Uitslaande woningbrand - Hilversum 14-01-2007

Auteur Topic: Uitslaande woningbrand - Hilversum 14-01-2007  (gelezen 4145 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112actueel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Gepost op: 14 januari 2007, 20:43:15
Brandweer twee minuten 'te laat'; korps bespreekt uitruktijd

Gepubliceerd op 16 januari 2007, 23:32  www.gooieneemlander.nl

Hilversum -  ,,Het vuur in de Rietmeent greep snel om zich heen'', vertelt E.L. Koopmanschap, commandant van de brandweer Bussum-Naarden. Het huis op nummer 38 ging zondagavond verloren. Er was geen redden aan, ook al was het korps minuten eerder gearriveerd. De commandant zegt dat de uitruktijd met een bescheiden twee minuten is overschreden.


Direct na de brand kwamen er reacties los. Een omwonende vond dat de hulpverleners te laat kwamen, ,,omdat ze moesten omrijden via de Franse Kampweg.'' Een tweede refereerde aan een brand enkele jaren terug in de Mossenmeent, waar de brandweer ook laat arriveerde. Toen zou de brandweer maatregelen nemen om sneller uit te rukken, aldus bewoner Muhren op de G&E-website. ,,Na vanavond ben ik daar niet meer zo zeker van.'' Anderen namen het op voor de brandweer. ,,Petje af voor de brandweer'', die de belendende percelen redde.
Commandant Koopmanschap vertelt: ,,Na de melding heeft het acht minuten geduurd voordat we zijn uitgerukt. Dat is twee minuten boven de normtijd. Vervolgens was het eerste voertuig zes minuten onderweg.'' De brandweer had te kampen met verkeersdrukte op de Franse Kampweg. Door de afsluiting van de Vechtbrug op de A1 reden hier extra veel personenauto's. Deze route prefereert de brandweer boven die door Bussum. Met name de hoge drempels in de Meentweg baart Koopmanschap zorgen. ,,Daar kun je niet met een voertuig van elf ton snel overheen rijden, terwijl de manschappen zich omkleden.''
De commandant wijt het overschrijden van de uitruktijd aan het late verschijnen van 'enkele vrijwilligers'. ,,Dit mag niet voorkomen. Onze mensen hebben een goede motivatie. Dat wil ik zo houden. We gaan uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren.''
De brandweer werd geconfronteerd met vlammen die zich pijlsnel ontwikkelden door het brandbare plastic op de serre en een houten balkonhek.



meer foto's:
www.112actueel.nl
www.janhoning.nl



In de Hilversumse meent heeft een uitslaande brand een woning volledig verwoest.
De brand was ontstaan doordat er een brandende kaars tegen een gordijn aan kwam.
De bewoners hebben nog geprobeerd om het gordijn eraf te trekken.
Een gedeelte van de huisraad werd in veiligheid gebracht.
1 persoon liep lichte brandwonden op.
De naast gelegen woningen liepen ook brand en waterschade op.




basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2007, 22:50:09
Mooi plaatje
'T is elke keer weer brandweer...


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2007, 12:08:40
reactie van de buurman  op www.gooieneemlander.nl

Schandalig hoe laat de brandweer ook deze keer weer ter plekke was.Na de brand in de Mossemeent een aantal jaren geleden werd er beweerd, dat er regelingen waren getroffen, waardoor de brandweer sneller ter plaatse zou zijn op de Hilversumse Meent. Na vanavond ben ik er niet meer zo zeker van, wanneer er bij mij brand uitbreekt, mijn huis niet afgebrand is voor de brandweer ter plaatse is. En of er nu uitgerukt wordt vanuit Hilversum of Bussum zal mij een worst zijn, maar wat wel belangrijk is dat bij dit soort belangrijke calamiteiten een duidelijk standpunt wordt ingenomen.
twitter : @fotomiche , @regio14nl


sajo

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2007, 13:11:11
Tja hoe je het als hulpverlener ook doet, je kan het toch nooit goed doen in de ogen van omstanders.
maar men vergeet dat op het moment dat een brand uitslaand word
dat deze al een aanzienlijke tijd bezig is geweest (bij deze brand heeft de bewoonster ook zelf eerst geprobeerd te handelen,wat ook weer een logische reactie is)

 en op het moment dat de omgeving vlammen ziet of glasgerinkel hoort
 pas opschrikt van  hé er is iets mis, eerst gaat kijken dan pas de telefoon pakken om te alarmeren
(als men niet eerst een vriend of vriendin belt).

