AED alvast aansluiten of niet?

Auteur Topic: AED alvast aansluiten of niet?  (gelezen 10951 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 11 januari 2007, 22:52:19
Het volgende geval heeft zich voorgedaan.

Persoon  70 heeft hartklachten. Veel pijn op de borst uitstraling naar kaak etc etc.

We bellen een ambulance maken het so het zo gemakkelijk mogelijk verzamelen nog wat gegevens. De aed ligt buiten het zicht van het SO maar wel onder handbereik.

 We houden het so. aan de praat tot de profi hulp er is. We doen het so.over klaar.

De ambulance verpleegkunde maakt haar compliment over de prima overdracht, maar adviseerde ons voortaan de ”stickers” van de AED alvast te plakken “voor het geval dat”


Je snapt waar ik heen wil… de aed was onder handbereik (letterlijk naast me) ik heb hem express niet laten zien, (laat staan plakken) omdat ik denk dat dit stress verhogend werkt bij mijn so.

Wat is jullie mening….wel alvast plakken niet plakken. Ga morgen op vakantie voor 1 week maar daarna ben ik er weer voor de reactie’s




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2007, 13:50:39
Als je denkt dat je je hoofd koel kan houden, scheelt het wellicht een paar seconden... De AED zelf heeft behoorlijk wat tijd nodig om te analyseren, dus dan valt het in de marge. De ambulanceverpleegkundige zelf ziet uiteraard direct dat er VF optreedt en kan dan binnen 5 seconden klappen... k denk niet dat het veel uitmaakt.
Arts  www.alphalog.nl


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2007, 15:43:14
zou je als ehv je hoofd koel moeten houden als je plakt, zelf heb ik geen problemen mee.  Ik denk meer aan het so. zou die er niet nog nerveuzer van worden als de aed zijn cyclus (van praten) begint.

Als je zegt dat het analyseren nog aardig tijd kost zou het dus mogelijk tijdwinst kunnen zijn.

tijd versus stress verhoging van het so. en wellicht ehv.

ik hoor het wel weer

ben


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2007, 16:33:58
Die AED zet je dus niet aan als je pat. nog bij bewustzijn is hé ;) Het gaat puur om het besparen van de tijd die het plakken van de electroden kost
Arts  www.alphalog.nl


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2007, 17:25:21
Ik zou de plakkers ook niet geplakt hebben. Het alternatief is om alle handelingen te doen tot aan het plakken. Dwz borst ontbloten, zn scheren en drogen. Daarnaast de AED gebruikt klaar neer zetten bij het slachtoffer, buiten zicht van het slachtoffer, maar wel met de plakkers aangesloten op het toestel en klaar om te plakken.
Naast de eventuele bezorgdheid die het kan opwekken bij het slachtoffer, scheelt het ook de kosten van een paar plakkers, al mag dit niet het doorslaggevende argument zijn.
Geloof niet alles wat je denkt.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2007, 18:26:36
Het volgende geval heeft zich voorgedaan.

Persoon  70 heeft hartklachten. Veel pijn op de borst uitstraling naar kaak etc etc.

We bellen een ambulance maken het so het zo gemakkelijk mogelijk verzamelen nog wat gegevens. De aed ligt buiten het zicht van het SO maar wel onder handbereik.

 We houden het so. aan de praat tot de profi hulp er is. We doen het so.over klaar.

De ambulance verpleegkunde maakt haar compliment over de prima overdracht, maar adviseerde ons voortaan de ”stickers” van de AED alvast te plakken “voor het geval dat”


Je snapt waar ik heen wil… de aed was onder handbereik (letterlijk naast me) ik heb hem express niet laten zien, (laat staan plakken) omdat ik denk dat dit stress verhogend werkt bij mijn so.

Wat is jullie mening….wel alvast plakken niet plakken. Ga morgen op vakantie voor 1 week maar daarna ben ik er weer voor de reactie’s

Normaal, plak je pas electroden, als de de patient geen tekenen van leven geeft. Het alvast plakken van electroden kan ook onnodig belastend zijn voor het slachtoffer.  Zeker als de electroden niet van het zelfde type zijn als de ambulancedienst zou gebruiken, dan moeten de electroden er weer af om de electroden van de ambulancedienst er op te doen..

