SIGMA

Auteur Topic: SIGMA  (gelezen 8212 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

mister koek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 49
  • Rode kruis EHBO-er voormalig Sigma-lid
Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2007, 22:01:34
Toch zit er wel iets in en kan een discussie zeker wel nuttig  zijn. Wat firs aid bob denk ik bedoeld te zeggen is dat Sigma Leden zich heldhaftiger presenteren dan de arsten en verpleegkundigen op televisie in de serie "ER" .
zulke mensen zullen er zijn alleen er zijn ook anderen en het is niet goed iedereen over een kam te scheren
Ik heb het zelf mogen meemaken afgelopen jaar in het Zuiden van het land. Enkele leden presenteerden zich zodanig dat ik het niet kon laten om wat hele lastige vragen te stellen over de inhoud van de ATLS koffer. die vragen mag je mij zo stellen, ik  heb zelf de ervaring dat veel ambu mensen versteld staan wat voor materiaal hierin zit, trouwens wat er daarnaast nog meer in de gehele GNK aanwezig is voor materiaal Hierbij onstond soms het beruchte rode hoofd omdat ze de antwoorden schuldig moesten blijven.


Later onderweg naar huis dacht ik er eigenlijk dieper over na en denk dat het hele systeem eigenlijk niet echt zal werken.

Ook ik behoor tot de geneeskundige combinatie, want het is niet zoals RAder al eerder meldt dat het Sigma team de AMBU teams moet assisteren. Ook het MMT is aanwezig.

Dit soort combinaties zijn wel erg lastig in de echte praktijk en dat is niet verwijtbaar.

MMT en AMBU teams zullen anno 2007 behoorlijk aan elkaar gewend zijn, niet zo zeer door oefeningen maar door de praktijk. Er is onderling meer respect en begrip voor elkanders kunnen en wijze van inzet.Ook dat zal door middel van voorlichting, oefeningen stage's ook voor het Sigma gelden

Ik ben niet bekend met EHBO en Rode Kruis. jammer dan val ter moeilijk een oordeel over te vormen want ook deze mensen hebben vaak een behoorlijke ervarign in de hulpverlening Ik vind het erg positief dat mensen zich zo belangeloos inzetten voor anderen door eerste hulpverlening, alleen denk ik dat het verlenen van Eerste Hulp of het mogelijk maken van grote evenementen zoals de Vierdaagse heel wat anders is dan in de "harde praktijk" werken met MMT en AMBU teams.

Ik ben ook benieuwd of ergens in het land wel eens is geoefend met een MMT, AMBU teams en Sigma. jawel een hele week ambu teams met oa de OVDG's en Sigma  teams. in de ambutaems en bij de OVDG's zaten verschillende mensen die weer in het MMT zitten.
eveneens al meerdere oefeningen gedaan met ambu teams MMT en OVDG's
Het enige wat ik weet is dat er in het verre verleden wat pilots en testen gedaan zijn met aanbevelingen.

Wat ik weet is dat de rol van Sigma leden zich beperkt tot het logistieke. Voor het MMT is de taak ATLS, AMBU teams assisteren daarbij en hebben op dat moment geen vervoerstaak en Sigma kan worden ingezet voor assisterende functies.en die taken worden ook geoefend  onder steeds toenemende druk


Maar wat is een assisterende functie, bloeddruk meten van een T1 slachtoffer??  ja onder andere maar ook klaarmaken van infuus, toediening van zuurstof en de bewaking van de S.O.'s daarnaast de administratie verzorgen(gewondenkaart, verpleeglijst)  Het lijkt mij iets wat in theorie prima kan maar niet geheel juist is, een bloeddrukmeting is iedereen aan te leren maar een bloeddrukmeting bij T1 slachtoffers is erg lastig. Verder heb ik zitten denken wat het doet met de geest van een sigma lid, een ramp met veel zware slachtoffers is altijd nog  aangrijpend ook voor leden van MMT of AMBU teams, wat zal zoiets niet doen met een SIGMA lid. ook voor het Sigma zal het aangrijpend zijn net zoals voor MMT en Ambu teams

Ik ga er vanuit dat een gemiddeld Sigma lid nog nooit in het echt een multi trauma patient heeft gezien laat staan in dit geval meerdere gelijkertijd. nee? inmiddels verschillende grotere ongevallen meegemaakt waarbij ik kon assisteren samen met MMT en Ambu team waarbij sprake was van volledige erkenning over en weer door bekend te zijn met datgene wat een Sigma lid kan en mag