Dan ben je al zeker 5 minuten verder,dan moet melding tijdens het gesprek verwerkt worden door de centralist, waarop eigenlijk tergelijkertijd de wagens al uitrukken.

En deze hebben ook een standaard aanrijtijd nodig van ong 8 minuten dus al met al ben je al een kwartier kwijt voordat het eerste brandweervoertuig tp is.

Ja dat is lang als je op hulp moet wachten
maar je kan nou eenmaal niet op elke hoek vd straat een hv eenheid plaatsen toch?
Herkenbare reactie van de buurman, maar laten ze de uitrukgegevens maar eens onder zijn neus leggen.

En laat het voor de meelezende "leken" nou eens duidelijk worden dat de profesionele hulpverleners niet eerst even een rondje stad gaan omdat ze het nou zo leuk vinden om met blauw blauw te scheuren.
Alhoewel ik bij  1 instantie toch ook wel eens vraagtekens zet.
Maar goed dat is een eigen ervaring die ik hier in de omgeving nog wel eens meemaak
 maar ook deze mensen doen op eigen manier toch hun best voor uw en mijn veiligheid


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2007, 13:41:56
Tja hoe je het als hulpverlener ook doet, je kan het toch nooit goed doen in de ogen van omstanders.
maar men vergeet dat op het moment dat een brand uitslaand word
dat deze al een aanzienlijke tijd bezig is geweest
(bij deze brand heeft de bewoonster ook zelf eerst geprobeerd te handelen,wat ook weer een logische reactie is)

 en op het moment dat de omgeving vlammen ziet of glasgerinkel hoort
 pas opschrikt van  hé er is iets mis, eerst gaat kijken dan pas de telefoon pakken om te alarmeren
(als men niet eerst een vriend of vriendin belt).

Dan ben je al zeker 5 minuten verder,dan moet melding tijdens het gesprek verwerkt worden door de centralist, waarop eigenlijk tergelijkertijd de wagens al uitrukken.

En deze hebben ook een standaard aanrijtijd nodig van ong 8 minuten dus al met al ben je al een kwartier kwijt voordat het eerste brandweervoertuig tp is.

Ja dat is lang als je op hulp moet wachten
maar je kan nou eenmaal niet op elke hoek vd straat een hv eenheid plaatsen toch?
Herkenbare reactie van de buurman, maar laten ze de uitrukgegevens maar eens onder zijn neus leggen.

En laat het voor de meelezende "leken" nou eens duidelijk worden dat de profesionele hulpverleners niet eerst even een rondje stad gaan omdat ze het nou zo leuk vinden om met blauw blauw te scheuren.
Alhoewel ik bij  1 instantie toch ook wel eens vraagtekens zet.
Maar goed dat is een eigen ervaring die ik hier in de omgeving nog wel eens meemaak
 maar ook deze mensen doen op eigen manier toch hun best voor uw en mijn veiligheid


Een brand hoeft niet al enige tijd gaande te zijn, voordat deze uitslaand wordt. Als er maar genoeg brandbaar materiaal in de buurt is en met de juiste omstandigheden, kan dat heel snel gaan.

Uit het verhaal van de buurman komt bij mij naar voren dat zo'n situatie al eerder is voorgevallen en dat de gemeente dat heeft bevestigd en daar maatregelen tegen heeft genomen. Daarnaast begrijp ik uit het verhaal, maar vergeef me als ik het fout heb, dat de Bussumse brandweer dichter in de buurt zit, maar dat die dan een gemeentegrens over moet. En dat ligt bij veel korpsen nu eenmaal heel gevoelig.

Aan de andere kant lijkt tien minuten aanrijdtijd heel erg lang. Daardoor krijgen de hulpverleners best wel eens, onterecht, wat negatieve reacties.


Maargoed... als er een klacht wordt ingediend, zal er wellicht een onderzoek ingesteld worden. En ik denk dat daar meer waarde aan gehecht moet worden dan aan suggesties, van welke kant dan ook.


