Kennis EHBO verplicht op scholen

Auteur Topic: Kennis EHBO verplicht op scholen  (gelezen 12882 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 8 januari 2007, 23:04:52
Jaren geleden, >10  ;), heb ik ik mijn EHBO diploma gehaald en 3 jaar herhalingen gevolgd.  :) Toen door drukte het helaas laten verslappen.  :-[ :-\

Als ik de berichten hier lees op het forum is het diploma nu 'minder' waard dan wat ik toen gehaald heb (maar misschien heb ik het wel helemaal verkeerd  :)).... Aanleggen van snel verbanden, drukverbanden, stompverbanden, slagaders afdrukken, been 'spalken', geïmproviseerde brancard van een deken, instekende voorwerpen fixeren, enz wordt volgens mij allemaal niet meer geleerd (?).

Nu lees je steeds maar meer dat je in de eerste fase van een, echte, ramp de 'burgerij' aangewezen is op eigen initiatief om zich en anderen te redden omdat de 'overheid' dan nog bezig is om te 'inventariseren' wat er aan hulp nodig is / bezig is te realiseren dat er hulp nodig is.
Zelfs zonder rampen omstandigheden duurt het vaak enige tijd voor er medische hulp aanwezig is.

Zou veiligheid (brand, EHBO, sociaal, fysiek, enz) geen verplicht vak op de scholen, van basis tot voortgezet, moeten worden. Wat is er nu belangrijker, Frans leren of een slachtoffer kunnen helpen?  ;)




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2007, 23:11:52
Nee. Er zijn mensen die absoluut niet geschikt zijn voor hulpverlenerschap in welke vorm dan ook. Deze mensen kan en mag je daar echter niet op laten zakken. Sowieso zijn slecht gemotiveerde ehbo-ers de slechtste ehbo-ers die je kunt hebben (denk aan mensen die van de baas op bhv moeten), en geef je mensen het gevoel gefaald te hebben mocht er iets gebeuren en ze 'bevriezen' door angst... Daarnaast geef je als overheid het verkeerde signaal af. Zij moeten hun zaakjes gewoon goed op orde hebben.

Het toegankelijker maken door subsidie van EHBO-cursussen en brand-cursussen geven aan niet-BHV-ers lijkt mij wel zeer acceptabel.
Arts  www.alphalog.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2007, 23:14:34
Nee. Er zijn mensen die absoluut niet geschikt zijn voor hulpverlenerschap in welke vorm dan ook. Deze mensen kan en mag je daar echter niet op laten zakken. Sowieso zijn slecht gemotiveerde ehbo-ers de slechtste ehbo-ers die je kunt hebben (denk aan mensen die van de baas op bhv moeten), en geef je mensen het gevoel gefaald te hebben mocht er iets gebeuren en ze 'bevriezen' door angst... Daarnaast geef je als overheid het verkeerde signaal af. Zij moeten hun zaakjes gewoon goed op orde hebben.

Het toegankelijker maken door subsidie van EHBO-cursussen en brand-cursussen geven aan niet-BHV-ers lijkt mij wel zeer acceptabel.

Volgens mij moet je iederéén een basis mee geven. De één (me inclusif) moet je ook niet de weg laten vragen in frankrijk terwijl ik wel Frans op school heb gehad (voldoende).... ;D ;D Waarom dan niet voor HV?? Op het voortgezet onderwijs kan je er dan op een gegeven moment een keuze vak van maken.  :) Ik denk dat je op die manier erg veel winst haalt!  ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2007, 23:25:04
Grammatica kun je stampen (als je aanleg hebt voor leren en taalgevoel hebt... wat dat laatste betreft had ik echt een probleem). Als je niet HV-minded bent, lukt het je gewoon niet om EHBO te leren. Er zijn echt mensen die flauwvallen bij het denken aan bloed alleen al, moeten die hun MAVO/HAVO/VWO niet halen omdat ze niet tegen bloed kunnen?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van brede EHBO opleidingen, maar het moet absoluut vrijwillig gebeuren, anders heb je er niks aan.
Arts  www.alphalog.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2007, 23:26:45
Keuzevak van maken.  ;) Of gewoon scholen stimuleren om het terminste aan te bieden aan de studenten die er wel behoefte aan hebben.

Ik ben het wel met je eens dat je zoiets niet moet dwingen.  ;)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2007, 23:33:12
Keuzevak is inderdaad goed, maar ik geef toe dat ik wel reanimatie eerder als verplicht vak zie. EHBO kent problemen zoals niet tegen bloed kunnen. Dat speelt bij mij ook, daarom zal ik ook nooit een EHBO cursus doen. Reanimatie ga ik nog wel leren. Wanneer er een ramp gebeurt, kan het best zijn dat door de adrenaline ik alsnog EHBO zou kunnen verlenen en dan zou ik ook echt wel willen helpen, alleen het diploma halen ga ik niet. Wie weet ergens een vrijwilligersfunctie in de hulpverlening (politievrijwilliger/volontair misschien).