Als je een AED hebt, met de zelfde electroden als de  ambulancedienst, en je hebt daar afspraken mee met de betreffende ambulancedienst zou het kunnen dat je afwijkt van de bovenstaande uitgangspunt. Echter de tijdwinst is relatief gering..


ehboutr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2007, 23:05:18
Heb zo iets ook mee gemaakt ben het s.o. alvast  gaan ontkleden voor het geval van (mag a.e.d. gebruiken) a.e.d was ook in in buurt maar had net als jij ook de twijfel van ja of nee alvast plakken. bijna vraag op mijn cursus werd gezegt plakken had gekunt a.e.d  doet bij nog ritme nog niks dan alleen controle maar is wel tijd winst en ja jammer dan van de plakkers.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2007, 08:27:46
Er is al een topic hierover: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,15176.0.html

Plakken terwijl de patient nog bij bewust zijn is, zou niet mijn voorkeur verdienen. Je kunt beter de tijd besteden door het slachtoffer gerust te stellen, misschien heb je dan dat ding helemaal niet nodig. Je zou ervoor kunnen kiezen om het te doen en dan het apparaat niet aan te zetten maar de tijdswinst is niet zo heel groot.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2007, 11:06:01
Ik zou in zijn algemeenheid de AED ook nog niet aansltuiten, pijn op de borst komt erg vaak voor zonder dat dit tot een fibrilatie leidt of zelfs maar een cardiale oorzaak heeft.
Anderzijds heb ik ook nog geen aanwijzingen, laat staan bewijs, gezien dat de patient inderdaad getrest zou worden door de aanblik van een AED.
Iedereen praat elkaar wel na op dit gebied (AED buiten zicht van de patient plaatsen), maar of het "evidence based practice of zelfs maar "common sense" is om maar een paar mooie termen te gebruiken ??? Wie het weet mag het zeggen (graag zelfs)

Misschien een leuke opdracht voor een stagiair op de SEH of CCu om bij patienten die van een infarct verdacht werden door een ehbo'er te informeren naar de reactie die deze patient zelf denkt te hebben arvaren in het geval dat de AED met goede uitleg wel alvast aangesloten was, was hier geruststelling van uit gegaan (men heeft de situatie onder controle, gaat het mis dan is hulp direct inzetbaar of denktmet, "als zo'n kastje aangesloten wordt heb ik nog 10% kans om te overleven")

Veel patienten herkennen de klachten van een AP/infarct en zouden naar mijn overtuiging inderdaad eerder gerustgesteld worden door een aangesloten AED vergezeld van een goed verhaal.
Bij mij zou dat wel het geval zijn, tenslotte iedere seconde telt en mocht het niet nodig zijn dat richt het ook geen schade aan. Maar goed ik ben wellicht geen "gemiddelde patient" alleen al omdat die alleen statistisch bestaat.

Je kunt de AED ook aanlstuiten onder het mom dat het een hartmonitor betret die evt ernstige hartproblemen signaleert, je liegt niet en er kan wel degelijk een geruststellende werking vanuit gaan.

Maar ik zou het zelf ook niet doen wanneer de patient een stabiele indruk maakt (geen extreme pijn, geen tekenen van (cardiogene) shock etc)
Mocht de patient wel een dramatische indruk maken dan zal ik niet aarzelen en de AED onder de motivatie van een 'monitor"  wel alvast aansluiten.
Eea wordt natuurlijk deels ook mede bepaald door de plaats waar de [patient zich bevind (binnen, buiten, regen, extreme koude etc)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Kanarie

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2007, 11:41:15

Je kunt de AED ook aanlstuiten onder het mom dat het een hartmonitor betret die evt ernstige hartproblemen signaleert, je liegt en er kan wel degelijk een geruststellende werking vanuit gaan.


Veel mensen zijn inmiddels bekend met een AED en dus zullen ze misschien helemaal niks meer van je geloven als je vertelt dat het gewoon een hartmonitor is.
Afgezien van bovenstaande: als je hem uit laat staan, ziet de patient dat ook wel. Als je hem aanzet, komt 'Miep' met haar enge uitspraken over analyse en los-van-de-patient en enge piepjes als van een oplader.

Ik denk dat het alleen geruststellend werkt, als de patient er van zichzelf al vanuit gaat dat hij elk moment een hartstilstand kan krijgen.