Kennis EHBO verplicht op scholen

Auteur Topic: Kennis EHBO verplicht op scholen  (gelezen 12576 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

harold

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 10 januari 2007, 08:51:37
Bijna alle basisscholen doen hier jeugd-EHBO-A, waarom dan niet het logische vervolg jeugd-EHBO-B in de basis van het hoger onderwijs. Via bijv. jeugd Rode Kruis en reddingsbrigade kan men dan zelf gemakkelijk de weg verder volgen.

Kees  8)

Er zijn veel meer scholen die aan jeugd-EHBO willen doen, dan dat er instructeurs beschikbaar zijn. De cursus Jeugd ehbo A kan jaarlijks op heel veel scholen niet doorgaan omdat er geen instructeur gevonden wordt, laat staan de B-variant, omdat je voor die laatste kaderinstructeur moet zijn. Wat ook voorstelbaar is. Want je verdient er geen cent mee en zit opgescheept met een stel pubers, terwijl buiten de bedrijven in de rij staan om ehbo of bhv te doen. En die betalen wel.

Als je al iets wilt doen op scholen, dan moet er doceercapaciteit zijn en die is er op dit moment helemaal niet.
Ik heb jarenlang met plezier de A-cursus gegeven en wilde ook de B-cursus geven, maar dat laatste gaat niet omdat ik niet de kaderopleiding heb gedaan. En aangezien ik niet hoorde bij de vriendjes van de opleidingspiet van mijn rode kruisvereniging, kreeg ik in vijf jaar tijd die kans niet. Zelf betalen vind ik te duur, want ik ben er niet op uit om dikke centen te halen bij bedrijven. Ik hoor nog bij de categorie idealisten die het gewoon leuk vind om nuttige kennis over te dragen.

Instructeursopleidingen moeten eerst toegankelijker worden gemaakt, voordat er gekeken kan worden op welke manier jeugd EHBO op grotere schaal kan worden gedoceerd. Of dat nou in scholen zijn of in verenigingen. Want ook ik vind het heel constructief als er een vak komt waarin een basis van ehbo wordt gegeven, gecombineerd met brandveiligheid, en hoe om te gaan met hulpdiensten. Want dat laatste lijkt me ook heel belangrijk: wanneer moet je politie, brandweer of ambulance bellen en wanneer niet? Wat kun je verwachten van de hulpdiensten? Wat voor gevolgen heeft misbruik van 1-1-2?

Het lijkt me zelfs een waardevolle investering van de overheid als ze een soort module maken die laagdrempelig genoeg is om gedeeltelijk te worden behandeld door een gewone leerkracht.

En over motivatie van mensen: kom op zeg, doe niet zo dramatisch. ik heb weleens kinderen in de groep gehad die ehbo niet zagen zitten. Ook genoeg kinderen die niet tegen bloed kunnen of gaan griezelen bij bepaalde gedachtes. Maar ik heb er nooit eentje gehad die niet meedeed en al gaande weg het nut er niet van in zag. Maar dat zal wel per instucteur verschillend zijn. ehbo moet leven in de hoofden van mensen. Ik heb zelf weleens bij instructeurs in de groep gezeten waar de stof zo droog werd gepresenteerd dat ik dacht..jeetje wat doe ik hier. Van hun heb ik geleerd hoe het niet moet. Mijn ervaring is dat als je het leuk brengt, kinderen en jongeren wel bereid zijn om mee te doen.
Ik denk dat ehbo een leuke afwisseling is van wiskunde en duits.

