Handsfree bellen

Auteur Topic: Handsfree bellen  (gelezen 3609 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JeanBateau

  • Gast
Gepost op: 10 januari 2007, 20:24:43
Laatst weer volop in het nieuws en aanverwante programma's: het niet handsfree bellen. Alhoewel.....

De ene had een gsm aan haar pols vastgemaakt en de telefoon op luidspreker staan en de ander zat haar oortje wat aan te drukken en hadden dus niet letterlijk een telefoon in handen. Zij kregen hier echter wel een bekeuring voor en werden door de rechter in het ongelijk gesteld. Toch waren ze beiden mijns inziens handsfree aan het bellen. Wat is nu de wettelijke definitie van handsfree bellen?




Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2007, 21:05:15
Laatst weer volop in het nieuws en aanverwante programma's: het niet handsfree bellen. Alhoewel.....

De ene had een gsm aan haar pols vastgemaakt en de telefoon op luidspreker staan en de ander zat haar oortje wat aan te drukken en hadden dus niet letterlijk een telefoon in handen. Zij kregen hier echter wel een bekeuring voor en werden door de rechter in het ongelijk gesteld. Toch waren ze beiden mijns inziens handsfree aan het bellen. Wat is nu de wettelijke definitie van handsfree bellen?



beide handen vrij hebben van met het bellen gerelateerde handelingen lijkt mij de meest adequate omschrijving.

overigens vind ik het nog steeds vreemd dat er voor een mobilofoon en cb bakkie nog geen verplichting is tot handsfree gebruik. met die spreeksleutel zit je veel meer in de weg als een telefoon op je schouder
Politie Aspirant niveau 4


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2007, 21:21:20
Artikel 61a RVV
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

De jurisprudentie zal dus bepalen wat onder "vast houden" wordt verstaan.

Uitspraakje gevonden (kort samengevat): Aan de betrokkene is een administratieve sanctie opgelegd ter zake van "als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthouden". De betrokkene heeft de telefoon via een speciaal daarvoor ontworpen systeem om haar linker pols bevestigd. Het begrip "vasthouden" moet blijkens de wetsgeschiedenis ruim worden uitgelegd. Het hof is van oordeel dat onder het begrip "vasthouden" ook moet worden verstaan de bevestiging van een mobiele telefoon aan de pols.

Al vind ik het aandrukken van een oortje absoluut geen vasthouden van een mobiele telefoon! Ben dan ook erg benieuwd naar die uitspraak!
greetz,  Enrique


JeanBateau

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2007, 21:24:05
Artikel 61a RVV
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Mis hierin de fiets want die slingeren ook maar een eind als ze niet handsfree bellen


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2007, 21:25:12
Mis hierin de fiets want die slingeren ook maar een eind als ze niet handsfree bellen
die zou je dan verkeersgevaarlijk rijgedrag kunnen opleggen. das nog veel duurder volgens mij
Politie Aspirant niveau 4


JeanBateau

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2007, 21:26:53
die zou je dan verkeersgevaarlijk rijgedrag kunnen opleggen. das nog veel duurder volgens mij

Zijn ze over het algemeen niet verkeersgevaarlijk, vooral de schoolgaande jeugd? Maar dat is een ander onderwerp. Vindt een bekeuring voor het niet handsfree bellen al hoog genoeg


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2007, 21:29:29
Zijn ze over het algemeen niet verkeersgevaarlijk, vooral de schoolgaande jeugd? en moeders die koste wat het kost NAAST hun kind willen fietsen ook als dat NIET kan Maar dat is een ander onderwerp. Vindt een bekeuring voor het niet handsfree bellen al hoog genoeg
mja en toch vind ik eigenlijk dat die bekeuring de beginnende bestuurders tevens een punt zou moeten kosten... als je nog niet zo lang op de weg zit heb je al genoeg om op te letten
Politie Aspirant niveau 4


JeanBateau

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2007, 21:32:57
mja en toch vind ik eigenlijk dat die bekeuring de beginnende bestuurders tevens een punt zou moeten kosten... als je nog niet zo lang op de weg zit heb je al genoeg om op te letten

Dat van die punt ben ik helemaal met je eens. Ben zelf geen heilige wat het handsfree bellen betreft, maar als je net begint met rijden heb je al je aandacht nog meer voor de weg nodig dan wanneer je al ettelijke kilometers onder je banden hebt laten voorbijkomen


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2007, 21:39:34
Dat van die punt ben ik helemaal met je eens. Ben zelf geen heilige wat het handsfree bellen betreft, maar als je net begint met rijden heb je al je aandacht nog meer voor de weg nodig dan wanneer je al ettelijke kilometers onder je banden hebt laten voorbijkomen

inderdaad.. daarom vind ik wel dat er in dat geval een afweging moet worden gemaakt en gekeken naar de achtergrond van iemand.. overigens zijn er ook telefoontjes die iemand van mij WEL ongestraft mag plegen zoals naar de 112 centrale. het moet dan echter wel een noodgeval betreffen.

zelf bel ik echt altijd handsfree behalve als ik op een object zit waar ik alleen een draadtoestel heb. ik heb dan ook van een aantal veel voorkomende merken standaard een headset in mn tas. puur omdat ik er niet tegen kan mn handen niet vrij te hebben tijdens het bellen. zelfs achter de pc zit ik dus met een headset te bellen.
Politie Aspirant niveau 4


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2007, 22:06:07
Ach, uit onderzoek blijkt dat handsfree bellen net zo gevaarlijk is als handheld bellen. Het gaat om de aandacht die verslapt, niet om de pootjes die minder goed gebruikt worden schijnt. En als er sprake is van overmacht (bv dat je in de auto rijdt en bedreigd wordt door een andere automobilist ofzo, ik noem maar wat), ben je natuurlijk niet strafbaar. Het enkele feit dat je 112 belt, impliceert nog niet dat er sprake is van overmacht; het moet wel redelijk zijn natuurlijk.

Enne..... natuurlijk zijn fietsers die handheld bellen ook gevaarlijk. Voetgangers eigenlijk ook wel toch? Het gaat er immers om dat je aandacht verslapt. Alleen hebben voetgangers en fietsers nog niet zo vaak iemand doodgereden/doodgelopen, en heb je als voetganger/fietser meestal een lagere snelheid dan een bestuurder van een motorrijtuig, waardoor de kans op schade kleiner is. Is gewoon een afweging geweest van de wetgever. Enne..... de eerste fietser die veroordeeld wordt wegens art. 5 WVW (gevaar/hinder veroorzaken op de weg) omdat hij handheld belt, moet ik nog tegenkomen hoor..... ;)
greetz,  Enrique