SIGMA

Auteur Topic: SIGMA  (gelezen 8216 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

First Aid Bob

  • Gast
Gepost op: 13 januari 2007, 16:46:19
Ben recentelijk naar een evenement geweest waar ook de Sigma zich presenteerde.  :)
Ik kan me met niet aan de indruk onttrekken dat zij "roomser zijn dan de paus" met betrekking tot hun "uitstraling".

Het zijn toch ehbo-ers met een aanvullende opleiding ? Van waar dan hun gedrag als zodanig.
De doelstelling is duidelijk, maar gedraag je dan ook zijnde een professional zonder "ster allures". >:(

Bob




logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2007, 16:49:26
hallo BOB ben benieuwd welk evenement je bent geweest en uit welke regio de sigma groep kwam?

helaas moet ik met je eens zijn dat ik dit ook wel eens heb ervaren,
echter ook de andere kant gelukkig, dat sigma's zich wel professioneel opstellen en de "gewone"ehbo diensten doen.

groet

logistiek. 8)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2007, 17:00:45
Hallo Bob,

Allereerst welkom op het forum.  ;)

Je zet wat scherpe uitspraken neer op het forum en dat mag natuurlijk. Maar heb je misschien wat voorbeelden van die 'ster-allures', het 'roomser zijn dan de paus' en het niet proffesioneel gedragen? Dit kan geheel terecht zijn of een verkeerd beeld wat je hebt ontvangen.

Misschien kan er dan een leuke discussie ontstaan als er mensen een weerwoord kunnen geven op het gene wat je bedoeld.

Groeten,
Gerard


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2007, 17:05:09
He Bob, altijd in voor een leuke discussie, maar noem dan even man en paard, dan weten we waar we het over hebben, anders wordt het zo lastig inhoudelijk te discusieren.
En welkom natuurlijk ....

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2007, 17:07:15
He Bob, altijd in voor een leuke discussie, maar noem dan even man en paard, dan weten we waar we het over hebben, anders wordt het zo lastig inhoudelijk te discusieren.
Was het ook niet efficienter geweest om je vraag aan de betroikkenen zelf te stellen ipv alleen hier op het forum ? Zij zijn waarschijnlijk de enige die je vraag echt kunnen beantwoorden. Of heb je dat wel gedaan ? Zo ja wat was hun reactie ?
We horen graag van je

Maar natuurlijk vooral welkom  op het forum ....

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2007, 18:52:03
Met alle anderen ben ik uiteraard ook nieuwsgierig naar je bevindingen.
Ik wil er graag van leren.

Sigma-leden zijn inderdaad geen professionals ehbo-ers. Wel hebben ze van het NRK een aanvullende opleiding gehad om professionals (ambu-team) te kunnen assisteren.
Daarom werken ze ook met professioneel materiaal.
Een professionele uitstraling is daarom positief te duiden.  ;)

Een arrogante uitstraling mag echter niet voorkomen.  :-[


0923993

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2007, 19:41:01
Toch zit er wel iets in en kan een discussie zeker wel nuttig  zijn. Wat firs aid bob denk ik bedoeld te zeggen is dat Sigma Leden zich heldhaftiger presenteren dan de arsten en verpleegkundigen op televisie in de serie "ER" .

Ik heb het zelf mogen meemaken afgelopen jaar in het Zuiden van het land. Enkele leden presenteerden zich zodanig dat ik het niet kon laten om wat hele lastige vragen te stellen over de inhoud van de ATLS koffer. Hierbij onstond soms het beruchte rode hoofd omdat ze de antwoorden schuldig moesten blijven.

Later onderweg naar huis dacht ik er eigenlijk dieper over na en denk dat het hele systeem eigenlijk niet echt zal werken.

Ook ik behoor tot de geneeskundige combinatie, want het is niet zoals RAder al eerder meldt dat het Sigma team de AMBU teams moet assisteren. Ook het MMT is aanwezig.

Dit soort combinaties zijn wel erg lastig in de echte praktijk en dat is niet verwijtbaar.