Laagdrempelige ehbo op scholen of in wijken had er al jaaaaren moeten zijn. Er zijn genoeg professionele hulpverleners die ervoor pleiten. Het moet alleen vanuit de overheid georganiseerd worden en op grote schaal worden toegepast. En dat kost tijd, geld, energie...en je moet er de mensen en de middelen voor hebben.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #21 Gepost op: 11 januari 2007, 21:10:48
Beste Mensen,
Ik ben een jongere af inmiddels maar heb het halen van mijn eenheidsdiploma als erg leuk bevonden omdat het iets is waar ik me al jaren voor interesseerde.
Nou zit ik nog op de middelbare school en ken ik de cultuur dus wel, en denk ik dat als het leuk gebracht wordt en als keuzevak gepresenteerd wordt voor iedereen de leerlingen er best wel interesse in zouden hebben. Als ik kijk naar wat ik aan EHBO heb gehad bij het vak verzorging was dat inderdaad een les ronddollen met een stabiele zijligging en een mitella. Als men dat vak nou eens een pietsie zou uitbreiden en de kinderen een goede introductie op de ehbo kan geven en dan de volledige B cursus zou aanbieden heb je vast een 50tal enthousiasten geworven.
Ook kun je in een profiel als Natuur en gezondheid een EHBO cursus verplicht stellen, het zijn bijna allemaal mensen die geneeskunde willen studeren.
Verder zou je het als buitenschoolse opdracht voor de rest van de bovenbouw kunnen aanbieden of wellicht alleen reanimatie voor de hele bovenbouw verplicht.
Ik zeg hier bovenbouw vanwege de uiteindelijk emotionele aard van het zaakje. Toen ik voor de eerste keer een baby pop reanimeerde moest ik wel even slikken moet ik zeggen.

Maak de jongere eens enthousiast voor vrijwilligers werk en hulpvaardigheid want het zit er in bij de meeste mensen die ik ken.
Ik merk wel dat mijn klasgenoten wel respect voor mijn hobby hebben, ze vroegen gisteren nog of ik er wel eens iets voor kreeg als ik activiteiten draaide.
dit naar aanleiding van het gebeuren van een ongeluk op school waarbij een meisje van de trap afviel en haar been brak.

Geef iedereen iets van een opleiding alleen reanimatie is al genoeg, want dan telt nog steeds elke minuut, zelfs als je de herhalingslessen niet gevolgd hebt, beter iets als niets toch?

XXX Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2007, 14:23:59
Ik blijf het roepen en zal het nog vaker roepen... Laat iedereen verplicht bij het behalen van zijn rijbewijs ook zijn ehbo halen.
In duitsland werkt het dus waarom niet hier.
Of mensen dan blijven hangen en ook werkelijk hun herhaling volgen dat is een andere zaak maar in ieder geval heeft iedere nieuwe bestuurder dan een ehbo bodempje waar toch wel wat van blijft hangen.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 14 januari 2007, 01:15:30
Ik blijf het roepen en zal het nog vaker roepen... Laat iedereen verplicht bij het behalen van zijn rijbewijs ook zijn ehbo halen.

Beste Bianca,


Stuur een mailtje naar het CBR en wijs ze erop dat artikel 62 lid d van het regelement rijbewijzen sinds 1992 (?) onvoldoende getoetst blijkt te worden


Artikel 62.

De eisen voor het theorie-examen voor de rijbewijscategorie B betreffen:

a. grondige kennis van bij en krachtens de wet vastgestelde, voor bestuurders van motorrijtuigen van die categorie geldende voorschriften en het op juiste wijze toepassen van die kennis alsmede kennis van bij en krachtens de wet vastgestelde, voor andere verkeersdeelnemers dan die bestuurders geldende voorschriften;

b. kennis van de mogelijkheid van conflicteren van eigen belangen en belangen van andere verkeersdeelnemers;

c. inzicht in verkeersrisico's die relevant zijn voor bestuurders van motorrijtuigen van die categorie, en in factoren die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden;

d. kennis van de hoofdbeginselen van eerste hulp bij ongelukken en van elementaire maatregelen, te treffen bij verkeersongevallen;

e. basiskennis met betrekking tot de voor de verkeersveiligheid en voor het milieu van belang zijnde voertuigonderdelen en

