Dit is mijn eerste review van het boekje Eerste Hulp bij Waterongevallen.
Ik het het boekje al iets meer dan globaal kunnen lezen..
Mijn eerste indruk voor Oranje Kruis leerstof, is dit zeker een zeer goede aanzet voor meer goede leerstof. Het Oranje Kruis erkend met deze leerstof de noodzaak voor meer skills en handelingen die men zelfstandig moet doen voor georganiseerde vormen van hulpverlening zoals de reddingsbrigades en zwembadpersoneel doen.
Laat ik duidelijk zijn, ik ben erg enthoisaist over het verschijnen van dit boekje.
Onderwerpen die in het boekje besproken worden en voor Oranje Kruis leerstof nieuw zijn.
>Airway > Kaaklift (JawThrust)
>Airway > Sellick Manoevre
>Breathing > Gebruik van Medicinale Zuurstof > Non-rebreathermasker
>Breathing > Demand systemen en Possitieve druk systemen (MTV) worden globaal beschreven.
>Breathing > Reanimatie > Beademing met pocketmasker met aanvullende zuurstof word beschreven
>Breathing > Reanimatie > AED word beschreven
>Breathing > Reanimatie > CPR-Ezy word beschreven
>Onderkoeling > Zeer uitgebreid
>Wervelletsels > Neutrale Positie
>Wervelletsels > Aanleggen Nekkraag
>Wervelletsels > Logroll
>Wervelletsels > Staande en Liggende patient
>Brandwonden > Gebruik van Gel producten..
Onderwerpen die niet worden beschreven of mijn inziens uitgebreider beschreven hadden mogen wordenScene Assesment > Situatie Beoordelen, Eigen Veiligheid (methodische benadering)
Gebruik van persoonlijke veiligheidsmiddelen in verschillende omstandigheden
Airway > Mayo-Tube
Breathing > Reanimatie > Ballonbeademing of MTV
Zuurstof Systemen, advies gebruik van Mobilisil achtige oplossingen ipv van losse reduceren. (meer hufter proof, minder bang zijn voor vuil in de reduceren..
Wervelletsels > Bewegingsleer
Wervelletsels > Fixatiepunten op het lichaam
Wervelletsels > Zittende patient, eventuele Interim Devices zoals Oregon Spine Splint
Verder zijn er wat details in formulering van stukken, die niet helemaal correct zijn, maar waarmee wel je de leerdoelen kan bereiken.. voorbeeldje "Samengeperst zuurstof is brandgevaarlijk.." Als je de slak op het zout legt moet daar zeer brandvorderend staan. Leermethodisch zijn dat geen onoverkomelijk zaken.
Het zuurstof eerste hulpgedeelte is vergelijkbaar met de Aquatic Training van DAN Europe en stukje Hazardous Marine Life aparte module van DAN Europe word besproken.. De Oranje Kruis leerstof is veel breder en is goed basis stuk voor Reddingsbrigades en Reddingseenheden zoals KNRM en brandweer. Daarbij moet aangetekend worden dat LPB1.2 iets meer methodisch te werk gaat, en dit meer een beschrijvende stuk achtergrond boekje is..
Een uitgebreider review zal nog wel volgen..
Ik wil Hans van de Pols met zijn team absoluut een compliment geven voor hun werk..