Dat kan toch niet ......
Dat kan wel alleen wordt er door sommige mensen veel te ingewikkeld over gedacht.
Het gaat om BLS wat toegepast wordt door de doorsnee Nederlander die niet gehinderd wordt door enige vorm van medisch kennis, en een beperkte cursus heeft gehad van enkele avonden waarin deze technieken worden aangeleerd.
Ga er rustig vanuit dat het merendeel van de mensen die BLS toepast wel de juiste afweging heeft gemaakt en niet onterecht begonnen is.
En waar praten we over? Slachtoffers die al dichterbij de hemelpoort staan dan nog ergens anders zijn. Wat valt er te verliezen ?
Niet geschoten is altijd mis.
Ik vind dat hier over dit onderwerp veel te veel hypothetische zaken zoals hypothermie enz worden aangehaald om te staven dat het mogelijk is dat een leek onterecht kan beginnen met een reanimatie.
Pure onzin, hypothermische slachtoffers komen we in de praktijk niet zo vaak tegen en als je ze aantreft en je moet het doen met je EHBO koffertje geef ik je ook lekker veel kans. Niemand is het te verwijten als ze dan wel een reanimatiepoging wagen.
Voor mij persoonlijk geldt in een BLS situatie zowiezo dat als ik twijfel ik wel start met een reanimatiepoging, kan het nog sterker vertellen zelfs als ik nek- of rugletsel vermoedt en constateer dat bewustzijn, ademhaling en circulatie afwezig zijn zal ik niet aarzelen om het slachtoffer te verplaatsen en te starten met reanimatie.
Groet,
Peter