Ik zou in zijn algemeenheid de AED ook nog niet aansltuiten, pijn op de borst komt erg vaak voor zonder dat dit tot een fibrilatie leidt of zelfs maar een cardiale oorzaak heeft.
Anderzijds heb ik ook nog geen aanwijzingen, laat staan bewijs, gezien dat de patient inderdaad getrest zou worden door de aanblik van een AED.
Iedereen praat elkaar wel na op dit gebied (AED buiten zicht van de patient plaatsen), maar of het "evidence based practice of zelfs maar "common sense" is om maar een paar mooie termen te gebruiken
Wie het weet mag het zeggen (graag zelfs)
Misschien een leuke opdracht voor een stagiair op de SEH of CCu om bij patienten die van een infarct verdacht werden door een ehbo'er te informeren naar de reactie die deze patient zelf denkt te hebben arvaren in het geval dat de AED met goede uitleg wel alvast aangesloten was, was hier geruststelling van uit gegaan (men heeft de situatie onder controle, gaat het mis dan is hulp direct inzetbaar of denktmet, "als zo'n kastje aangesloten wordt heb ik nog 10% kans om te overleven")
Veel patienten herkennen de klachten van een AP/infarct en zouden naar mijn overtuiging inderdaad eerder gerustgesteld worden door een aangesloten AED vergezeld van een goed verhaal.
Bij mij zou dat wel het geval zijn, tenslotte iedere seconde telt en mocht het niet nodig zijn dat richt het ook geen schade aan. Maar goed ik ben wellicht geen "gemiddelde patient" alleen al omdat die alleen statistisch bestaat.
Je kunt de AED ook aanlstuiten onder het mom dat het een hartmonitor betret die evt ernstige hartproblemen signaleert, je liegt niet en er kan wel degelijk een geruststellende werking vanuit gaan.
Maar ik zou het zelf ook niet doen wanneer de patient een stabiele indruk maakt (geen extreme pijn, geen tekenen van (cardiogene) shock etc)
Mocht de patient wel een dramatische indruk maken dan zal ik niet aarzelen en de AED onder de motivatie van een 'monitor" wel alvast aansluiten.
Eea wordt natuurlijk deels ook mede bepaald door de plaats waar de [patient zich bevind (binnen, buiten, regen, extreme koude etc)
Jacques