Preventieve inzet GNK-C

Auteur Topic: Preventieve inzet GNK-C  (gelezen 8137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2007, 18:00:56
DUS IK SNAP HET NIET MEER EN WE WORDEN ER NIET VROLIJK VAN EN ZEKER NIET MEER ENTHOUSIAST HIERDOOR >:( >:( :'(    

Tijd voor eengesprekmet de verantwoordelijke bij de GHOR denk ik.
Bij ons is de oefencoordinator van de GNK dezelfde die adviezen geeft over vergunningen, wellicht helpt dat ons.
Maar ik zou een met de leiding van de GHOR gezellig om tafel gaan zitten, niet met de hele groep, maar een afvaardiging van 2 of 3 man.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

oudetonge

• Junior gebruiker
  • **
  • EHBO / Sigma VRR-ZHE
Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2007, 21:20:08
op de ZHE afd, rotterdam Rinmond hebben wij toch wel vaak een demo cq opstellingen,
bij sommige evenementen fungeren wij als achterwacht , zoals marathon rotterdam , muziek festivals, maar vooral demo's en oefeningen met de brandweer, dus wij hebben niet te klagen
vragen staat vrij,zo ook je antwoord

logistiek

• Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2007, 17:34:05
rescue ranger, vallen jullie niet onder Noord Holland Noord????

dan begrijp ik wel waarom jullie niet ingezet worden hoor!!!!

niet om jou of je teamleden af te zeiken hoor,

als het daadwerkelijk NHN is dan moet ik je sterkte gaan wensen. >:(

ik heb namelijk meerdere malen met iemand van dat bureau gesproken,

maar die willen volgens mij helemaal niets dan alleen mekaar bezig houden.

laat ik het netjes zeggen.

en alles is te duur en te veel moeite, alles om de centjes, erg jammer hoor.

groet

logistiek. 8)

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2007, 08:56:26
rescue ranger, vallen jullie niet onder Noord Holland Noord????

dan begrijp ik wel waarom jullie niet ingezet worden hoor!!!!

niet om jou of je teamleden af te zeiken hoor,

als het daadwerkelijk NHN is dan moet ik je sterkte gaan wensen. >:(

ik heb namelijk meerdere malen met iemand van dat bureau gesproken,

maar die willen volgens mij helemaal niets dan alleen mekaar bezig houden.

laat ik het netjes zeggen.

en alles is te duur en te veel moeite, alles om de centjes, erg jammer hoor.

groet

logistiek. 8)

Logistiek,

jij weet net zo goed als mij dat het inzetten op preventieve basis geen inzet behoort te zijn voor een GNK. Daarvoor is deze gewoon niet uitgerust. De GNK is ontwikkelt voor andere doeleinden. Dat je er eventueel een andere invulling aan kan geven om het een en ander rendabeller te maken, is geen goede toepassing. Laat dat gewoon doen door de plaatselijke EHBO-vereniging of Rode Kruis of Reddingsbrigade. Ken als SIGMA je plaats in de hulpverlening, en dat is dus niet preventief ingezet worden.

Zorg dan gewoon dat je een goede trailer bouwt zoals Gelderland dat gedaan heeft en laat je GNK lekker met rust. Daar kan je SIGMA leden neerzetten, maar niet in de functie van het SIGMA, want dat is heel wat anders.

In Breda niet echt, we worden tegenwoordig wel gevraagd om als beheerder van de EHBO combinatie op te treden.
Hoewel we daar (nog) wel onze SIGMA kleding aanhebben zijn we er niet als SIGMA  :D .

Rob,

ik ga er vanuit dat je bedoeld dat jullie dan in de GNK container staan om koffers aan te vullen etc. Nou,dat heb ik één keer gedaan, NOOIT meer. De materiaal kennis van de SIGMA leden over het algemeen is naar mijns inziens onder het gevraagde niveau. Zeker als het gaat om niet-disposable materialen.

RR ( ;D  ;D maar ik ben de echte  ;D  ;D)
Elke hulpverlening start met communicatie.

logistiek

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2007, 11:50:34
resue ranger,

ik begrijp niets van jou insteek, waarom hoort een preventieve inzet niet tot de gnk-c????
er is oa genoeg verband materiaal aanwezig voor eerste hulp, zo ook het ambu team en bij sommige evenementen het MMT. waarom zou de gnk niet hiervoor zijn uitgerust???
als ik kijk naar de grote evenementen in mijn regio dan kan ik deze inzetten alleen maar toe juichen. het rode kruis en de ehbo verenigingen daar werk je op dat moment samen mee, die zijn uiteraard ook aanwezig, echter het voordeel wat wij hebben is een droog dak boven ons hoofd, en je hebt een vaste opvangplek voor de grotere slachtoffers, ook de ambulances weten waar zij moeten zijn, want alles wordt ingetekend in het draaiboek, echter preventief inzetten komt niet vanuit de sigma, maar is een wel overwogen beslissing van de RGF, die toch eind verantwoordelijk is voor de witte kolom, en mag uitleggen als het misgaat tijdens een evenement waarom al de hulptroepen van zijn kolom zo laat op het incident waren.