M.v.g.,
Wilco Hogenbirk


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2007, 14:54:28
incident met de brandweer hilversumse meent zou wel door elkaar gehaald de brandweer hilversumse meent is opgeheven en nu is de hilversumse meent onderdeel van bussum ik weet niet meer waar toen zo'n rel om was alleen dat het in hilverumse meent was
twitter : @fotomiche , @regio14nl


112actueel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
update Brandweer twee minuten 'te laat'; korps bespreekt uitruktijd

Gepubliceerd op 16 januari 2007, 23:32  www.gooieneemlander.nl

Hilversum -  ,,Het vuur in de Rietmeent greep snel om zich heen'', vertelt E.L. Koopmanschap, commandant van de brandweer Bussum-Naarden. Het huis op nummer 38 ging zondagavond verloren. Er was geen redden aan, ook al was het korps minuten eerder gearriveerd. De commandant zegt dat de uitruktijd met een bescheiden twee minuten is overschreden.


Direct na de brand kwamen er reacties los. Een omwonende vond dat de hulpverleners te laat kwamen, ,,omdat ze moesten omrijden via de Franse Kampweg.'' Een tweede refereerde aan een brand enkele jaren terug in de Mossenmeent, waar de brandweer ook laat arriveerde. Toen zou de brandweer maatregelen nemen om sneller uit te rukken, aldus bewoner Muhren op de G&E-website. ,,Na vanavond ben ik daar niet meer zo zeker van.'' Anderen namen het op voor de brandweer. ,,Petje af voor de brandweer'', die de belendende percelen redde.
Commandant Koopmanschap vertelt: ,,Na de melding heeft het acht minuten geduurd voordat we zijn uitgerukt. Dat is twee minuten boven de normtijd. Vervolgens was het eerste voertuig zes minuten onderweg.'' De brandweer had te kampen met verkeersdrukte op de Franse Kampweg. Door de afsluiting van de Vechtbrug op de A1 reden hier extra veel personenauto's. Deze route prefereert de brandweer boven die door Bussum. Met name de hoge drempels in de Meentweg baart Koopmanschap zorgen. ,,Daar kun je niet met een voertuig van elf ton snel overheen rijden, terwijl de manschappen zich omkleden.''
De commandant wijt het overschrijden van de uitruktijd aan het late verschijnen van 'enkele vrijwilligers'. ,,Dit mag niet voorkomen. Onze mensen hebben een goede motivatie. Dat wil ik zo houden. We gaan uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren.''
De brandweer werd geconfronteerd met vlammen die zich pijlsnel ontwikkelden door het brandbare plastic op de serre en een houten balkonhek.


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
wil niet veel zeggen maar heb laatst eens staan kijken bij een OMS en staan klokken de eerste medewerkers zijn binnen 2 en halve minuut op de kazerne vervolgens rukte zij pas na 8 minuten uit vanwegen het wachten op andere vrijwiligers die van ver komen bovendien ben ik van mening dat alles overal maar open getrokken word en alles ook tegelijk  en dat er overal te hogen drempels worden gemaakt en niet rekening word gehouden met hulpverleners
twitter : @fotomiche , @regio14nl


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Lekker makkelijk oordelen weer voor bepaalde mensen.
Geef de brandweer maar weer de schuld.
De hulpverleners doen het toch nooit goed...

Iedereen wil het liefst op elke hoek van de straat een ambulancepost met meerdere ambulances, een overvolle politiepost en een brandweerkazerne met 25voertuigen welke door beroeps wordt bemand...
Dat is en blijft gewoon onmogelijk...

Ik heb nog steeds diep respect voor de hulpverleners  ::)


sajo

  • Gast
Lekker makkelijk oordelen weer voor bepaalde mensen.
Geef de brandweer maar weer de schuld.
De hulpverleners doen het toch nooit goed...

Iedereen wil het liefst op elke hoek van de straat een ambulancepost met meerdere ambulances, een overvolle politiepost en een brandweerkazerne met 25voertuigen welke door beroeps wordt bemand...
Dat is en blijft gewoon onmogelijk...

Ik heb nog steeds diep respect voor de hulpverleners  ::)

 Halleluja,

 eindelijk 1 iemand die er net zo over denkt als ik.sta ik toch niet alleen in de strijd.
 Maar uhhhhhh..... die volle politie post!!!!!!!!
Vol zitten die meestal wel en das nou ook weer een probleem.