f. kennis van en inzicht in de invloed van het eigen rijgedrag op de mobiliteits- en milieuproblematiek.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 14 januari 2007, 09:17:19
Ik blijf het roepen en zal het nog vaker roepen... Laat iedereen verplicht bij het behalen van zijn rijbewijs ook zijn ehbo halen.
In duitsland werkt het dus waarom niet hier.
Of mensen dan blijven hangen en ook werkelijk hun herhaling volgen dat is een andere zaak maar in ieder geval heeft iedere nieuwe bestuurder dan een ehbo bodempje waar toch wel wat van blijft hangen.
Wat denk je zelf.Ik ben bang dat je dan mensen hebt die even verplicht de EHBO door de strot geduwt krijgen,en zodra ze hun rijbewijs hebben al hun "kennis" over EHBO vergeten.En je maar een paar mensen over houdt die er daadwerkelijk iets mee doen.  ;)


dino

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 14 januari 2007, 11:01:16
Peter71 die paar mensen die er dan wel iets mee doen heb je dan toch nog gewonnen, of niet?


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #26 Gepost op: 14 januari 2007, 11:28:10
Beste Bianca,


Stuur een mailtje naar het CBR en wijs ze erop dat artikel 62 lid d van het regelement rijbewijzen sinds 1992 (?) onvoldoende getoetst blijkt te worden


Artikel 62.

De eisen voor het theorie-examen voor de rijbewijscategorie B betreffen:

a. grondige kennis van bij en krachtens de wet vastgestelde, voor bestuurders van motorrijtuigen van die categorie geldende voorschriften en het op juiste wijze toepassen van die kennis alsmede kennis van bij en krachtens de wet vastgestelde, voor andere verkeersdeelnemers dan die bestuurders geldende voorschriften;

b. kennis van de mogelijkheid van conflicteren van eigen belangen en belangen van andere verkeersdeelnemers;

c. inzicht in verkeersrisico's die relevant zijn voor bestuurders van motorrijtuigen van die categorie, en in factoren die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden;

d. kennis van de hoofdbeginselen van eerste hulp bij ongelukken en van elementaire maatregelen, te treffen bij verkeersongevallen;

e. basiskennis met betrekking tot de voor de verkeersveiligheid en voor het milieu van belang zijnde voertuigonderdelen en

f. kennis van en inzicht in de invloed van het eigen rijgedrag op de mobiliteits- en milieuproblematiek.



Bij het motorexamen zit er wel een stukje EHBO in waarin behandeld word:
- eigen veiligheid voorop stellen
- wat geef je door bij een melding
- uitleg waarom in principe niet verplaatsen
- controle op bewustzijn, ademhaling, aan- of afwezigheid van hartslag
- stabiele zijligging
- wat te doen bij ernstige bloedingen
- wat te doen bij brandwonden (inc uitleg categoriën)
- wat te doen bij botbreuken
- reanimatie
- hartmassage
en ook schade afhandeling wordt meegenomen in hetzelfde hoofdstuk.

mooi idee alleen reanimatie en hartmassage? nee sorry dat vind k eng om zo puur theoretisch te toetsen!
Politie Aspirant niveau 4


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2007, 15:38:34
Ik heb op de basisschool jeugd - EHBO gehad, en vorig jaar op brugjaar politie een beknopte EHBO-BHV gehad. Reanimatie, drukpunten etc.

Bij brugjaar politie betrof het dus een vak wat je MOEST halen! Anders geen diploma!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DanielB

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2007, 16:12:52
Ik blijf het roepen en zal het nog vaker roepen... Laat iedereen verplicht bij het behalen van zijn rijbewijs ook zijn ehbo halen.

Maar dan zou men ook verplicht herhalingen moeten volgen, is dat wel realiseerbaar?


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #29 Gepost op: 14 januari 2007, 16:25:51
Ik heb op de basisschool jeugd - EHBO gehad, en vorig jaar op brugjaar politie een beknopte EHBO-BHV gehad. Reanimatie, drukpunten etc.

Bij brugjaar politie betrof het dus een vak wat je MOEST halen! Anders geen diploma!

En kun je die stof nog steeds beheersen ?
Krijg je ook herhalings lessen hiervan ?