maar ja zo'n beslissing zal jij vast niet hoeven te maken
en je te hoeven verantwoorden als het misgaat in de keten.
waarschijnlijk ben je niet bekend met de omvang van de echte evenemten!!!!!
ik zal kort opsommen redbull airrace 700.000 mensen, danceparade / city race 200.000 mensen,
havendagen 250.000 mensen, ik kan nog wel even doorgaan, je zult nu vast begrijpen dat de stad helemaal dicht is en er geen doorkomen aan is voor wie dan ook, en toeschouwers zullen altijd rare dingen blijven doen om vooraan te staan ( gezien de grote letsels die wij hebben gehad ) daarom is het juist wel verstandig om wel preventief in te zetten.
ik nodig je dan bij deze ook uit om deze zomer eens te komen kijken bij 1 van onze evenementen en preventieve inzet. leidt je graag even rond tijdens onze inzet, zodat je een duidelijk beeld krijgt wat er nu werkelijk afspeelt.
ik moet je wel gelijk geven als je zegt dat de gnk daar niet voor bedoelt is,
maar het is een prima oplossing voor noodgevallen.
en trouwens de haakarmbakken zijn ook niet gemaakt om als ehbo post op het strand te staan, dit gebeurt echter ook in den landen ( zal geen regio noemen) ;)

groet

logistiek 8)

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2007, 15:48:35
ik nodig je dan bij deze ook uit om deze zomer eens te komen kijken bij 1 van onze evenementen en preventieve inzet. leidt je graag even rond tijdens onze inzet, zodat je een duidelijk beeld krijgt wat er nu werkelijk afspeelt.

Logistiek,

je argumenten zijn duidelijk. Alleen wat je zelf aanhaalt is de logistiek. Door de grote aantallen bezoekers is er geen doorstroming in het verkeer. Indien je dus geen doorstroming hebt, creeër je nu dus een dubbel delay, omdat de primaire medische ondersteuning, geleverd door een ambulance team, niet aangestuurd wordt maar eerst een EHBO-er gaat kyken. Vervolgens moet er dan logistiek komen voor een so naar een centraal punt, om vervolgens vanaf een centraal punt naar een SEH gebracht te worden. We hebben het nu niet over een afgesloten evenementen terrein, maar in de stad tydens een FF-parade of RedBull airrace.

Nu is er een verschil tussen een EHBO-er en een organisatie welke ingehuurd wordt voor medische evenement beveiliging. Als je kykt naar bijvoorbeeld Dance-Valley is dat gewoon goed geregeld en gaat jouw verhaal ook helemaal op. Maar dan hebben we het ook over "risico-evenementen". Zeker bij die "risico-evenementen" is een goede eerste opvang essentieel. Maar ook hier weer niet door een GNK, maar door een medische evenement beveiliging. Indien er dan wat fout zou gaan, liggen de routes vast en kan een GNK extra ondersteuning bieden, zie byvoorbeeld het dance Valley evenement een aantal jaar geleden, waar het buiten het evenementen terrein na afloop helemaal mis liep. Als je je GNK dan op het terrein plaatst, pin je jezelf vast en ben je niet tot minder flexibel inzetbaar tydens een serieuze inzet.

Maar als we dan kyken naar een DTM, A1 of ander race festival in combinatie met een zomerse dag en een Dance feest op het strand, wat regelmatig voorkomt, is in de regio Kennemerland geen doorgaande weg beschikbaar. En heb je meerdere mogelyke "brandhaarden" welke in aanmerking komen voor een inzet van een GNK. Dus waar ga je alles optuigen?

En dat haakarmbakken niet geschikt zyn als EHBO-post, dat wil ik niet zeggen, alleen de GNK haakarm niet. Ook al muteer je die en zet je er een tentje op. Maar er zyn meerdere oplossingen om mobiele EHBO-posten te plaatsen, want die trekker oplegger van Branbant is leuk. Zet daar een niet parate ploeg SIGMA mensen in en klaar ben je.

RR (elke regio zyn ding)
Elke hulpverlening start met communicatie.

ABeens

• Senior gebruiker
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2007, 23:19:44
citaat RR
DUS IK SNAP HET NIET MEER EN WE WORDEN ER NIET VROLIJK VAN EN ZEKER NIET MEER ENTHOUSIAST HIERDOOR      

Nou zoals al eerder vermeld hebben we in Drenthe te maken met de commerciele ambulancepoot de MAI die de zogenaamde medische beveiliging doet zoals RR het zo netjes beschrijft.