MMT en AMBU teams zullen anno 2007 behoorlijk aan elkaar gewend zijn, niet zo zeer door oefeningen maar door de praktijk. Er is onderling meer respect en begrip voor elkanders kunnen en wijze van inzet.

Ik ben niet bekend met EHBO en Rode Kruis. Ik vind het erg positief dat mensen zich zo belangeloos inzetten voor anderen door eerste hulpverlening, alleen denk ik dat het verlenen van Eerste Hulp of het mogelijk maken van grote evenementen zoals de Vierdaagse heel wat anders is dan in de "harde praktijk" werken met MMT en AMBU teams.

Ik ben ook benieuwd of ergens in het land wel eens is geoefend met een MMT, AMBU teams en Sigma. Het enige wat ik weet is dat er in het verre verleden wat pilots en testen gedaan zijn met aanbevelingen.

Wat ik weet is dat de rol van Sigma leden zich beperkt tot het logistieke. Voor het MMT is de taak ATLS, AMBU teams assisteren daarbij en hebben op dat moment geen vervoerstaak en Sigma kan worden ingezet voor assisterende functies.

Maar wat is een assisterende functie, bloeddruk meten van een T1 slachtoffer?? Het lijkt mij iets wat in theorie prima kan maar niet geheel juist is, een bloeddrukmeting is iedereen aan te leren maar een bloeddrukmeting bij T1 slachtoffers is erg lastig. Verder heb ik zitten denken wat het doet met de geest van een sigma lid, een ramp met veel zware slachtoffers is altijd nog  aangrijpend ook voor leden van MMT of AMBU teams, wat zal zoiets niet doen met een SIGMA lid.

Ik ga er vanuit dat een gemiddeld Sigma lid nog nooit in het echt een multi trauma patient heeft gezien laat staan in dit geval meerdere gelijkertijd.

De hele situatie is voor mijn gevoel theorie. Ook het MMT zal niet lekker functioneren omdat het systeem afwijkend is van normale werkwijze. Ieder slachtoffer heeft bijvoorbeeld een eigen ATLS koffer. De bekendheid zeker in crisissituaties met deze koffer is ook bij een MMT nihil. In de eigen MMT tassen kent het MMT blindelings de weg. Alleen zijn deze tassen niet bekend bij AMBU teams en ook niet in grote hoeveelheden beschikbaar en ga ik er vanuit dat deze tassen zelfs nog teamgebonden zijn en per MMT varieren van inhoud.

Ik hoop dat ik niemand beledig of op de tenen trap maar wel een eerste aanzet heb gegeven voor dit topic tot een nuttige discussie zonder verwijten richting elkaar.

Groet,

0923993


Harry007

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2007, 20:01:31
De hele situatie is voor mijn gevoel theorie. Ook het MMT zal niet lekker functioneren omdat het systeem afwijkend is van normale werkwijze. Ieder slachtoffer heeft bijvoorbeeld een eigen ATLS koffer. De bekendheid zeker in crisissituaties met deze koffer is ook bij een MMT nihil. In de eigen MMT tassen kent het MMT blindelings de weg. Alleen zijn deze tassen niet bekend bij AMBU teams en ook niet in grote hoeveelheden beschikbaar en ga ik er vanuit dat deze tassen zelfs nog teamgebonden zijn en per MMT varieren van inhoud.

Even puur als reactie hierop, er wordt gehamert op het kennen van de koffer. Hierover is ook een website actief http://alskoffer.webhop.org/.
En we worden geacht assistent van de mmt/ambuteam te zijn. Dus als deze vraagt om een non rebreathing masker bijvoorbeeld, moeten wij blindelings dat ding uit de koffer pakken. Deze zit in het vak bij de zuurstoffles ;) ;)

Dus daar lijkt me het probleem in ieder geval niet te zitten.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2007, 20:03:15
Ook ik behoor tot de geneeskundige combinatie, want het is niet zoals RAder al eerder meldt dat het Sigma team de AMBU teams moet assisteren. Ook het MMT is aanwezig.
Wat is jouw rol in de GNK dan?
Het is dus wel waar dat sigma het ambu-team assisteert. Maar je hebt gelijk ook het MMT kán worden ingezet en dus opdrachten aan ambu-team en sigma geven.

ik het niet kon laten om wat hele lastige vragen te stellen over de inhoud van de ATLS koffer. Hierbij onstond soms het beruchte rode hoofd omdat ze de antwoorden schuldig moesten blijven.
Veel ambu-team leden overkomt hetzelfde. Wij (sigma) weten vaak beter de weg in de koffer dan de ambu-teams die hun eigen koffer(s) gewend zijn.