De hele situatie is voor mijn gevoel theorie. Ook het MMT zal niet lekker functioneren omdat het systeem afwijkend is van normale werkwijze. Ieder slachtoffer heeft bijvoorbeeld een eigen ATLS koffer. De bekendheid zeker in crisissituaties met deze koffer is ook bij een MMT nihil. Dus onder andere een  goede taak voor het Sigma lid   In de eigen MMT tassen kent het MMT blindelings de weg.  De meeste Sigma leden ook in de ATLS koffer Alleen zijn deze tassen niet bekend bij AMBU teams en ook niet in grote hoeveelheden beschikbaar en ga ik er vanuit dat deze tassen zelfs nog teamgebonden zijn en per MMT varieren van inhoud.Dat lijkt mij niet bevordelijk voor multi- inzetbaarheid. Alle ALS koffers zijn standaard ingedeeld

Ik hoop dat ik niemand beledig of op de tenen trap maar wel een eerste aanzet heb gegeven voor dit topic tot een nuttige discussie zonder verwijten richting elkaar. Nee hoor, ook ik hoop op deze manier meer duidelijkheid geef hoe het bij meerdere Sigma teams wel in elkaar zit en als je de mogelijkheid hebt kom dan kijken bij de Sigma wedstrijden die dit jaar gehouden worden in Zwolle op 02 juni

Groet,

mister koek


Edit door palmpie
mister koek wilt u voortaan de kleur blauw gebruiken...Rood is voor de mods...  ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2007, 23:57:57
@ mods: blokkeer de kleur rood dan...

En aan alle anderen: ik denk niet dat die eeuwige 'arrogante' uitstraling bij sommige SIGMA leden ooit zal veranderen. Ik zelf heb de mazzel gehad erg goede opleiders te hebben die me er op wezen dat een stethoscoop niet om de nek hoort en dat soort relatief kleine dingen die bijdragen aan een foute uitstraling. Ik ben nog steeds erg close met de EHBO en het Rode Kruis en geef op evenementen ook zeer de voorkeur aan de EHBO boven de SIGMA (rampen daargelaten).

Ik denk dat het bijzonder zinvol zou zijn om in de opleiding alles over het RK er uit te gooien (die geboortedatum van Henri Dunant en wat er in het derde verdrag van Geneve staat... het zal me aan mn reet roesten), en volledig te besteden aan attitude en houding.
Arts  www.alphalog.nl


First Aid Bob

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2007, 13:49:22
In de bovenstaande reacties begrijp ik dat het een en ander niet alleen mij is opgevallen en dat dit zo'n discussie kan losmaken.
Het voorval waar ik mee geconfronteerd ben is qua plaats en tijdstip niet zo interessant, echter de houding van betrokken Sigma leden doet mij huiveren.
Kennis van zaken is leuk, maar de praktijk zal het uiteindelijk moeten bewijzen of iemand wel geschikt is voor dit werk.

De handelingen die een Sigma lid moet kunnen uitvoeren zijn ook niet zo schokkend spectaculair.
Een willekeurige doktersassistente doet waasrschijnlijk een flink aantal zaken dagelijks. Zelfs zelfstandig griep vaccinaties geven. (onder dokters toezicht uiteraard)

Rest dan ook de vraag of bij rampen dan niet dokters assistenten kunnen worden ingezet. Een beetje bijscholing hoe de rampenbestrijding in elkaar zit en je bespaart weer wat kosten. Toch ?

First Aid Bob


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2007, 15:09:10
First Aid Rob,

jou stelling is iets te kort door de bocht.

Ik denk dat de personeelskosten van de SIGMA veel lager zijn dan dokterassistentes.
Net zo goed als de AMBU team beroepsmatig in de GNK meedraaien, zul je de doktersassistentes ook uit moeten betalen.

Binnen elke beroepsgroep zijn mensen aktief die in negatieve zin buiten de boot vallen, maar dat is geen maatstaf voor de hele groep.

