http://www.ad.nl/rotterdam/article1041339.eceVrijspraak na ’foute’ blaastest
Door ADRIANNE DE KONING
ROTTERDAM - Een Rotterdamse rechter heeft gisteren voor de eerste keer een dronken automobilist vrijgesproken ...
Een blaastest, uitgevoerd door een bevoegd agent. FOTO ANP
... vanwege een ’foute’ blaastest. Andere dronken rijders kunnen volgens het Openbaar Ministerie echter niet ook op zo’n vrijspraak rekenen.
,,Deze rechter zit ernaast,’’ aldus een woordvoerder. ,,We zetten onze zaken door en gaan in hoger beroep tegen deze uitspraak.’’
Verleden week kwam in het nieuws dat vele agenten in Nederland de blaastest op het politiebureau onbevoegd afnemen. Ook de agent die vorig jaar juni op het politiebureau de 40-jarige Rotterdammer liet blazen, was niet officieel aangewezen door de korpschef.
Reden voor advocaat E. Köse om de ademanalyse gisteren als ’onrechtmatig verkregen bewijs’ onderuit te halen. Met succes.Zijn 40-jarige cliënt hoeft de geëiste boete van 550 euro niet te betalen. Tot verbazing van het Rotterdamse Openbaar Ministerie. ,,Maandag werd door andere advocaten hetzelfde verweer gevoerd,’’ zegt een woordvoerder. ,,Deze automobilisten werden wel veroordeeld.’’
Köse denkt echter dat ándere dronken chauffeurs nu wel kans maken. Áls ze een poging wagen. ,,Ik kan mij niet voorstellen dat de ene rechter zus zegt, en de andere rechter zo. Maar in een zaak voor de mijne werd een verdachte, zonder advocaat, wel veroordeeld.’’
De Friese advocaat Willem Anker kaartte de nalatigheid bij de Nederlandse politie verleden week aan. Met vele boze mailtjes tot gevolg. ,,Ook ik vind dat automobilisten met alcohol op achter het stuur moeten worden bestraft. Niet alleen mijn cliënten, maar ook de politie moet zich aan de wet houden. Het Openbaar Ministerie bagatalliseert dit ten onrechte.’’