Wat ik zelf zie is dat het meeste mis gaat i.v.m. ontbreken van eenduidige communicatie gebaseerd op feiten. Het probleem t.a.v. communicatie is namelijk dat ieder zijn eigen achtergrond meebrengt en dit onbewust meeneemt in zijn handelen. Het grappige is dat je indien je iedere partij gelijk een plaatje zou kunnen laten schetsen er verschillende verhalen uit voort komen met een aantal raakpunten wat zich pas na enige tijd vormt tot een grotendeels gelijkluidend verhaal. Laten we a.u.b. niet vergeten dat al wat plaats vindt tussen de eerste hectiek op de plaats van het ongeval en daadwerkelijke georganiseerde hulpverlening één grote invuloefening is. Het is heel makkelijk om achteraf met alle kennis die we dan hebben en oordeel uit te spreken maar of dat ook juist is waag ik in twijfel te trekken.
Zelfs indien de boel al enige tijd draait krijg je dikwijls informatie waarbij de melder uitgaat van dingen die hij ziet of bekend veronderstelt (wat hij dan ook niet vertaald in verbale informatie). De "communicatie"centrales waar men beslissingen moet nemen moeten het veelal doen met beperkte kaartinformatie, die soms aangevuld wordt met info uit de herinnering die mogelijk niet meer juist is. Verder komt het ook nogal eens voor dat er meerdere incidenten tegelijk lopen.
Het enige waar echt iets uit te leren zou zijn is een nabespreking met alle partijen, helaas is dat nooit mogelijk en dus zullen er altijd zaken mis blijven gaan.
Kees
Ik las je posting nog even door, en de nabespreking is ter plekke gebeurd. Met RB's, wedstrijdleiding, politie, OVG, KNRM, HOGE en Jachtservice Huizen. De kustwacht heb ik later gebeld en ook daar uitleg gekregen.
Het is gegaan zoals het verteld is en er is door de instanties goed gehandeld.
Ik kan echter niet ontkennen dat de tijd tussen het incident zelf en de alarmering groot was: 26 minuten.
En toen bleek bij het inmelden dat de zaak zich al verplaatst had naar de wal en dan is snelheid geen noodzaak meer.
Ik kan ook niet ontkennen dat de alarmering eerder had gekunt. De wedstrijdleiding heeft achteraf gezien juist gehandeld, het is niet ondenkbaar dat als eerst de tijd genomen was voor alarmering (we weten allemaal wel hoe lang het kan duren eer je met je mobieltje via 112 de juiste instantie te pakken hebt, zeker als er "water"in de alarmering voorkomt) en die minuten opgeteld bij de 7 minuten die het so nu al onderwater was zouden mogelijk fataal geweest kunnen zijn.
Het ware beter als bij dergelijke wedstrijden betere en meer begeleiding aanwezig was, bij voorkeeur minimaal één reddingsboot met marifoon.
Henk