Mede ook door dit gegeven hebben we ook te maken naar mijn idee met deze niet motiverende factor. De grotere publieksevenementen zoals de TT oa. worden dus  nu door deze organisatie gedaan. Op zich terecht want dat zijn de proffesionals maar aan de andere kant is dat niet goed voor de motivatie van een groep vrijwilligers.

Nu hebben de gesprekken met oa het ghor-bureau ons ook wel positieve punten op geleverd om de motivatie omhoog te krijgen oa. door niet te alarmeren pas als er een sitrap is geweest maar gelijk bij een grote melding van een ongeval (lees voor deze regio meer dan 8 zwaar gewonden (T1/ T2).
Enerzijds levert dit natuurlijk wel meerdere loze meldingen op maar de groep wordt wel scherp gehouden zo van ze denken wel aan ons.
Een goed voorbeeld is de laatste melding geweest op vliegveld Eelde 18 mei jl. gewoon alarmeren en afschalen kan altijd nog.

Moraal van het verhaal:
Ga in gesprek met je HGE en/of RCNN(rode kruis opperhoofd NN) en het ghor het kost je hooguit een avond of 2 maar de verdienste kan veel groter zijn.

Groet Arend

wilco5379

• Forum gebruiker
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #17 Gepost op: 31 mei 2007, 23:43:30
nou ik heb zelf bij het sigma gezeten en dan wel in haaglanden ik ben er nu 2 jaar uit maar juist hoe meer het sigma wordt ingezet voor wat voor doeleinde dan ook (grote evenementen of demo's geven ) zo blijft iedereen een beetje bekent met het gene wat waar ligt tent op bouwen comunicatie en ga zo maar door en je heb dan niet het gevoel dat je alles niks voor niks heb geleerd
ehbo'er plv hoofd bhv'er

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 1 juni 2007, 09:13:56
citaat RR: DUS IK SNAP HET NIET MEER EN WE WORDEN ER NIET VROLIJK VAN EN ZEKER NIET MEER ENTHOUSIAST HIERDOOR      

Nou zoals al eerder vermeld hebben we in Drenthe te maken met de commerciele ambulancepoot de MAI die de zogenaamde medische beveiliging doet zoals RR het zo netjes beschrijft.
Mede ook door dit gegeven hebben we ook te maken naar mijn idee met deze niet motiverende factor. De grotere publieksevenementen zoals de TT oa. worden dus  nu door deze organisatie gedaan. Op zich terecht want dat zijn de proffesionals maar aan de andere kant is dat niet goed voor de motivatie van een groep vrijwilligers.
Nu hebben de gesprekken met oa het ghor-bureau ons ook wel positieve punten op geleverd om de motivatie omhoog te krijgen oa. door niet te alarmeren pas als er een sitrap is geweest maar gelijk bij een grote melding van ongavallen (lees voor deze regio meer dan 8 zwaar gewonden (T1/ T2).
Enerzijds leverd dit natuurlijk wel meerdere loze meldingen op maar de groep wordt wel scherp gehouden zo van ze denken wel aan ons.
Een goed voorbeeld is de laatste melding geweest op vliegveld Eelde 18 mei jl. gewoon alarmeren en afschalen kan altijd nog.

Moraal van het verhaal: Ga in gesprek met je HGE en/of RCNN(rode kruis opperhoofd NN) en het ghor het kost je hooguit een avond of 2 maar de verdienste kan veel groter zijn.

Groet Arend

Een waardevolle bijdrage. Die de discussie zeker waar is.  O0
Ik heb je geciteerd in het forum van onze besloten website.

logistiek

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 1 juni 2007, 22:53:04
rescue ranger , ik wil onze discussie niet opnieuw aan slingeren maar we hadden het over preventief inzetten van een gnk. en waar ze dan wel of niet voor bedoelt zijn
ik doelde onderin mijn verhaal op de hab van een regio, die deels leeg gesloopt wordt en dan op het strand geplaatst wordt en daar heel de zomer dienst doet als ehbo container inclusief airco. slim bedacht maar is daar niet voor bedoeld, preventief op het strand, zonder een rek erin om maar zoveel mogelijk ruimte te creeeren, en in de herst alles er weer in timmeren en zolang niemand die aan de bel trekt........
tis maar hoe creatief je bent.
en voor je beeldvorming, ik heb meerdere gnk-c's tot mijn beschikking in mijn regio, dus ik kan nummer 2 of 3 ook nog inzetten als nummer 1 op een evenement staat dus ben je altijd flexibel en inzetbaar met 1 van je teams

groet

logistiek 8)