Handen af van onze hulpverleners!

Auteur Topic: Handen af van onze hulpverleners!  (gelezen 42492 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 10 januari 2012, 11:35:44
Citaat van: Martine Vis, Politieagente R-R

Om over na te denken: voetbal-'fan' bestormd keeper: 4 maanden cel, 30jr stadionverbod. Losgeslagen puber slaat agent 6x: werkstraf 20u....
https://twitter.com/#!/PRRVis/statuses/155599241367142400

Hoewel ik de verschillen in juridische onderbouwing van beide straffen wel kan volgen in theorie, kan ik me heel goed voorstellen dat politieambtenaren zich in dit geval behoorlijk in de steek gelaten voelen. Sterker nog, in mijn ogen hebben ze nog gelijk ook en druist dit in tegen mijn eigen rechtsvaardigheid gevoel...

Gelukkig gaat het OM in beroep:

Citaat
Hoger beroep tegen vonnis slaan agent Terwijde

5 januari 2012 - Arrondissementsparket Utrecht

Het Openbaar Ministerie Utrecht heeft vandaag hoger beroep ingesteld tegen het vonnis van de politierechter van de rechtbank Utrecht inzake de mishandeling van een agent in de Utrechtse wijk Terwijde op 21 december 2011. De rechter achtte alleen mishandeling bewezen. De officier van justitie had poging zware mishandeling ten laste gelegd, maar de rechter achtte dat niet bewezen.

Het OM staat voor het gezag van de politie, geweld tegen politieambtenaren kan niet worden geaccepteerd. De beslissing van de rechter doet daaraan volgens het OM onvoldoende recht. Daarom is het OM in beroep gegaan. De mishandeling hield in dat de verdachte de agent had geslagen waardoor beiden op de grond waren gevallen. Voor alleen deze mishandeling vond de rechtbank een werkstraf van 40 uur, waarvan 20 voorwaardelijk op zijn plaats voor deze nog jonge first offender. Daarnaast legde hij verplicht Reclasseringtoezicht op gedurende de proeftijd van twee jaar en moet de verdachte de agent een bedrag van 200 euro vergoeden voor immateriële schade.

Het Openbaar Ministerie Utrecht acht op basis van de bewijsmiddelen in het dossier echter ook bewezen dat de verdachte de agent meermalen in het gezicht heeft geslagen nadat beiden op de grond terecht waren gekomen. Het OM baseert dit op de ambtsedige verklaring van de agent, op de verklaringen van de passagiers en  op het letsel aan beide zijden van het gezicht. Het OM vindt dan ook dat er sprake is van poging zware mishandeling.

De zaak zal op korte termijn worden aangebracht bij het Hof in Arnhem.
bron: Website OM

Maar ik sluit me ook aan bij HBm's opmerkingen over de politiek en rechtspraak in het algemeen. Als je echt strenger wilt optreden dan moet je zorgen voor deugdelijke wetgeving waarin geweld tegen hulpverleners apart wordt bestraft (naast geweld tegen personen in publieke functies), en het niet laten bij een aanwijzing aan het OM om hogere straffen te eisen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 10 januari 2012, 14:03:15
Uiteindelijk lijkt het met name bij de rechterlijke macht te liggen. Een minister kan nog zo hard roepen dat geweld tegen hulpverleners niet getolereerd wordt en ook zeggen dat er zwaarder gestraft wordt, de rechter moet deze lijn wel bekrachtigen door de straffen op te leggen. Met name de politie moet het hierin nog wel eens ontgelden, omdat 'het bij hun taak hoort' en 'ze moeten hier tegen kunnen'. Een strakke lijn is een strakke lijn en niet een die toch nog wat wil meebuigen. Respect voor de hulpverleners en de taak die ze uitvoeren is helaas niet iets wat in de natuur van de moderne mens lijkt te zitten. Een agent is bij voorbaat een k******k en niet de hulpverlener die je vader of moeder helpt reanimeren, de inbreker pakt die jou spullen gejat heeft en de persoon die, doordat hij / zij je een boete geeft voor het rijden zonder licht, voorkomt dat je in het donker overhoop gereden wordt door een automobilist die je helaas veel te laat zag ...
Inmiddels is de stand: 131.789!!
Dat is afgerond 0.8% van alle Nederlandse inwoners (ong 17 miljoen) . Laat de kinderen en andere die niet kunnen stemmen achterwegen en dan kom je net aan 1.2% (voor het gemak gerekend met 11 miljoen). Ik zou blijer zijn wanneer op dit moment 5-10% van deze groep hun stem kenbaar hadden gemaakt.
Geloof niet alles wat je denkt.

superfly

• Forum gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 10 januari 2012, 14:28:39
Ach er veranderd helemaal niks zolang we nog in een wereld leven waar het belangrijker is om, als excuus voor je daden aanwenden dat je niet genoeg liefde van je ouders hebt gehad, en het meest belachelijke dat dat dan ook wordt geaccepteerd. We zijn helemaal de weg kwijt en geen lieve god die ons meer kan helpen. We zijn als samenleving te ver doorgeschoten in ons geloof dat de mens te veranderen is, in een lief en beminnelijk wezen, terwijl we net het stadium van wilde zijn ontgroeid.

specialagent112

• Forum gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 10 januari 2012, 16:03:27
Pff :P democratie?
we mogen ieder jaar stemmen en dan staan we allemaal weer 4 jaar buitenspel.. klaar om weer voorgelogen te worden door mooie praatjes van ministers.. Dit jaar zou er harder worden opgetreden tegen aggresie tegen hulpverleners.. Nou wederom geweldige optredens van ons rechtssysteem!