Dat je tijd en plaats niet wilt noemen is begrijpelijk, net zoals het niet willen geven van gedetailleerde informatie.
Maar geef in ieder geval aan wat je in hun gedrag of handelen deed huiveren.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2007, 15:10:56
Doktersassistenten zijn vooral bezig met papierwerk, bloeddrukmeten zonder stress erachter en subcutaan/intramusculair spuiten (griepvaccinatie). Met ATLS werken ze helemaal nooit, infusen zetten ze nooit, van intuberen hebben een hoop wsl nog nooit gehoord, dus wat dat betreft hebben EHBO-ers nog meer affiniteit met de bezigheden van de SIGMA. Bovendien kost een opleiding helemaal niks minder als je die nou aan een EHBO-er of een dokterassistent geeft... dus dat is onzin.

Dat de handelingen niet schokkend spectaculair zijn is een subjectief gegeven, de omstandigheden waaronder die moeten kunnen worden (let op de woorden ' moeten kunnen') maakt de opleiding en het 'vak' bijzonder.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2007, 15:20:33
Ik begin een beetje het idee te krijgen dat het topic alleen gebruikt wordt om met modder te gooien, jammer er zijn betere dingen waar je het forum voor kunt gebruiken.
Je frustaties afreageren is goed, maar of dat op zo'n manier moet ....het getuigt m.i. niet erg van een professionele houding
Misschien is dat alleen mijn indruk, maar de toon in dit topic is voor mij voldoende om mijn inbreng in deze hierbij te laten.

Succes

Jacques  :-X
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2007, 16:59:51
Ik heb meer het idee dat het woord SIGMA an sich al een moddermagneet is...
Arts  www.alphalog.nl


First Aid Bob

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2007, 23:41:22
Mijn laatste opmerking over de inzet van doktersassistenten was natuurlijk schertsend bedoeld omdat zij min of meer dezelfde controle handelingen verrichten en zij hebben natuurlijk allemaal een geldig EHBO diploma, net als Sigma leden.

Sigma leden krijgen welliswaar een mooie opleiding, maar komen in het vervolgtraject niet of nauwelijks toe aan een goede parate status, ondanks een profcheck.

In Nederland gebeurt gelukkig toch nooit wat, alleen in het buitenland. Dus waarom maken we ons eigenlijk zorgen. Je moet toch als overheid  een beetje laten zien dat we toch ergens een beetje op voorbereid zijn. Niet teveel of te groot natuurlijk, anders is de lol er af.

Nederland slaap lekker verder onder NAP en de rook van de chemie.


Bob


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 15 januari 2007, 00:19:41
bob,

Wat wil je eigenlijk bereiken met jouw bijdrages aan deze discussies

Maarten


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #19 Gepost op: 15 januari 2007, 07:19:08
Ik ben ook benieuwd of ergens in het land wel eens is geoefend met een MMT, AMBU teams en Sigma. Het enige wat ik weet is dat er in het verre verleden wat pilots en testen gedaan zijn met aanbevelingen.


Ik ben ook benieuwd of ergens in het land wel eens is geoefend met een MMT, AMBU teams en Sigma. jawel een hele week ambu teams met oa de OVDG's en Sigma  teams. in de ambutaems en bij de OVDG's zaten verschillende mensen die weer in het MMT zitten.
eveneens al meerdere oefeningen gedaan met ambu teams MMT en OVDG's
Het enige wat ik weet is dat er in het verre verleden wat pilots en testen gedaan zijn met aanbevelingen.
mister koek


In Zwolle zijn we al 2 jaar bezig met het houden van z.g.n. "skillslab trainingen"
Deze worden verzorgd door de Isala klinieken (traumacentrum Zwolle).
Hier worden we als sigma specifiek getraind in het assisteren van het MMT.
We worden getraind in het werken onder druk, en in stress. Ook worden we hier getest als sigma zelf. Kun je de taak aan, neem je geen opdrachten aan die je niet kunt/ mag uitvoeren, en hoe stel je jezelf op.
Er zijn 3 levels waarop getraind kan worden. 1e is voor de “nieuwelingen” dat gaat in een rustig tempo, 2e is een stevig tempo met 1 SO, en de 3e is het werken onder flinke druk, met meerdere SO’s en meerdere MMT mensen.
Deze trainingen worden gegeven door het MMT zelf, en werken uitstekend.
Wij (als sigma regio IJssel-Vecht) zijn er zeer tevreden over.

Overigens heeft het trauma centrum aangegeven dat wanneer er andere sigmateams zijn die deze "skillslab training" willen volgen, zij van harte welkom zijn.
Wil je daar nadere informatie over dan moet je me maar ff een pm sturen.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R