Toch zit er wel iets in en kan een discussie zeker wel nuttig zijn. Wat firs aid bob denk ik bedoeld te zeggen is dat Sigma Leden zich heldhaftiger presenteren dan de arsten en verpleegkundigen op televisie in de serie "ER" .
zulke mensen zullen er zijn alleen er zijn ook anderen en het is niet goed iedereen over een kam te scherenIk heb het zelf mogen meemaken afgelopen jaar in het Zuiden van het land. Enkele leden presenteerden zich zodanig dat ik het niet kon laten om wat hele lastige vragen te stellen over de inhoud van de ATLS koffer.
die vragen mag je mij zo stellen, ik heb zelf de ervaring dat veel ambu mensen versteld staan wat voor materiaal hierin zit, trouwens wat er daarnaast nog meer in de gehele GNK aanwezig is voor materiaal Hierbij onstond soms het beruchte rode hoofd omdat ze de antwoorden schuldig moesten blijven.
Later onderweg naar huis dacht ik er eigenlijk dieper over na en denk dat het hele systeem eigenlijk niet echt zal werken.
Ook ik behoor tot de geneeskundige combinatie, want het is niet zoals RAder al eerder meldt dat het Sigma team de AMBU teams moet assisteren. Ook het MMT is aanwezig.
Dit soort combinaties zijn wel erg lastig in de echte praktijk en dat is niet verwijtbaar.
MMT en AMBU teams zullen anno 2007 behoorlijk aan elkaar gewend zijn, niet zo zeer door oefeningen maar door de praktijk. Er is onderling meer respect en begrip voor elkanders kunnen en wijze van inzet.
Ook dat zal door middel van voorlichting, oefeningen stage's ook voor het Sigma geldenIk ben niet bekend met EHBO en Rode Kruis.
jammer dan val ter moeilijk een oordeel over te vormen want ook deze mensen hebben vaak een behoorlijke ervarign in de hulpverlening Ik vind het erg positief dat mensen zich zo belangeloos inzetten voor anderen door eerste hulpverlening, alleen denk ik dat het verlenen van Eerste Hulp of het mogelijk maken van grote evenementen zoals de Vierdaagse heel wat anders is dan in de "harde praktijk" werken met MMT en AMBU teams.
Ik ben ook benieuwd of ergens in het land wel eens is geoefend met een MMT, AMBU teams en Sigma.
jawel een hele week ambu teams met oa de OVDG's en Sigma teams. in de ambutaems en bij de OVDG's zaten verschillende mensen die weer in het MMT zitten.
eveneens al meerdere oefeningen gedaan met ambu teams MMT en OVDG's Het enige wat ik weet is dat er in het verre verleden wat pilots en testen gedaan zijn met aanbevelingen.
Wat ik weet is dat de rol van Sigma leden zich beperkt tot het logistieke. Voor het MMT is de taak ATLS, AMBU teams assisteren daarbij en hebben op dat moment geen vervoerstaak en Sigma kan worden ingezet voor assisterende functies.
en die taken worden ook geoefend onder steeds toenemende drukMaar wat is een assisterende functie, bloeddruk meten van een T1 slachtoffer??
ja onder andere maar ook klaarmaken van infuus, toediening van zuurstof en de bewaking van de S.O.'s daarnaast de administratie verzorgen(gewondenkaart, verpleeglijst) Het lijkt mij iets wat in theorie prima kan maar niet geheel juist is, een bloeddrukmeting is iedereen aan te leren maar een bloeddrukmeting bij T1 slachtoffers is erg lastig. Verder heb ik zitten denken wat het doet met de geest van een sigma lid, een ramp met veel zware slachtoffers is altijd nog aangrijpend ook voor leden van MMT of AMBU teams, wat zal zoiets niet doen met een SIGMA lid.
ook voor het Sigma zal het aangrijpend zijn net zoals voor MMT en Ambu teams Ik ga er vanuit dat een gemiddeld Sigma lid nog nooit in het echt een multi trauma patient heeft gezien laat staan in dit geval meerdere gelijkertijd.
nee? inmiddels verschillende grotere ongevallen meegemaakt waarbij ik kon assisteren samen met MMT en Ambu team waarbij sprake was van volledige erkenning over en weer door bekend te zijn met datgene wat een Sigma lid kan en magDe hele situatie is voor mijn gevoel theorie. Ook het MMT zal niet lekker functioneren omdat het systeem afwijkend is van normale werkwijze. Ieder slachtoffer heeft bijvoorbeeld een eigen ATLS koffer. De bekendheid zeker in crisissituaties met deze koffer is ook bij een MMT nihil.
Dus onder andere een goede taak voor het Sigma lid In de eigen MMT tassen kent het MMT blindelings de weg.
De meeste Sigma leden ook in de ATLS koffer Alleen zijn deze tassen niet bekend bij AMBU teams en ook niet in grote hoeveelheden beschikbaar en ga ik er vanuit dat deze tassen zelfs nog teamgebonden zijn en per MMT varieren van inhoud.
Dat lijkt mij niet bevordelijk voor multi- inzetbaarheid. Alle ALS koffers zijn standaard ingedeeld Ik hoop dat ik niemand beledig of op de tenen trap maar wel een eerste aanzet heb gegeven voor dit topic tot een nuttige discussie zonder verwijten richting elkaar.
Nee hoor, ook ik hoop op deze manier meer duidelijkheid geef hoe het bij meerdere Sigma teams wel in elkaar zit en als je de mogelijkheid hebt kom dan kijken bij de Sigma wedstrijden die dit jaar gehouden worden in Zwolle op 02 juniGroet,
mister koekEdit door palmpie
mister koek wilt u voortaan de kleur blauw gebruiken...Rood is voor de mods...