De AED aansluiten voor de zekerheid is geen goede manier van hulpverlenen en zegt alleen iets over de onzekerheid van de hulpverlener.
Er is inderdaad geen evidence te vinden dat het aansluiten van een AED stress verhogend bij de hulpvrager werkt. Maar er is nog geen onderzoek naar verricht.
Het is een zinloze handeling als iemand nog bij kennis is.
Concentreer je op de begeleiding van de hulpvrager, ondersteun deze totdat 1) de ambulance of huisarts arriveert of 2) het mis gaat.
In geval 1) geen AED aansluiten. In geval 2) heb je nog tijd zat om een borstkas te ontbloten, te scheren en wat niet meer.
Het alvast aanzetten van een AED heeft absoluut geen toegevoegde waarde. Ritmebewaking? Is geen spraken van. En hoe ga je om met het feit dat het apparaat maar blijft doorschreeuwen: “beweging waargenomen, stop beweging?” Is dat niet stress verhogend?
Door dit soort hulpmiddelen te gaan gebruiken voor doeleinden waar ze niet voor bedoelt zijn wordt de aandacht afgeleid van de werkelijke hulpverlening bij mogelijke hartklachten. En dat is nog steeds het slachtoffer bij te staan en emotioneel te begeleiden. Verder zijn de richtlijnen van de NRR duidelijk genoeg.
Mooi gesproken, Throphy..
Ik heb stiekum het idee, dat de ERC en waarschijlnlijk ook de NRR hier ook al over na gedacht hebben..
Het alvast plakken, is relatief duur, niet noodzakelijk, patient onvriendelijk..,
Geloof me alles kan.. James Bond kan zelf Electroden plakken en via internet dient zijn collega een shock op hem toe, zodra hij in VF gaat.. (technisch kan het ook nog..)
Maar voor lekenhulpverleners houd het zo simpel mogelijk.. (en dan uit mijn mond.. :-D)