Kennis EHBO verplicht op scholen

Auteur Topic: Kennis EHBO verplicht op scholen  (gelezen 12879 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2007, 00:36:52
Palmpie ik ben het totaal met je eens,
breng de jeugd (onze toekomst) de basis bij.

Voorbeeld, wat doe ik met een man die klem zat tussen een laadklep en een heftruk nadat de heftruk verwijderd was en de man ter aarde storte.

antwoord is liggen laten

actie collegas was op een stoel zetten,
toen hij hier weer van af gleed werdt er eens gedacht aan het inschakelen van een hulpverlener.

SNAPPEN JULLIE NU HET NUT VAN ZO JONG MOGELIJK BEGINNEN MET VOORLICHTING????????


martin vermeer

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2007, 02:48:16
Ik denk wel dat het goed zou zijn als EHBO standaard op scholen wordt aangeboden, aan alle leerlingen en docenten. Misschien ontstaat hierdoor weer een stukje respect voor de prof. HV-er, het respect is op dit moment een beetje zoek, volgens mij. ;)

Ten tweede is het natuurlijk een goede zaak dat het nut van ehbo wordt gezien. Het is niet normaal dat je op straat geholpen wordt, door het aanbieden van een cursus kan dit geïntegreerd worden in de maatschappij.

Verder geeft het natuurlijk een heerlijk gevoel om een slachtoffer erdoor te mogen helpen. Vaak is er ook een stukje angst, mensen zouden als het ware over de drempel gezet moeten worden.

Mijn persoonlijke mening is: Als jij zelf het so bent, wordt je ook graag geholpen. Het volgen van EHBO, om zo ook een stukje hulp te kunnen verlenen is toch het minst wat je voor de medemens kan doen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2007, 08:42:14
@ Delta.
Je moet geen complete ehbo-cursus geven, maar enkele basisprincipes.
De 5 punten van ehbo kan iedereen leren..
Verder een aantal vaardigheden en dan denk ik met name aan wonden en breuken/kneuzingen.
Daar krijgt iedereen vroeg of laat in zijn leven mee te maken.
Dat zijn dingen die je gedurende de middelbare school jaarlijks kunt herhalen.
Je moet het echter vooral géén EHBO noemen. Want dan denken ze dat ze ehbo-ers zijn.  ;)

Wat iemand er van onthoudt is inderdaad de vraag. Je wordt er niet slechter van en het is handig als er nog iets is blijven hangen.
Tenslotte kan het een goede opstap zijn naar een volwaardige EHV-cursus.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2007, 09:02:51
RAdeR, dat gebeurt op dit moment op de meeste scholen al: bij het vak verzorging (2e klas) komt die 'basis' voorbij. Het duurt 1 les en is vooral 'lollig doen met verband', het stelt dus niets voor...
Arts  www.alphalog.nl


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2007, 09:04:06
Palmpie ik ben het totaal met je eens,
breng de jeugd (onze toekomst) de basis bij.

Voorbeeld, wat doe ik met een man die klem zat tussen een laadklep en een heftruk nadat de heftruk verwijderd was en de man ter aarde storte.

antwoord is liggen laten

actie collegas was op een stoel zetten,
toen hij hier weer van af gleed werdt er eens gedacht aan het inschakelen van een hulpverlener.

SNAPPEN JULLIE NU HET NUT VAN ZO JONG MOGELIJK BEGINNEN MET VOORLICHTING????????

Hier hebben we BHV-ers voor, geen scholieren. Mensen die tegen die tijd weer moeten bedenken wat ze op de middelbare ook alweer eens gehoord hebben, zijn dat allang weer vergeten.
Arts  www.alphalog.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #15 Gepost op: 9 januari 2007, 09:29:31
RAdeR, dat gebeurt op dit moment op de meeste scholen al: bij het vak verzorging (2e klas) komt die 'basis' voorbij. Het duurt 1 les en is vooral 'lollig doen met verband', het stelt dus niets voor...

Juist daarom stelde Palmpie voor om daar wat aan te doen. ;)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 9 januari 2007, 14:47:04
Bijna alle basisscholen doen hier jeugd-EHBO-A, waarom dan niet het logische vervolg jeugd-EHBO-B in de basis van het hoger onderwijs. Via bijv. jeugd Rode Kruis en reddingsbrigade kan men dan zelf gemakkelijk de weg verder volgen.

Kees  8)


SwimmY

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 9 januari 2007, 15:51:34
Ik zit nu in 3 havo van een sportklas. In die sportklas krijgen we dit jaar EHBO, is ons verteld ( ik vraag me alleen af of dit echt gaat gebeuren mja). Maar niet helemaal EHBO, allen het herkennen van een blessure, bijvoorbeeld als iemand zijn been heeft gebroken. Dit om de blessure van iemand als het nodig is te kunnen doorgeven aan de allarmcentrale.
Als je op VMBO zit bij ons op school kun je kiezen voor SDV (sport, dienstverlening en veiligheid) Daar krijgen ze volgens mij ook best veel EHBO en zo. Dus op sommige scholen is het al een beetje, en ik denk met name de scholen die sportklassen hebben en waarbij de LO2 kunt kiezen als keuzevak ( hierbij doe je examen in gym en kun je naar de ALO of inmiddels alweet sportHogenschool)..als is dat LO2 al van naam veranderd maar ik weet die naam niet meer.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 9 januari 2007, 19:48:03
Een eventueel keuzevak is hartstikke leuk, maar de redenatie van de leerling in deze steeds individualistische wordende maatschappij is "what's in it for me?" EHBO? Leuk, maar wat heb ik eraan? Heb je daarmee voordelen bij een loting voor een studie? Voordelen bij een sollicitatie? Denk het niet, de scholier heeft er in zijn of haar ogen niks aan en het kost alleen maar tijd.

Ik zeg niet dat alle scholieren zo denken en het in natuurlijk ook sterk gegeneraliseerd, maar ik zag op de middelbare school steeds meer dat idee ontstaan van: wat heb ik eraan? Niks?, laat dan maar zitten.

Persoonlijk vind ik zo'n keuzevak een heel goed idee. Noem het dan bijvoorbeeld veiligheid, waar niet alleen EHBO wordt gegeven, maar bijv. ook brandveiligheid. Bewustmaking is denk ik heel belangrijk. Zo rond de jaarwisseling nog maar eens de gevaren van vuurwerk benadrukken, met ijs op de sloten de gevaren van onderkoeling, verdrinking, enz. Als je het aantrekklijk maakt met veel uitstappen naar de praktijk (ambu uitnodigen, brandweer uitnodigen, figurant bij rampenoefening, enz.). Nodig een spreker uit van het veiligheidswerkveld, leert men gelijk het principe van gastcolleges. Volgens mij kan je dan best veel bereiken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2007, 00:35:02
Laat staan om een ongemotiveerde jongere op te zadelen met kennis die hem emotioneel dwingt om te reanimeren...

Daar staat tegenover dat jij voor de optie kiest, dat de jongere niets kan doen omdat hij nooit geleerd heeft iets te doen.

Mijn insteek is niet dat ik hem wil opzadelen met emotionele dwang voor het geval dat, maar ik wil hem handvaten geven om met de situatie om te kunnen gaan als hij in die situatie terecht komt.