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2007, 23:38:53
Wat basisprincipes aan iedereen aanleren is wel een zinvolle gedachte.
Ik denk dan met name aan wondverzorging, daar krijg je altijd weleens mee te maken.
Reanimatie, slagaders e.d. laat dat maar voor een verdiepingscursus.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2007, 23:39:57
Grammatica kun je stampen (als je aanleg hebt voor leren en taalgevoel hebt... wat dat laatste betreft had ik echt een probleem). Als je niet HV-minded bent, lukt het je gewoon niet om EHBO te leren. Er zijn echt mensen die flauwvallen bij het denken aan bloed alleen al, moeten die hun MAVO/HAVO/VWO niet halen omdat ze niet tegen bloed kunnen?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van brede EHBO opleidingen, maar het moet absoluut vrijwillig gebeuren, anders heb je er niks aan.

Je moet het programma zo maken dat iederéén het kan halen. Dat is met 'sporten' op school toch ook zo? Je hebt er altijd mij die motorisch 'niet  geschikt' zijn. Toch moeten die mee doen.

Als je de keuze's voor vakken overlaat aan de leerlingen dan hou je weinig meer over...  ;D ;D Sommige zaken moet je gewoon opleggen. Stel dat buitenlandse talen niet verplicht waren.....  ;)

Dat flauwvallen voor bloed zal je gewoon mee moeten nemen in de lessen en daar naartoe moeten werken. Als mensen vliegangst kunnen overwinnen waarom, met hulp, dan niet de angst voor bloed? Dat kan ook voor hun zelf gevaarlijk zijn (als ze bijv. autorijden en zich bijv snijden aan een blikje.... ;))
Een kennis van mij is pas een (zacht) rijdende auto uitgesprongen omdat er een spin op de zonneklep zat.... zij was de bestuurder.... :-X :-X :-X

Als je al op de basis school begint, spelenderwijs, met simpele zaken dan kan je dat op de middelbare school uitbouwen, via een keuze vak, naar bijv een volledig EHBO diploma.  :)
Het gaat me dus om een totaal pakket van 'veiligheid' in de opleidingen, niet alleen medisch.  ;)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2007, 23:55:22
Dat van de gym is inderdaad waar, maar alleen al laten zien dat je best wil meedoen levert dan al een 6 op, ongeacht het resultaat (ik was en ben zo'n motorisch "ongeschikte"). Maar ik vraag me wel af of dat in dit kader wel voldoende is.

Natuurlijk zijn er mensen die je van die angst af kunt helpen en ik ben al echt niet meer zo panisch als toen ik klein was. Maar ervan af komen ho maar (ter vergelijking: naar een open hart operatie kijken geen probleem, iemand met een flink bloedende hoofdwond en ik lig in het ergste geval plat onder de tafel (leuk die vuurwerk voorlichting op de basisschool ;))).

Ik denk ook wel dat je binnen het spectrum veiligheid dingen verplicht moet stellen op school, ik weet alleen niet of dat EHBO moet zijn. Ik vraag me alleen af wat dan wel. Het is overigens wel zo dat eventueel binnen het vak Verzorging (dat in ieder geval toen ik een paar jaar geleden op het VWO zat) hieraan aandacht besteed kan worden.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2007, 00:20:18
EHBO zonder herhalingslessen is even nuttig als een wc zonder toiletpapier: je hebt wel er eventjes iets aan, maar later heb je toch een probleem... EHBO zonder motivatie is even leerzaam als een lesboek Duits in Oud-Gothische letters... je snapt het niet, je wilt het niet snappen, en snapt vooral niet waarom je gedwongen wordt het te leren.

EHBO moet je geven aan mensen die het daadwerkelijk willen leren. Het is een mooi streven om iedereen ehbo te willen leren, maar ik heb les gehad samen met zo'n gedwongen BHV-er. Het werkt totaal niet. En om nou meutes EHBO-ers te kweken die denken iets te kunnen, en in het ergste geval én masse op een verkeersongeval duiken (of net zo min iets durven te doen als wanneer ze geen cursus hebben gedaan...)... soms is het beter om niks te doen.

EHBO moet niet verplicht worden. Het is niet te vergelijken met een normaal schoolvak, omdat onvoldoende motivatie en onvoldoende training en kennis uiteindelijk gevaarlijk is. De opgedane kennis moet kunnen worden toegepast en bijgehouden, en daar is een schoolcursus lang niet voldoende voor.

En om van de reanimatie maar te zwijgen. Voor geoefende EHBO-ers kan die al zeer traumatisch zijn. Laat staan om een ongemotiveerde jongere op te zadelen met kennis die hem emotioneel dwingt om te reanimeren...
Arts  www.alphalog.nl