeike

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #17 Gepost op: 25 maart 2007, 22:50:23
Aspiranten van Rotterdam Rijnmond lopen meerdere stages DHV (noodhulp), dus niet alleen aan het einde van de opleiding. Ik moet nog bijna twee jaar en ik ga binnenkort toch echt de noodhulp op.

In de DHV bussen van Rotterdam Rijnmond zit standaard de lange wapenstok op, mensen die DHV rijden zijn hiervoor afgetoetst, wat overigens wettelijk is geregeld.

Aanstaande vrijdag heb ik mijn aftoetsmoment voor de lange wapenstok, anders mag ik de DHV niet op.

Ik ben overigens adspirant niveau 4.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2007, 23:16:06
Aspiranten van Rotterdam Rijnmond lopen meerdere stages DHV (noodhulp), dus niet alleen aan het einde van de opleiding. Ik moet nog bijna twee jaar en ik ga binnenkort toch echt de noodhulp op.

In de DHV bussen van Rotterdam Rijnmond zit standaard de lange wapenstok op, mensen die DHV rijden zijn hiervoor afgetoetst, wat overigens wettelijk is geregeld.

Aanstaande vrijdag heb ik mijn aftoetsmoment voor de lange wapenstok, anders mag ik de DHV niet op.

Ik ben overigens adspirant niveau 4.


Bedankt voor het verhelderende antwoord!

Veel succes vrijdag ;)

Wat wordt je eigenlijk aangeleerd m.b.t. de wapenstok; wat moet je kunnen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


snoeike

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2007, 16:58:56
Ik laat morgen wel weten wat voor toets er is voor de lange wapenstok, als ik binnenkort meer tijd heb, zal ik andere toetsen ook wel uitleggen. Ik zit momenteel alleen in een verbouwing.