Ik ben ook benieuwd of ergens in het land wel eens is geoefend met een MMT, AMBU teams en Sigma. Het enige wat ik weet is dat er in het verre verleden wat pilots en testen gedaan zijn met aanbevelingen.
Met sigma en ambu-team wordt regelmatig geoefend. Vaak verzorgen ambu-team-leden ook de herhalingslessen voor de sigma.
Oefeningen met een complete gnk, dus inclusief MMT zijn helaas zeldzaam.

Maar wat is een assisterende functie, bloeddruk meten van een T1 slachtoffer?? Het lijkt mij iets wat in theorie prima kan maar niet geheel juist is, een bloeddrukmeting is iedereen aan te leren maar een bloeddrukmeting bij T1 slachtoffers is erg lastig.
Assisteren kan bij infunderen, intuberen, injecteren
Bloeddrukmeting hoort bij slachteroffer bewaken en de ABC-scores meten en registeren.
Ik schrijf het nu makkelijk, maar met de herhalingslessen moeten we soms wel even achter de oren krabben. :-[ Maar daar loopt een ander topic voor.
Daarnaast een logistieke functie voor transport van so's naar gewondennest.
In de praktijk zullen de T1's wellicht door ambu-team zelf gedaan worden.
De T2 en de bewaking daarvan door sigma onder leiding van ambu-team.

Verder heb ik zitten denken wat het doet met de geest van een sigma lid, een ramp met veel zware slachtoffers is altijd nog  aangrijpend ook voor leden van MMT of AMBU teams, wat zal zoiets niet doen met een SIGMA lid.
Ik ga er vanuit dat een gemiddeld Sigma lid nog nooit in het echt een multi trauma patient heeft gezien laat staan in dit geval meerdere gelijkertijd.
Sigma doet in principe tijdens de opleiding en in de herhaling een ambu-stage kan dus multitrauma patiënten tegenkomen.
Zelf heb ik meerdere reanimaties meegemaakt en meegeholpen en ook een multitraumapatiënt met inzet van MMT. Was een hele leerzame ervaring tijdens de ambu-stage. Leuk ook trouwens want met het spoedtransport kon ik niet in de ambu erbij en mocht ik met de heli mee.  :)
Maar goed niet ieder sigma-lid heeft dit meegemaakt. Daar heb je gelijk in. We moeten dat ook niet onderschatten. Je hebt hier wel een punt te pakken. NRK verleent wel de nodige nazorg na een inzet, maar goed PTSS ligt op de loer.

De hele situatie is voor mijn gevoel theorie. Ook het MMT zal niet lekker functioneren omdat het systeem afwijkend is van normale werkwijze. Ieder slachtoffer heeft bijvoorbeeld een eigen ATLS koffer. De bekendheid zeker in crisissituaties met deze koffer is ook bij een MMT nihil. In de eigen MMT tassen kent het MMT blindelings de weg. Alleen zijn deze tassen niet bekend bij AMBU teams en ook niet in grote hoeveelheden beschikbaar en ga ik er vanuit dat deze tassen zelfs nog teamgebonden zijn en per MMT varieren van inhoud.
Des te meer reden om met de hele gnk inclusief MMT te oefenen.

Ik hoop dat ik niemand beledig of op de tenen trap maar wel een eerste aanzet heb gegeven voor dit topic tot een nuttige discussie zonder verwijten richting elkaar.
Ik met jou, mijn tenen heb je nog niet geraakt.  ;)


Marc S

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2007, 21:11:51
Leuk ook trouwens want met het spoedtransport kon ik niet in de ambu erbij en mocht ik met de heli mee.  :)

Ja, je hebt er mazzelaars bij.