Ik moet idd. zeggen dat er eindelijk iets meer geënt is op de waterhulpdiensten. Mijn grootste verrassing vond ik eigenlijk het hoofdstuk over de pieterman. Weer iets waar men op het binnen water en zwembad geen last van heeft, maar wel de strandreddingsbrigades.
Verder heb ik wel mijn twijfels over het immobiliseren in het algemeen en het aanbrengen van de stiffneck in het bijzonder. Hier in Zandvoort is de aanrijtijd van ambulances zeer beperkt. En voor incident op het water zijn er hier genoeg ambulance medewerkers die zelf bij reddingsbrigades of KNRM zitten en dus absoluut zelf ter plaatse zullen gaan. Mijn, herstel onze, voorkeur gaat uit om wel manuele fixatie toe te passen, maar niet verder te gaan en af te wachten op de ambulance. Dit zullen wij ook gaan voorstellen aan de MMA van deze regio. De strandwachten moeten het wel uit kunnen voeren onder auspiciën van een ambulance team.
Maar het boekje is een absolute aanwinst voor de boekenkast op eke reddingspost, zodat dit ook als naslagwerk gebruikt kan gaan worden. Gelukkig hadden wij alle materialen al, maar de EHBO-kamer bij vele reddingsbrigades zal nu wel verbouwd moeten gaan worden.
RR (volgens mij deden we dit namelijk al jaren)