reanimatie: wat kan je fout doen wat erger is dan niets doen?

Auteur Topic: reanimatie: wat kan je fout doen wat erger is dan niets doen?  (gelezen 26463 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #40 Gepost op: 12 februari 2007, 08:54:31

In Nederland hebben de afgelopen jaren wel mensen voor 3 jaar in de bak gezeten voor het niet verlenen van eerste hulp, terwijl ze dat wel hadden kunnen doen..

Rescue heb je hier referenties naar? Is nieuw voor mij, dit zouden leken betreffen? Heeft het dan niet eerder te maken met verlaten van ongeval of iets dergelijks? Wat hebben ze dan precies nagelaten?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #41 Gepost op: 12 februari 2007, 08:58:51
Van een ken ik een via-via verhaal, van mijn kaderinstructeur: 2 buren die ruzie hadden, de ene zei "Ach man, val dood" wat de buur dan ook ter plekke deed, waarna de andere buur tevreden naar binnen liep en de man aan z'n lot over liet.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #42 Gepost op: 12 februari 2007, 09:17:26
In Nederland hebben de afgelopen jaren wel mensen voor 3 jaar in de bak gezeten voor het niet verlenen van eerste hulp, terwijl ze dat wel hadden kunnen doen..  

We moeten oppassen dat we geen appels met peren gaan vergelijken, mijn vraag heeft dus betrelkking op de situatie waar een voorbijganger geen hulp verleend omdat hij/zij inschat dat het zinloos is. Ik weet niet of dat in jouw voorbeelden ook zo was, zo niet dan is het in dit kader eigenlijk niet interesaant.
Heb je de uitspraken in die zaken voor mij ? (dossier nr oid)

Wech Medic stelde dat er nog niemand veroordeeld is om die redenen, maar dat zegt me nog niet zo veel, het gaat mij er om of het strafbaar is of niet, dat er nog geen veroordeling is, is dan net iets anders.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


1of4

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 12 februari 2007, 09:37:41
Het was even zoeken...

Artikel 450 | Sr, Boek 3, Titel 5    
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
 
We moeten oppassen dat we geen appels met peren gaan vergelijken, mijn vraag heeft dus betrelkking op de situatie waar een voorbijganger geen hulp verleend omdat hij/zij inschat dat het zinloos is.

Tenzij je arts bent (want dan mag je diagnoses stellen) zul je dus moeten helpen, ongeacht wat je zelf vind.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #44 Gepost op: 12 februari 2007, 10:26:41
Het was even zoeken...

Artikel 450 | Sr, Boek 3, Titel 5    
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
 
Tenzij je arts bent (want dan mag je diagnoses stellen) zul je dus moeten helpen, ongeacht wat je zelf vind.


Ja, die ken ik ook wel, maar Rescue heeft het over echt uitgedeelde straffen obv dit artikel en dan ook nog met een duur van 3 jaar, terwijl de max. straf 3 maanden is. Ik vond het al zo lang maar had geen zin dit artikel op te zoeken, dus dank.


Harry007

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 12 februari 2007, 13:33:19
En de 2e categorie geldboete is nu ook niet dusdanig dat dat niet op te brengen valt.

Ik wil ook graag een LJ-nummer van deze zaak, vind het erg interessant te kijken welk recht is toegepast en hoe.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #46 Gepost op: 12 februari 2007, 16:37:01
Je kan zelf even zoeken op rechtbank.nl dat doe ik meestal ook even..

Uit me hoofd "De drie jaar zaak, was de opgeschroeft eis meen ik zelfs dood door grove nalatigheid..."
De zaak van de pa en zoon die ruzie kregen en de buurman die een hart aanval kreeg. staat ook op Juridisk (Het is me nu ff te veel werk om het op te zoeken, dus je moet ff geduld hebben.

Echter relevant voor deze discussie is dat voor het verlenen van eerste hulp er nog nooit iemand in civiel of strafrechtelijk zaken in europa en in de U.S. zijn aangeklaagd of gehonoreerd..  Elk land (en ik meen inmiddels in de europese regelgeving) kent een zogenaamde barmhartige samaritaan clausule...

Als je eerste hulp als dienst levert.. (evenementenhulpverlening etc..) dan gelden er kwaliteits spelregels.

Als ik van de week ff meer tijd heb zoek ik de desbetreffende links etc er wel bij..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #47 Gepost op: 12 februari 2007, 18:23:35
Je kan zelf even zoeken op rechtbank.nl dat doe ik meestal ook even..
Als ik van de week ff meer tijd heb zoek ik de desbetreffende links etc er wel bij..

Peter het is niet meer als normaal dat je je bronnen vermeld, daarmee wordt meningoverdracht namelijk kennisoverdracht, uiteraard heb ik ook gezocht, maar ik heb geen vonnis van 3 jaar onvoorwaardelijk kunnen vinden in een dergelijke zaak. Waarschijnlijk moet het vonnis nog zwaarder geweest zijn, als je 3 jaar zit is dat meestal minder als de opgelegde straf ivm vervroegde vrijstelling door goed gedrag.

Ik ben benieuwd, er staan trouwens over oudere topics zo links en rechts nog wat vragen aan je open voor onderbouwing ook die werden toen ook beloofd onder het mom van "als ik even tijd heb"..

Het zou je geloofwaardigheid zeker goed doen wanneer je dit soort uitspraken wat beter zou onderbouwen en documenteren, op het moment dat je roept dat iemand 3 jaar heeft gezeten kun je wachten op nieuwsgierige vragen.

Wat betreft het aangehaalde artikel
Citaat
Artikel 450 | Sr, Boek 3, Titel 5    
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie

Dit artikel lijkt mij niet van toepassing, immers de dood volgt niet maar is reeds ingetreden en vormt nu juist al dan niet de reden voor reanimatie.
En inderdaad de maximumstraf is 3 maanden.....

Kortom ik ben zeer benieuwd ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #48 Gepost op: 13 februari 2007, 12:39:40
Lees The legal status of those who attempt resuscitation van de  UK Resuscitation Council en er is weer voer voor verdere discussie. Als ik even tijd heb deze week zoek ik verder naar wat mogelijke zaken m.b.t letselschade (overigens wel in het buitenland).

Kees  8)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #49 Gepost op: 13 februari 2007, 14:55:33
Lees The legal status of those who attempt resuscitation van de  UK Resuscitation Council en er is weer voer voor verdere discussie. Als ik even tijd heb deze week zoek ik verder naar wat mogelijke zaken m.b.t letselschade (overigens wel in het buitenland).

Als je dit legt naast mijn vraag dan lees je eigenlijk dat er in de UK geen verplichting bestaat tot het verlenen van eerste hulp door een toevallige voorbijganger, ook niet voor een reanimatie. Die situatie is anders als in nederland waar je wel strafbaar bent als iemand komt te overlijden ten gevolge van je "niet handelen".

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources