Wat heb je nodig?

Auteur Topic: Wat heb je nodig?  (gelezen 2448 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Katie

  • Gast
Gepost op: 15 januari 2007, 18:47:29
Heey,  

Ik had een vraagje?

Wat voor eigenschappen heb je nodig om een goede politieagent(e) te worden?
En dan bedoel ik niet dingen zoals gezondheid, opleiding enz.
Maar meer de karaktertrekken enz.

Groetjes Kate




Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2007, 18:57:40
- bereid zijn je medemens te helpen
- collegiaal (altijd prettig)
- objectief
- bij voorkeur niet racistisch/discriminerend ingesteld
- sociaal

verder sja gewoon menselijk zijn :d
Politie Aspirant niveau 4


Forumspookje

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2007, 18:58:51
Hoi Katie,

In de selectie zullen een aantal dingen aan bod komen m.b.t. je karaktereigenschappen. Zo zul je iedergeval op de volgende dingen worden getest:
-communicatieve vaardigheden
-contactgerichtheid
-inlevingsvermogen
-initiatief
-flexibiliteit
-besluitvaardigheid
-overwicht
-zelfinzicht
-stressbestendigheid
-tolerantie
-integriteit

Deze dingen komen naar voren in het psychologisch onderzoek. Deze bestaat uit een persoonlijkheidsvragenlijst, gesprek met een psycholoog en een rollenspel.

Hierover wordt samen met de resultaten van de sporttest en taal/cognitieve test een rapport opgemaakt waarin staat hoe goed je op deze punten hebt gescoord op verschillende niveau's. Naar aanleiding daarvan zal het korps beslissen of je op gesprek mag komen als je dat nog niet bent geweest. Ook in dit gesprek zullen ze weer kijken naar veel van deze eigenschappen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Zo niet, stel gerust nog meer vragen of stuur een PM.

Groeten,
U~T


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2007, 19:04:25
Mocht je naast dit complete verhaal van UT nog info op internet willen zoeken, kan je ook even kijken op www.politievraagbaak.nl. Deze site is volledig gericht op mensen die bij de politie willen of inmiddels bij de politie zitten.

Ik wens je veel succes bij de procedure! ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Forumspookje

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2007, 19:15:31
Op die site die Maarten aangeeft kun je inderdaad een hoop informatie vinden. Zo ook op www.politie-werving.nl

Nu ik toch aan het typen ben kan ik nog wel wat beknopte definities geven:
-communicatieve vaardigheden:
Het kunnen overdragen van informatie, ideeen en opvattingen, zowel verbaal als non-verbaal.

-contactgerichtheid:
De behoefte aan sociale contacten en deze aan kunnen gaan en onderhouden.

-inlevingsvermogen:
Zich kunnen verplaatsen en willen verplaatsen in de gedachten, gevoelens en reacties van anderen.

-initiatief:
Uit eigen beweging, zonder aansporing van buitenaf actie ondernemen of actie in gang zetten, in plaats van af te wachten.

-flexibiliteit:
Vlot en soepel van taak kunnen wisselen en zich kunnen passen aan wisselende omstandigheden, alsmede de behoefte aan verandering en afwisseling.

-besluitvaardigheid:
Knopen door kunnen hakken en beslissingen durven en kunnen nemen, ook bij dilemma's en bij onvolledige informatie, waarbij verantwoordelijkheid wordt genomen voor de hieruit voortvloeiende consequenties.

-overwicht:
Het verbaal en/of non-verbaal kunnen beinvloeden van anderen en als autoriteit geaccepteerd worden.

-zelfinzicht:
Kennis van het eigen gedragen en eigenschappen en het vermogen daarop te reflecteren, alsmede de bereidheid deze reflecties te integreren in het toekomstig handelen.

-stressbestendigheid:
Om kunnen gaan met spanningen, waarbij het zowel gaat om emotionele ingrijpende gebeurtenissen, als om spanningen voortkomend uit de dagelijkse werksituatie.

-tolerantie:
Het accepteren, respecteren en op waarde schatten van verschillen tussen mensen en hier rekening mee houden in het eigen handelen.

-integriteit:
Het bewust zijn van algemeen aanvaarde normen en waarden van de samenleving en er blijk van geven zich hiernaar te (willen) gedragen.

Ziezo....  ;)

Groeten,
U~T


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2007, 21:20:12

- bij voorkeur niet racistisch/discriminerend ingesteld


Hahaha! Maar als het echt niet anders kan, is het wel ok..... ;D
greetz,  Enrique


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2007, 21:27:10
Hahaha! Maar als het echt niet anders kan, is het wel ok..... ;D

ik ken iemand die persoolijk vind dat bepaalde groepen personen niet in nederland horen. echter ik weet voor de 100% zeker dat hij deze personen NIET onredelijk benadeeld. ongetwijfeld zal hij iets meer opletten in die buurt maargoed dat zou andersom ook kunnen zijn.
Politie Aspirant niveau 4


Katie

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2007, 07:50:49
Bedankt voor jullie antwoorden.

Daar heb ik echt wat aan, en zal ook zeker de genoemde site bekijken.

Bedankt

Gr Kate


Ralf89

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2007, 10:15:25
De site http://www.politievraagbaak.nl/ is inderdaad een hele goede plek om informatie te verzamelen over het sollicitatietraject.
Ze helpen je graag met vragen die je hebt en je kan er heel veel ervaringen van andere lezen.

Met vriendelijke groet,

Ralf