Een eventueel keuzevak is hartstikke leuk, maar de redenatie van de leerling in deze steeds individualistische wordende maatschappij is "what's in it for me?" EHBO? Leuk, maar wat heb ik eraan? Heb je daarmee voordelen bij een loting voor een studie? Voordelen bij een sollicitatie? Denk het niet, de scholier heeft er in zijn of haar ogen niks aan en het kost alleen maar tijd.
Ik zeg niet dat alle scholieren zo denken en het in natuurlijk ook sterk gegeneraliseerd, maar ik zag op de middelbare school steeds meer dat idee ontstaan van: wat heb ik eraan? Niks?, laat dan maar zitten.
Persoonlijk vind ik zo'n keuzevak een heel goed idee. Noem het dan bijvoorbeeld veiligheid, waar niet alleen EHBO wordt gegeven, maar bijv. ook brandveiligheid. Bewustmaking is denk ik heel belangrijk. Zo rond de jaarwisseling nog maar eens de gevaren van vuurwerk benadrukken, met ijs op de sloten de gevaren van onderkoeling, verdrinking, enz. Als je het aantrekklijk maakt met veel uitstappen naar de praktijk (ambu uitnodigen, brandweer uitnodigen, figurant bij rampenoefening, enz.). Nodig een spreker uit van het veiligheidswerkveld, leert men gelijk het principe van gastcolleges. Volgens mij kan je dan best veel bereiken.