Bijna alle basisscholen doen hier jeugd-EHBO-A, waarom dan niet het logische vervolg jeugd-EHBO-B in de basis van het hoger onderwijs. Via bijv. jeugd Rode Kruis en reddingsbrigade kan men dan zelf gemakkelijk de weg verder volgen.
Kees
Er zijn veel meer scholen die aan jeugd-EHBO willen doen, dan dat er instructeurs beschikbaar zijn. De cursus Jeugd ehbo A kan jaarlijks op heel veel scholen niet doorgaan omdat er geen instructeur gevonden wordt, laat staan de B-variant, omdat je voor die laatste kaderinstructeur moet zijn. Wat ook voorstelbaar is. Want je verdient er geen cent mee en zit opgescheept met een stel pubers, terwijl buiten de bedrijven in de rij staan om ehbo of bhv te doen. En die betalen wel.
Als je al iets wilt doen op scholen, dan moet er doceercapaciteit zijn en die is er op dit moment helemaal niet.
Ik heb jarenlang met plezier de A-cursus gegeven en wilde ook de B-cursus geven, maar dat laatste gaat niet omdat ik niet de kaderopleiding heb gedaan. En aangezien ik niet hoorde bij de vriendjes van de opleidingspiet van mijn rode kruisvereniging, kreeg ik in vijf jaar tijd die kans niet. Zelf betalen vind ik te duur, want ik ben er niet op uit om dikke centen te halen bij bedrijven. Ik hoor nog bij de categorie idealisten die het gewoon leuk vind om nuttige kennis over te dragen.
Instructeursopleidingen moeten eerst toegankelijker worden gemaakt, voordat er gekeken kan worden op welke manier jeugd EHBO op grotere schaal kan worden gedoceerd. Of dat nou in scholen zijn of in verenigingen. Want ook ik vind het heel constructief als er een vak komt waarin een basis van ehbo wordt gegeven, gecombineerd met brandveiligheid, en hoe om te gaan met hulpdiensten. Want dat laatste lijkt me ook heel belangrijk: wanneer moet je politie, brandweer of ambulance bellen en wanneer niet? Wat kun je verwachten van de hulpdiensten? Wat voor gevolgen heeft misbruik van 1-1-2?
Het lijkt me zelfs een waardevolle investering van de overheid als ze een soort module maken die laagdrempelig genoeg is om gedeeltelijk te worden behandeld door een gewone leerkracht.
En over motivatie van mensen: kom op zeg, doe niet zo dramatisch. ik heb weleens kinderen in de groep gehad die ehbo niet zagen zitten. Ook genoeg kinderen die niet tegen bloed kunnen of gaan griezelen bij bepaalde gedachtes. Maar ik heb er nooit eentje gehad die niet meedeed en al gaande weg het nut er niet van in zag. Maar dat zal wel per instucteur verschillend zijn. ehbo moet leven in de hoofden van mensen. Ik heb zelf weleens bij instructeurs in de groep gezeten waar de stof zo droog werd gepresenteerd dat ik dacht..jeetje wat doe ik hier. Van hun heb ik geleerd hoe het niet moet. Mijn ervaring is dat als je het leuk brengt, kinderen en jongeren wel bereid zijn om mee te doen.
Ik denk dat ehbo een leuke afwisseling is van wiskunde en duits.
Laagdrempelige ehbo op scholen of in wijken had er al jaaaaren moeten zijn. Er zijn genoeg professionele hulpverleners die ervoor pleiten. Het moet alleen vanuit de overheid georganiseerd worden en op grote schaal worden toegepast. En dat kost tijd, geld, energie...en je moet er de mensen en de middelen voor hebben.