Sandor,
je hebt gelijk om te zeggen dat volgens Art. 91 mag afwijken van de voorschriften etc. Maar je begrijpt toch wel de intensie van de tekst als we het hier hebben over de repressieve taak van reddingsbrigades? Dus vervallen die bepalingen van het RVV voor een voorrangsvoertuig, dus . . . . Excuses voor mijn lompheid, maar had gehoopt dat men dat wel begreep.
Verder ben ik het met je eens door niet aan de autonomie van de reddingsbrigades te toornen. Maar maak de keuze voor de desbetreffende reddingsbrigades wel makkelijker door hoge kortingen af te dwingen bij één importeur van een merk voertuig.
Stel: Je maakt een afspraak met Toyota en regelt dat op alle voertuigen een korting komt van . . .%. Toyota heeft een breed scala aan typen voertuigen, van busjes 2WD naar 4WD pick-up tot 4WD hulpverleningsvoertuig. Daarbij heeft Toyota ook nog eens een heel breed dealer netwerk en is de service en kwaliteit goed. Dan kom je al aardig ook in de richting van de binnen waterreddingsbrigades die hele andere eisen en wensen hebben dan een strandreddingsbrigade. Een binnen waterreddingsbrigade met een actieve wedtrijdploeg heeft bijvoorbeeld meer aan een Hiace in 8 persoons uitvoering. Maar dat busje kan ook ingezet worden tijdens een wateroverlast als facilitaire ondersteuning. Op die manier zou je ook op die manier aardig wat geld retour kunnen regelen als hem oranje maakt. Maar ook andere reddingsbrigades kunnen op die manier een goedkoper voertuig aanschaffen. Want de "rijke" strandreddingsbrigades stoten hun hulpverleningsvoertuig na 5 jaar af. Die kan je dan vervolgens doorschuiven naar bijvoorbeeld Stichting Medical Rescue.NL of de Culemborgse Reddingsbrigade.
Overigens denk ik wel dat er een eisen lijst moet gaan komen alwaar een hulpverleningsvoertuig minimaal aan moet voldoen, om op die manier ook uniformiteit in de hulpverlening te bewerkstelligen. En zo eventueel ook aan assistentie voertuigen en trekkende voertuigen. Dit natuurlijk om tijdens grootschalig optreden repressief uniform voor de dag te komen. Niet dat het eene hulpverleningsvoertuig ter assistentie ambulance rijdt en men heeft bijvoorbeeld geen wervelplank, stiffneck, zuurstof, AED aan boord, terwijl dat voor de meeste gemeengoed is.
Oja, is beplakken tegenwoordig goedkoper dan spuiten en behoudt je de orginele kleur van het voertuig en voorkomt zelfs kleine schade's op de orginele lak. Dus het restverhaal is dan ook van tafel. Alleen bij de aanschaf kost dat een x-bedrag.
Sandor, over de voertuig financiering kan ik makkelijk zijn. Als RN KNBRD de kwaliteit wil waarborgen, zullen zij ook met de zogenaamde billen bloot gaan. Dat impliceert dus dat voor een aantal reddingsbrigades er een standaard voertuig ter beschikking zal moeten komen. Zeker de reddingsbrigades die een Rescue 3 ter beschikking hebben gekregen. Ongeveer gelijkend aan de regeling van de Rampenvloot. En of dat voertuig dan een hulpverleningsvoertuig is of een assistentie voertuig, dat laat ik in het midden. Maar als een reddingsbrigade de middelen dus niet heeft, zal hier wel een oplossing voor gevonden dienen te worden. Ik zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een 0% rente voorschot van RN KNBRD aan de desbetreffende reddingsbrigade.
RR (waar een wil is, . . . . is creativiteit)