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 10 januari 2012, 17:41:12
Pff :P democratie?
we mogen ieder jaar stemmen en dan staan we allemaal weer 4 jaar buitenspel.. klaar om weer voorgelogen te worden door mooie praatjes van ministers.. Dit jaar zou er harder worden opgetreden tegen aggresie tegen hulpverleners.. Nou wederom geweldige optredens van ons rechtssysteem!

Volgens mij treed ons rechtssysteem gewoon op zo als het hoort. Alleen zul je alle uitspraken die wel gewoon de eis van het OM volgen, meestal niet op de voorpagina van het AD of de Telegraaf zien. De feiten laten dan ook een ander beeld zien:

Citaat
'Rechter volgt wél eis OM bij geweld tegen politie'

Den Haag  , 22-11-2011

Bij geweld tegen politie en hulpverleners volgen rechters bijna altijd de door het Openbaar Ministerie geëiste straf. De opgelegde straffen bedragen gemiddeld 93 procent van de strafeis en ook in de strafkeuze wordt het OM vrijwel altijd gevolgd. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Tilburg, dat vorig jaar werd gedaan in opdracht van de Raad voor de rechtspraak.

Debat
Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de aanpak van geweld tegen ambtenaren. De strafeis van het OM bij agressie tegen ambtenaren is sinds 2011 drie keer zo hoog als in reguliere geweldszaken. Gisteren suggereerde SP-kamerlid Ronald van Raak dat deze eis vaak niet gevolgd zou worden door rechters.

Analyse strafdossiers
Woordvoerder van de Raad voor de rechtspraak Michiel Boer wijst erop dat uit feitelijk onderzoek het tegendeel blijkt. "Onderzoekers hebben een analyse gemaakt van honderden strafdossiers van de rechtbanken Haarlem, Arnhem, Rotterdam en Roermond. Wat bleek? In bijna alle gevallen van geweld tegen ambtenaren volgt de strafrechter de eis van het OM", aldus Boer.
Bron: Website Raad voor de Rechtspraak

En een link naar het volledige eindrapport

Wat wel blijkt uit het rapport:
- Strafeis is niet altijd verdubbeld, vaak verhoogd met 50%.
- Binnen de strafeis wordt er een zwaarder middel geëist voor geweld tegen politie ambtenaren en andere hulpverleners dan de eis bij geweld tegen personen die hier niet onder vallen. (D.w.z. verschuiving binnen de eis van deel geldstraffen naar meer delen taakstraffen, of gevangenis straf. )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

thetwin84

• EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #85 Gepost op: 12 januari 2012, 19:30:09
Ik ben benieuwd hoeveel taakstraffen er dit jaar gegeven worden voor geweld tegen hulpverleners :-\

Inderdaad, Waarom worden er uberhaupt taakstraffen voorgegeven? opsluiten die handel...
Als EHBO'er moest je al voorzichtig zijn met omstanders maar dat zelfs de HV'ers al bijna met een wapen op zak moeten gaan lopen om hun werk te kunnen doen... belachelijk!

En wat doen de hulpverleners op het moment als de persoon die hem heeft mishandeld klem zit achter het stuur?
Dan word deze fijne mevrouw of meneer geholpen en overgebracht naar het ziekenhuis...

En wat doet dit met de betreffende hulpverlener die eerder door deze persoon is mishandeld?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=

Panter

• Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 12 januari 2012, 20:58:27
Inderdaad, Waarom worden er uberhaupt taakstraffen voorgegeven? opsluiten die handel...
Omdat onderzoek heeft aangetoond dat taakstraffen een kleiner risico op recidive oplevert dan gevangenisstraf.

Maar gevangenisstraffen schrikken meer af (lijkt mij) en voelen schijnbaar ook rechtvaardiger.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #87 Gepost op: 13 januari 2012, 21:03:07
Eerder hier is er opgemerkt dat er twee kentekens worden gebruikt bij dit spotje, zou dat komen omdat het eerste kenteken behoord bij een Peugeot Partner

en het nieuwere kenteken behoort tot een Mercedes Springer die vaker als Ambulance word gebruikt,

bron: RDW kenteken register.

Ik vond het al geinig om te zien dat het een peugeot partner was O0 098uo
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 13 januari 2012, 21:08:38
Relevant....dat kenteken? En v.w.b. de Mercedes zal het Sprinter zijn, geen Springer.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #89 Gepost op: 13 januari 2012, 21:12:30
Relevant....dat kenteken? En v.w.b. de Mercedes zal het Sprinter zijn, geen Springer.

Misschien niet relevant maar een antwoord op iemand die het al had gezien. Maar goed, ik hou mijn mond al.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.